چه رکود EV؟ هیوندای و کیا رکورد فروش خودروهای برقی را شکستند


ظاهراً کره جنوبی یادداشتی مبنی بر کاهش فروش خودروهای الکتریکی دریافت نکرده است. کیا به تازگی رکورد جدیدی در فروش خودروهای برقی به نام خود ثبت کرده است و تا نیمه اول سال 2024 به 29392 دستگاه رسیده است. این بهترین نیمه سال برای خودروهای الکتریکی در تاریخ این شرکت است. هیوندای هم بد نیست. Ioniq 5 به تازگی بهترین ماه ژوئن خود را داشته است و Ioniq 6 نسبت به این زمان در سال گذشته 113 درصد رشد داشته است.

بیایید با کیا شروع کنیم. EV6 قهرمان برقی کیا است که تاکنون 10941 دستگاه از آن به فروش رسیده است. در مجموع، EV6 31.3 درصد رشد داشته است و EV9 فاصله چندانی با آن ندارد. ما درصدی برای SUV نداریم زیرا سال گذشته در فروش نبود، اما 9671 دستگاه در نیمه اول سال 2024 فروخته شد. ریاضیات پایه به ما می گوید که 8780 خودروی برقی نیرو باید عدد باشد.

در همین حال در هیوندای، Ioniq 5 یک سال پرچمدار را پشت سر می گذارد. ژوئن یک ماه رکورددار برای هاچ بک پرتقاضا بود و 3755 فروش داشت. به طور کلی، این خودرو 37 درصد نسبت به سال گذشته با 18728 فروش کل رشد داشته است که تقریباً از مجموع EV9 و EV6 پیشی گرفته است. Ioniq 6 نیز نسبت به سال گذشته با 6912 فروش افزایش یافته است.

با این حال، همه اخبار خوب نیستند. اگرچه تا نیمه اول سال 2024 به میزان قابل توجهی افزایش یافت، اما Ioniq 6 در ماه ژوئن با فروش تنها 914 دستگاه، اندکی کاهش یافت. فروش کلی خودرو در هیوندای تنها 2.2 درصد افزایش یافته است، اما کیا با کاهش 2.0 درصدی اندکی در قرمز است. علاوه بر این، در ماه ژوئن شاهد کاهش 2.5 درصدی هیوندای و کاهش 6.5 درصدی کیا هستیم. جالب اینجاست که هر دو برند بدون فروش قوی برق وضعیت بدتری داشتند.

حمله سایبری CDK Global احتمالاً عاملی در کاهش فروش ژوئن است. مجموعه نرم‌افزار CDK برای فروشندگان در 19 ژوئن از کار افتاد و اساساً خدمات و فروش را متوقف کرد. تا پایان ماه ژوئن خاموش بود و اکنون دوباره آنلاین شده است و انتظار می رود تا 4 ژوئیه بازسازی کامل شود. اعتقاد بر این است که وقتی همه چیز تمام شود، این قطعی می تواند برای فروشندگان هزینه ای نزدیک به 1 میلیارد دلار داشته باشد.



منبع