وزارت دادگستری حلقه سرقت مبدل کاتالیزوری عظیم را خاموش کرد

به گفته وزارت دادگستری، سارقان می توانند بیش از 1000 دلار برای مبدل کاتالیزوری به سرقت رفته دریافت کنند. به علاوه، فرد می تواند آنها را در کمتر از یک دقیقه مصرف کند. نتیجه یک جنایت سریع و پرسود است. مبدل‌های کاتالیزوری معمولاً شماره VIN خودرو یا سایر اطلاعات شناسایی ندارند، که ردیابی نمونه‌های سرقت شده را دشوار می‌کند.

هیئت منصفه فدرال در ناحیه شرقی کالیفرنیا یک کیفرخواست 40 فقره علیه 9 نفر به جرم جنایت هایی مانند توطئه برای حمل مبدل های کاتالیزوری دزدیده شده و توطئه برای ارتکاب پولشویی دارد. گفته می شود گروهی در ساکرامنتو مبدل های کاتالیزوری سرقت شده را از سارقان محلی می خریدند. این افراد سپس آنها را به شرکت DG Auto در نیوجرسی فرستادند و بیش از 38 میلیون دلار از این طرح به دست آوردند.

گفته می شود یک نفر در کیفرخواست بیش از 13 میلیون دلار درآمد داشته است. گزارش شده است که دیگری بیش از 45 میلیون دلار دریافت کرده است و سومین ظاهراً 6 میلیون دلار دریافت کرده است.

طبق گزارش های قبلی (و منبع تصویر اصلی بالا)، سارقان مدل های خاصی را بر مدل های دیگر ترجیح می دادند. پیکاپ‌های سنگین مانند کامیون‌های فورد سوپر دیوتی محبوب بودند زیرا مبدل‌های کاتالیزوری آن‌ها بزرگ‌تر بودند، بنابراین حاوی مواد بیشتری بودند. تویوتا پریوس نیز یک هدف بود زیرا مبدل های کاتالیزوری آن به دلیل پیشرانه هیبریدی اغلب در وضعیت بهتری قرار داشتند.



منبع

به طور جداگانه، یک هیئت منصفه بزرگ فدرال در ناحیه شمالی اوکلاهاما یک کیفرخواست 40 موردی علیه 13 نفر به اتهام توطئه برای دریافت مبدل های کاتالیزوری به سرقت رفته و توطئه برای ارتکاب پولشویی ارائه کرد. جنایت ادعایی آنها با خرید مبدل های کاتالیزوری دزدیده شده و فروش آنها به DG Auto مشابه گروهی در کالیفرنیا بود.

وزارت دادگستری ایالات متحده یک حلقه سرقت مبدل کاتالیزوری عظیم و چند حالته را متوقف کرد. این آژانس 21 نفر را در پنج ایالت متهم کرد و خواستار ضبط بیش از 545 میلیون دلار دارایی شد.

“سال گذشته گزارش شده است که تقریباً 1600 مبدل کاتالیزوری در هر ماه در کالیفرنیا به سرقت رفته است و کالیفرنیا 37٪ از کل ادعاهای سرقت مبدل کاتالیزوری در سراسر کشور را تشکیل می دهد. من با افتخار اعلام می کنم که ما 9 نفر را که هسته اصلی دزدی کاتالیزوری در کشور ما هستند متهم کرده ایم. فیلیپ تالبرت، دادستان ناحیه شرقی کالیفرنیا، گفت: جامعه و در سراسر کشور.

کیفرخواست DOJ شامل افرادی از DG Auto است. گفته می‌شود که این شرکت آگاهانه مبدل‌های کاتالیزوری سرقتی را خریداری کرده و آنها را جدا کرده تا پودرهای فلزات گرانبهای داخل آن را استخراج کند. سپس این ماده را به یک پالایشگاه فروخت و در این فرآیند بیش از 545 میلیون دلار به دست آورد.

بخشی از مبدل های کاتالیزوری حاوی فلزات گرانبها مانند پالادیوم، پلاتین و رودیم است. به عنوان مثال، پالادیوم با قیمت 1901 دلار در هر اونس معامله می شود و پلاتین تا زمان نگارش این مقاله 984 دلار است. رودیوم 13990 دلار در هر اونس است.