نه، همسر ولودومیر زلنسکی بوگاتی توربیلیون نخریده است



کمپین های اطلاعات نادرست روسیه چیز جدیدی نیست، اما این یکی به خصوص عجیب است. یک سایت خبری دولتی روسیه به دروغ آشکاری مبنی بر اینکه اولنا زلنسکی، همسر ولودیمیر رئیس جمهور اوکراین، یک بوگاتی توربیلیون از فروشنده بوگاتی پاریس خریده است، منتشر می کند. این فروشنده این موضوع را رد می کند و در بیانیه ای اعلام کرد که در حال انجام اقدامات قانونی علیه طرف هایی است که این تبلیغات را انجام داده اند.

همانطور که توسط روزنامه نگار ایتالیایی دیوید پوئنت در X (توئیتر سابق) اشاره شد، این داستان از یک وب سایت فرانسوی زبان به نام Verite Cachee یا “حقیقت پنهان در فرانسه” بیرون آمد. این سایت درست ماه گذشته و پیش از انتخابات فرانسه راه اندازی شد و به نظر می رسد مملو از محتوای بی کیفیت، تولید شده توسط هوش مصنوعی و طرفدار روسیه است.

این سایت به دروغ ادعا می کند که فاکتور ماشین است، و یک ویدیوی عمیق در اینستاگرام از شخصی که ادعا می کند یک کارمند نمایندگی است که فروش Tourbillon به Zelensky را اعلام می کند. داستان این سایت سپس توسط RIA Novosti، یک نشریه دولتی روسیه انتخاب شد.

مرکز اوکراین برای مقابله با اطلاعات نادرست در X اشاره می کند که این ادعاها آشکارا نادرست هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که زمان این ادعاها مربوط به نشست هفته آینده ناتو در واشنگتن دی سی است که زلنسکی در آن شرکت خواهد کرد.

بوگاتی پاریس اشاره می کند که فاکتور جعلی است. جزئیات قانونی اجباری در فاکتور درج نشده است، قیمت خودرو بدیهی است اشتباه است، قیمت آپشن ها و توضیحات آنها نادرست و متناقض است، گرافیک قدیمی است و [owners of Bugatti Paris] گروه دوستداران خودرو هرگز اجازه نمی داد چنین سندی صادر شود.» در صورت وجود شک و تردید.

همه اینها برای هر کسی که حتی کمی سواد رسانه ای دارد کمی خام و بدیهی است، اما این همه چیز مانع از باور مردم به آن نشده است. در X، “بوگاتی” یک موضوع پرطرفدار در حال حاضر است، با نزدیک به 100000 پست، و نه فقط به این دلیل که مردم در مورد Tourbillion هیجان زده هستند.

شایان سرداری‌زاده، روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی معتقد است که این مقدار تبلیغات را می‌توان در شبکه‌ای از سایت‌های تحت مدیریت جان مارک دوگان، پلیس سابق فلوریدا ساکن روسیه که تعدادی سایت‌های اطلاعات نادرست طرفدار روسیه را اداره می‌کند، ردیابی کرد. بی‌بی‌سی سال گذشته گزارش داد که سایت‌های دوگان شایعه‌ای را منتشر کردند مبنی بر اینکه ولودومیر زلنسکی دو قایق تفریحی با دلار مالیات‌دهندگان آمریکایی خریده است. این داستان نادرست توسط سناتورهای آمریکایی مارجوری تیلور گرین و جی دی ونس نقل شده است.





منبع