نیسان از بازار روسیه خارج می شود و کارخانه خود را می فروشد

این فروش در هفته های آینده رسمی خواهد شد و کارکنان آسیب دیده غرامتی معادل 12 ماه حقوق دریافت خواهند کرد. این خودروساز ژاپنی می‌گوید که تاثیر یک‌باره آن حدود 100 میلیارد ین خواهد بود که با نرخ ارز فعلی به حدود 686,455,000 دلار می‌رسد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این قرارداد تصریح می‌کند که نیسان می‌تواند ظرف شش سال آینده همه چیز را بازخرید کند، بنابراین احتمالاً می‌تواند به روسیه بازگردد و مالکیت نهاد و فعالیت‌های خود را تا سال 2029 بازپس گیرد.

این تصمیم در پی اقدام مشابهی اتخاذ شد که شریک اتحاد رنو، 67.7 درصد از سهام خود در Avtovaz – سازنده مدل‌های لادا – را در ماه می به NAMI فروخت. شرکت فرانسوی با لوگوی الماس نیز امکان بازخرید سهام را در شش سال آینده دارد.

با بازگشت به نیسان، در سال 2009 شروع به ساخت خودرو در کارخانه سنت پترزبورگ کرد. کارمندانی که در آنجا کار می کردند مسئول مونتاژ خودروهای شاسی بلند X-Trail، قشقایی و مورانو بودند. رکورد تولید در سال 2018 با تولید 56525 وسیله نقلیه با بیش از 350000 دستگاه تا اوایل سال 2019 به ثبت رسید.

این در واقع به این معنی است که تمام عملیات محلی تحت Nissan Manufacturing Russia LLC (NMGR) به NAMI، موسسه تحقیقات و توسعه مرکزی خودرو و موتور فروخته خواهد شد. این نه تنها شامل تاسیسات تولید و تحقیق و توسعه در سنت پترزبورگ، بلکه همچنین مرکز فروش و بازاریابی در مسکو است. اینها تحت مالکیت جدید با نام دیگری عرضه خواهند شد.

رئیس و مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا، با اعلام خروج قریب‌الوقوع این خودروساز، اعلام کرد: از طرف نیسان، از همکاران روسی خود به خاطر مشارکت آنها در این تجارت در طول سال‌های متمادی تشکر می‌کنم. راه حلی برای حمایت از مردم ما.»



منبع

نیسان ابتدا در ماه مارس و پس از حمله روسیه به اوکراین، تولید خودرو در روسیه را متوقف کرد. قرار بود عملیات در سپتامبر از سر گرفته شود، اما ماه گذشته اعلامیه ای مبنی بر تمدید تعلیق تا پایان سال 2022 منتشر شد. این دیگر صدق نمی کند زیرا خودروساز اکنون تصمیم گرفته است که به طور کلی از بازار روسیه خارج شود.