خودروسازان چند روز پیش به طور رسمی از افزایش متوسط 30 درصدی قیمت کارخانه ای محصولات خود با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر دادند. با اعمال این مجوز، مشخص بود که منحنی قیمت در بازار خودرو نیز در واکنش به افزایش 30 درصدی قیمت در مبدا، روند صعودی به خود خواهد گرفت.
در آن مرحله، دو سناریو وجود داشت. اول اینکه منحنی قیمت در بازار خودرو علاوه بر قیمت پایه خودروها حدود 30 درصد رشد خواهد داشت. طبیعتا این سناریو طرفداران زیادی نداشت و محتمل ترین سناریو افزایش قیمت خودرو در بازار با مقدار بسیار کمتری تا 30 درصد بود.
در نهایت اتفاقی که افتاد سناریوی دوم بود. علاوه بر این، قیمت خودرو بسیار کمتر از مقداری که در ابتدا اضافه شده بود افزایش یافت.
اگرچه سناریوی محتمل از ابتدا این بود که منحنی قیمت بازار خودرو به دلیل قیمت های بالاتر و عدم کشش جهش به اندازه منحنی اصلی رشد نکند. اما عواملی مانند عدم جهش بالا در نرخ ارز و تا حدودی ابلاغ کنترل های نظارتی برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی فرسوده و صفر کیلومتر نیز در تحقق این سناریو نقش داشت.
چند ماهی است که بازار خودرو از بازار ارز جدا شده و منحنی قیمت خودرو با هر نوسان ارزی نوسان چندانی ندارد. البته این به معنای جدایی کامل مسیرهای ارزی و خودرویی نیست. حتی اگر قیمت ارز با نوسانات شدید اعم از صعودی یا نزولی مواجه شود، مطمئنا بازار خودرو از آن متاثر خواهد شد.
بنابراین عدم تقارن بازار ارز تاثیری بر ثبات نسبی این روزهای بازار خودرو نداشته است. علاوه بر این موضوع، اعلام کنترل واردات خودروهای برقی و هیبریدی فرسوده و محدودیت های صفر کیلومتر نیز نقش کمی در کنترل قیمت خودرو در بازار پس از اعمال مجوز 30 درصدی داشت.
آرامش فعلی بازار خودرو به دلیل احتمال کاهش شدید منحنی قیمت در بازار آزاد طی روزهای باقیمانده تا پایان سال ناشی از عوامل خودرویی و غیرخودرویی است.
به طور معمول عواملی که بر منحنی قیمت در بازار خودرو تأثیر می گذارند عبارتند از: انتظارات تورمی، نوسانات ارز، نوسانات عرضه و اخبار و مصوبات مرتبط با خودرو. بنابراین هر یک از این عوامل می تواند منحنی قیمت خودرو را در بازار آزاد به سمت بالا یا پایین تحریک کند.
در این میان وعده اخیر مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور مبنی بر افزایش تولید و عرضه در ماه های باقی مانده از سال می تواند به کنترل یا حتی کاهش قیمت ها در بازار آزاد کمک کند. تولید خودروهای داخلی تا پایان مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. اما در حال حاضر خودروسازان قول بهبود تولید و عرضه را داده اند و اگر این رقم زیاد باشد و اتفاقاتی مانند جهش ارزی و انتظارات تورمی رخ ندهد، منحنی قیمت در بازار کاهش می یابد.
این در شرایطی است که در صورت افزایش انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز، اثر افزایش عرضه خودروسازان بر منحنی قیمت بازار تا حد زیادی خنثی می شود. البته یک نوسان کوچک در نرخ ارز نمی تواند شوک خاصی به بازار خودرو وارد کند، اما رشد مثلا چند هزار تومانی قیمت ارز چیزی نیست که بازار خودرو نسبت به آن بی تفاوت بماند. به
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار خودرو در ماه های آینده تصمیمات مربوط به خودرو به ویژه در حوزه واردات خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مقررات واردات خودروهای برقی و هیبریدی فرسوده به طور کامل اجرا شود و این خودروها وارد بازار شوند، قطعا بر روی منحنی قیمت ها اثر کاهشی خواهد داشت.
از همه مهمتر واردات خودروهای بنزینی فرسوده وارد فاز اجرایی می شود. در این صورت افت قیمت قابل توجهی در بازار خودرو رخ خواهد داد. به خصوص اگر عوامل دیگری مانند انتظارات تورمی و نرخ ارز نیز کمک کننده باشد. اما در حال حاضر بازار خودرو از شوک قیمتی در مبدا رها شده و روزهای آرامی را سپری می کند. این در حالی است که به گفته فعالان بازار، خرید و فروش چندانی صورت نگرفته و رکود همچنان ادامه دارد.
قیمت KMC J7 25 میلیون تومان کاهش یافت
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افت قیمتی از یک تا 26 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که شاهین پلاس اتوماتیک (1403) با 26 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 139 میلیون تومان، دینا اتوماتیک (1403) آپشنال با 17 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 65 میلیون تومان و تارا 6 دنده ای. V1 Plus (1403) 12 میلیون تومان کاهش 867 میلیون تومانی تارا اتوماتیک V4 LX (1403) با 10 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 70 میلیون تومان و قیمت شاهین (بدون سانروف) (1403) با 8 میلیون تومان کاهش 730 میلیون تومان و قیمت پژو 207. موتور TU3 (85) (1403) 6 میلیون تومان کاهش 708 میلیون تومانی.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی شاهد کاهش 5 تا 25 میلیون تومانی قیمت بودیم. در حالی که قیمت KMC J7 (1403) با 25 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 620 میلیون تومان رسید، قیمت فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 520 میلیون تومان رسید، هایما S7 پلاس. (1403) با 15 میلیون تومان به 1 میلیارد و 805 کاهش یافت، Phoenix Arrizo 6 Pro (1403) با با 15 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 580 میلیون تومان و لاماری اما (1403) با 10 میلیون کاهش به یک میلیارد و 905 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) با 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد تومان، نیسان سیلفی ای پاور پلاس (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 350 میلیون تومان، هونگچی H5 (2024) با کاهش 50 میلیون تومانی، 3 میلیارد و 350 میلیون تومان و ستاره ونوسیا (2023) به ارزش 2 میلیارد و 850 میلیون تومان کاهش یافته است 50 میلیون تومان.