نوسان شدید قیمت‌ها در بازار آزاد

به‌تعبیری اگرچه واردات خودرو بعد از توقف ۵ ساله در دولت سیزدهم از سرگرفته شد، با ‌این ‌حال، دولت در تمام جزئیات حتی قیمت‌گذاری وارداتی‌ها دخیل است. این‌که چه شرکت‌هایی صلاحیت واردات دارند و خرید خودرو خارجی در صلاحیت چه کسانی است و چه میزان ارز به‌ورود خارجی‌ها اختصاص یابد و درنهایت این‌که خودروهای وارداتی با چه قیمتی و چه کیفیتی وارد بازار شوند، تماما از سال ۱۴۰۱ با نظارت دولت انجام شده است. از طرفی عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در مراسم روز ملی صنعت و معدن تلویحا عنوان کرده که از مسیر ورود خارجی‌ها ناراضی است و بهتر بود خودروهایی وارد می‌شدند که مشابه داخل دارند، نه این‌که محصولات لوکس وارد کشور شوند.

هرچند این نخستین اظهارنظر خودرویی وزیر است که در آن نامی از برقی‌ها نبرده، با این ‌حال وی از روند طی‌شده در ورود خودروها ظاهرا ناراضی است و علاقه‌مند بوده که خودروهای ارزان‌قیمت وارد کشور شوند.

آن‌چه مشخص است در دو سال آزادسازی واردات خودرو، سیاستگزار ایده‌ها و آرمان‌هایی همچون ورود خودرو ارزان، واردات در ازای انتقال تکنولوژی، ورود خارجی‌ها با هدف تنظیم بازار و واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی را مطرح کرده است.

عباس علی‌آبادی به‌این نکته اشاره کرده است که نیاز است خودروهای ارزان‌قیمت وارد شوند که منجر به‌ایجاد رقابت‌های سازنده با خودروهای داخلی شود. البته رقابت خودروهای داخلی و خارجی موضوع جدیدی نیست و ایده‌ای است که سیاستگزاران در دهه‌های گذشته شعار آن را مطرح کرده‌اند.

پیش از توقف واردات خودرو، ورود خارجی‌ها یک مسیر مشخص را طی می‌کرد. به این‌ صورت که تعداد محدودی خودروهای لوکس وارد کشور شده و در کنار آن محصولاتی حول‌وحوش ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار به‌کشور ورود کردند. در کنار آن خودروهای شهری کوچکی بنا بر تقاضای بازار وارد کشور شدند.

اگرچه سیاستگزاران خودرویی در هر دولتی شعار واردات خودروهای ارزان‌قیمت را داده‌اند، اما این شعار هیچ‌گاه به‌واقعیت نپیوست؛ چراکه همین سیاستگزاران با آگاهی از این‌که محصولات داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را ندارند، تمایلی نداشتند که خودروسازی‌های کشور رقیبی توانمند داشته باشند. اگر چنین اتقاقی رخ می‌داد و خودروهای ارزان‌قیمت خارجی وارد کشور می‌شد، بدون ‌شک خودروسازان دیگر خریدارانی برای محصولات خود نداشتند. از سوی دیگر واردات خودرو منبع مالی مهمی برای دولت است.

با نگاهی به بودجه امسال مشخص است که دولت از مسیرهای مختلفی از خودرو به‌خصوص وارداتی‌ها درآمدزایی می‌کند: عوارض و حقوق ورودی، مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت لوکس، مالیات شماره‌گذاری، واگذاری و تعویض پلاک خودرو، درآمد اخذ عوارض شماره‌گذاری وارداتی‌ها متناسب با میزان آلودگی و ارز گمرکی و درنهایت درآمد حاصل از افزایش عوارض خودروهای سواری.

در قانون بودجه امسال همچنین عوارضی از جمله مالیات بر خودروهای سواری و وانت لوکس و درآمد اخذ عوارض شماره‌گذاری وارداتی‌ها متناسب با میزان آلودگی و ارز گمرکی به‌درآمدهای دولت اضافه شده است.

افزایش قیمت ۳۵ میلیون‌تومانی فیدلیتی پرایم ۷ نفره

خودروهای داخلی روز گذشته رشد قیمت یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۹۶۲ میلیون‌تومان و کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش به ۵۹۲ میلیون‌تومان رسید. از طرفی دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۰ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۸ میلیون‌تومان و سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۱۰ تا ۳۵ میلیون‌تومانی در برخی مدل‌ها و کاهش قیمت ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی در برخی دیگر بودیم. جایی که ارزش فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ ‌میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۲۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۲۵ میلیون‌تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا – ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد تغییرات قیمتی چندانی نبودیم و بازار این گروه از خودروها با نوسان جزئی همراه بود.