اگرچه در بازار این روزها کراس اوورهای متعددی خودنمایی می کنند که هر یک ویژگی خاص خود را دارند، اما در نهایت برگ برنده از آنِ خودرویی است که ویژگی های آفرودی داشته و به معنای واقعی یک اس یووی با شاسی و بدنه مجزا باشد.
\nدایون Y۵ از ابتدای حضورش در سبد محصولات صنایع خودروسازی ایلیا بسیار مورد توجه قرار گرفت. مدتی بعد عرضه مدل Y۷ که نسخه ارتقایافته تر این خودرو است، سبب شد این اس یووی آفرودی به عنوان یک گزینه محبوب در میان اس یووی های حاضر در بازار ایران شناخته شود.
\nسومین نمایشگاه آفرود از ۲۲ تا ۲۶ مردادماه سال جاری در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار شد.
\nدر این نمایشگاه صنایع خودروسازی ایلیا با همکاری شرکت دلفان، نسخه ارتقا یافته آفرودی از دایون Y۷ را که با نام دایون DX شناخته می شود، در معرض نمایش قرار داد که این خودرو نظر بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب کرد. البته لازم به ذکر است هر دو خودرو Y۵ و Y۷ به مدل DX ارتقا داده می شوند.
\nدایون DX با چهره ای جوان پسند
\nدایون DX درحقیقت نسخه ارتقایافته آفرودی از Y۷ و Y۵ است؛ به این معنا که دایون Y۷ و Y۵ به دلیل نوع طراحی بدنه و زوایای نزدیک شدن (Approach Angle) و دور شدن (Departure Angle) قابلیت و توانایی استفاده آفرودی نیز دارند. البته از آن جا که لازم است خودروهای آفرودی و مناسب برای ماجراجویی مجهز به تجهیزات خاصی هم باشند، صنایع خودروسازی ایلیا این چالش را برای خریداران دایون Y۷ و Y۵ برطرف کرده است.
\nبسیاری از خودروهای اس یووی آفرودی حاضر در بازار ایران به صورت افترمارکت و به شیوه های غیراصولی به یک خودرو آفرودی تبدیل می شوند؛ اما صنایع خودروسازی ایلیا با همکاری شرکت دلفان (که یکی از شرکت های معتبر در زمینه تجهیز کردن خودروهای آفرودی است) نسخه ارتقا یافته آفرودی دایون Y۷ را در سومین نمایشگاه آفرودی به نمایش گذاشت.
\nهمان طور که بیان شد، مالکان و خریداران دایون Y۵ نیز می توانند از چنین خدماتی بهره مند شوند و خودروی شان را به مدل دایون DX بدل کنند. دایون DX از نظر طراحی تفاوت خاصی با دو مدل Y۵ و Y۷ ندارد. تنها تغییراتی که می توان در مدل DX دید و آن را به خوبی حس کرد، تغییر در سپرهای جلو و عقب، رکاب خودرو، تایر و رینگ، باربند و کیت سیستم تعلیق است.
برای تبدیل یک خودرو اس یووی به نسخه آفرودی لازم است سپرهای استاندارد خودرو با نمونه آفرودی تعویض شوند. همچنین باید از رینگ و لاستیک مناسب آفرود و کیت سیستم تعلیق خاص بهره گرفته شود.
تمام این ویژگی ها سبب می شود قابلیت یک خودرو اس یووی در آفرود بهبود پیدا کرده و به راحتی بتوان از آن در مسیرهای سخت و ناهموار استفاده کرد. بر این اساس دایون DX همچنان با پوزه نسبتا بلند و بدنه ای که از خطوط نرم و سطوح تخت شکل گرفته جلب توجه می کند.
\nنصب رینگ های ۱۷ اینچی اسپرت مناسب آفرود، کاراکتر اسپرت تری به این بلندقامت چشم بادامی بخشیده است. دایون DX در نمای جلو همچنان چراغ های نسبتا کشیده با خطوط تیز روی درِ موتور و جلوپنجره پنج ضلعی با خطوط کروم را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که سپر آفرودی که روی این اس یووی آفرودی نصب شده، وقار آن را دوچندان کرده و این حس را به بیننده القا می کند که این خودرو برای آفرود آماده است.
