مهم‌ترین مانع رشد تولید در صنعت خودرو تشدید خود تحریمی‌هاست

شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص گفت: «خودتحریمی‌ها از مهم‌ترین موانع تولید در کشور هستند و عواملی چون تحریم‌های خارجی تنها بهانه‌ای برای اهمال کاری برخی مدیران دولتی است.»

چه موانعی تولید در صنایع مختلف و تولیدکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است؟

متاسفانه صدور مجوزهای کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی بسیار زمان‌بر شده و حداقل یک‌سال به طول می‌انجامد. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه دولت حق دخالت در امور تولید را نداشته و تولیدکنندگان و تجار موردحمایت جدی دولت‌ها هستند.

برخی فعالان حمایت‌های دولتی را پشتوانه تولیدکنندگان در کشور می‌دانند، به نظر شما آیا دولت نقش موثری در حمایت از تولید داشته است؟

به‌رغم تشکیل پنجره واحد به منظور تسهیل امور در حوزه تولید و تجارت اما نبود هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی مانع از پیشبرد امور در حوزه تولید و تجارت شده و صنایع کشور را فلج کرده که لازم است درخصوص صدور مجوزهای کسب و کار و تولید بازنگری شود. متاسفانه حضور مافیا در حوزه خودرو مانع رونق تولید در این صنعت شده و عواملی چون تحریم‌های خارجی تنها بهانه‌ای برای اهمال‌کاری برخی مدیران دولتی است.

با توجه به شعار سال، راهکار پیشنهادی شما برای حضور حداکثری مردم در حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در این بخش چیست؟

امیدواریم دولت در سال جاری که از سوی مقام‌معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده است، سرمایه‌گذاران را در جهت تحقق هدف‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه تولید به ویژه صنعت خودرو کمک کند.