میزان صرفه‌ جویی خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های فسیلی چقدر است؟

براساس گزارش آزمایشگاه ملی آرگون آمریکا، پتانسیل صرفه‌جویی در هزینه سوخت خودروهای برقی ایالات‌متحده ۱۰ هزار دلار در هر ۱۰۰ هزار مایل است. بر اساس این گزارش هر چه وسیله‌نقلیه بزرگ‌تر باشد، پتانسیل صرفه‌جویی در هزینه سوخت بیشتر است. این گزارش نشان می‎دهد اولویت اصلی در برقی‎سازی صنعت‌خودرو چه خودروهایی باید باشد.

یکی از مزایای اصلی حمل‌ونقل برقی، هزینه کمتر انرژی درمقایسه با هزینه ناشی از سوخت فسیلی است. درعین حال پتانسیل صرفه‌جویی در هزینه بین کلاس‌های خودرو متفاوت است.

گزارش آزمایشگاه ملی آرگون درمورد مصرف سوخت محلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر ایالات‌متحده نشان می‌دهد هر چه وسیله‌نقلیه بزرگ‌تر باشد، معمولا پتانسیل برای صرفه‌جویی در هزینه سوخت بیشتر می‌شود. به‌این دلیل که خودروهای بزرگ‌تر نسبت به‌خودروهای کوچک‌تر سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. خودروهای برقی و پلاگین هیبرید معمولا نسبت به‌مدل‌های برخوردار از موتور احتراق‌داخلی انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

این در درجه نخست به این دلیل است که واحدهای محرک الکتریکی نسبت به‌موتورهای بنزینی یا دیزلی انرژی کارآمدتری دارند. این ویژگی کلیدی است که سبب صرفه‌جویی در هزینه سوخت می‌شود.

دفتر فناوری‌های خودرو DOE میزان مصرف انرژی در ایالت‌های مختلف آمریکا را بر اساس شرایط خودرو و نوع مصرف اندازه‌گیری کرده است.

هنگام جمع‌بندی داده‌ها در سطح ملی، پیکاپ‌ها بالاترین پتانسیل را برای صرفه‌جویی در هزینه سوخت داشتند. این صرفه‌جویی ۰.۱۴ دلار در هر مایل خواهد بود؛ وقتی با خودرو برقی جایگزین شوند. در رتبه‌های بعدی وانت‌ها و شاسی‌بلندها قرار می‌گیرند که هر مایل هر دو ۰.۱۱ دلار صرفه‌جویی مصرف سوخت خواهند داشت.

اگر خودروها با یک مدل پلاگین هیبرید (PHEV) تنها برای کاهش جزئی هزینه سوخت جایگزین شوند، پتانسیل صرفه‌جویی در هزینه به‌میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود. بنابراین برقی‌سازی کامل خودروها و درعین حال برقی‌سازی خودروهای سایز بزرگ باید در اولویت قرار گیرد.

جالب این‌جاست که خودروهای معمولی تقریبا همان پتانسیل صرفه‌جویی کامل در هزینه ۰.۱۰ دلار در هر مایل را با ون‌ها و SUV ها دارند. کمترین صرفه‌جویی برای خودروهای کراس‌اوور (CUV) و خودروهای اسپرت برآورد شد. به‌هر حال، طبق این گزارش خودروهای اسپرت در نسخه PHEV کمتر از یک سنت صرفه‌جویی خواهند داشت.

با فرض میانگین حداقل ۰.۱ دلار در هر مایل صرفه‌جویی برای اکثر وسایل نقلیه در کشور، از جمله SUV، ون و پیکاپ، ما درمورد حداقل ۳۰ دلار در هر ۳۰۰ مایل یا به‌سادگی ۱۰۰ دلار در هر یک‌هزار مایل صحبت می‌کنیم. پس از طی ۱۰۰ هزارمایل، پس‌انداز باید بیش از ۱۰ هزاردلار باشد.

درنهایت برای آزادسازی پتانسیل صرفه‌جویی کامل سوخت، نیاز به برق‌رسانی کامل است. با این حال ممکن است زمان لازم باشد تا خودروسازی آماده تولید معادل برقی کامل از تمام کلاس‌های خودرو و ارائه آن‌ها با قیمت قابل قبول برای پذیرش انبوه باشد.