\nدر نمای عقب نیز شاهد همان نمای آشنای دایون Y۷ هستیم؛ با این تفاوت که سپر عریض آفرودی نصب شده تا ویژگی و توانایی حرکت این بلندقامت در خارج جاده به رخ کشیده شود.
\nنکته بسیار مهم درباره دایون DX این است که قطعاتی از جمله رکاب، سپر جلو آفرودی، سپر عقب آفرودی، باربند، رینگ و لاستیک آفرودی، کمک فنرهای ساخته شده توسط کمپانی آیرومن مدل فومسل پرو و سینی بزرگ محافظت از موتور روی این اس یووی نصب شده است.
\nبراساس گفته های آرمان عباسی (کارشناس فروش صنایع خودروسازی ایلیا) تمام مالکان خودروهای دایون Y۵ و دایون Y۷ می توانند برای سفارش مدل آفرودی اقدام کنند و مطابق سلیقه مشتریان این شخصی سازی روی خودروهای ذکرشده انجام می شود.
\nدرواقع طراحی سپر جلو و عقب و رکاب آفرودی می تواند طبق سلیقه مشتریان تغییر کند. در نظر داشته باشید که دایون DX دارای رینگ های ۱۷ اینچی اسپرت مناسب آفرود است. همچنین نسخه استاندارد Y۷ و Y۵ نیز دارای رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی است.
\nهمچنین دایون DX دارای وینچ داخل سپر و استیکرهای بدنه DX روی بدنه خودرو است.
فضای داخلی راحت با امکانات مناسب
\nفضای داخلی دایون DX همان دایون Y۷ است؛ زیرا همان طور که اشاره شد مدل DX نسخه ارتقایافته آفرودی از دایون Y۷ و Y۵ است. بر این اساس شاهد همان طراحی ساده و مینیمال در کابین این خودرو هستیم. یک نمایشگر ۸ اینچی افقی لمسی در بخش میانی داشبورد و یک نمایشگر ۴ اینچی در میان کلاستر به چشم می خورد. نصب تنظیمات پیشرفته الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع حس مدرن بودن را به بیننده القا می کند.
\nطراحی دریچه های ذوزنقه ای شکل در طرفین داشبورد برای سیستم تهویه مطبوع و طراحی دریچه های مستطیل شکل میانی (که در یک قاب کروم قرار گرفته اند)، فضای داخلی این خودرو را جذاب جلوه می دهد. طراحی دسته دنده اسپرت با غربیلک فرمان سه شاخه، رانندگی به سبک دایون Y۷ را به شما هدیه می کند.
\nاز مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی دایون DX می توان به: ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی، ایزوفیکس صندلی کودک، کمربند ایمنی ۳ نقطه ای در همه ردیف ها، سیستم ورود بدون کلید (کی لس)، استارت دکمه ای، سیستم کروزکنترل، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم نشانگر فشار باد تایرها TPMS، سیستم چراغ اتوماتیک اتولایت، نشانگر تعویض دنده GSI، صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، ورودی USB و بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به ۸ بلندگو، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت برقی، تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، سانروف برقی، گرم کن آینه های جانبی، آنتن کوسه ای، چراغ روشنایی روز (دی لایت)، کلیدهای کنترل سیستم صوتی، کروزکنترل روی فرمان، تهویه مطبوع دیجیتال و سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی خنک شونده اشاره کرد.
قلب تپنده آشنا
\nآن چه دایون DX را به یک گزینه مناسب برای آفرود بدل کرده، قلب تپنده آن است. یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری مزین به فناوری پرخوران توربوشارژ زیر کاپوت این اس یووی آفرودی جا خوش کرده است.
\nاین موتور که همان پیشرانه میتسوبیشی ۴K۲۲D۴T است با در نظر گرفتن سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها می تواند حداکثر ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور فراهم کند. نکته بسیار مهم درباره پیشرانه دایون DX این است که از گشتاور بالایی برخوردار است که این مساله به خوبی سبب شده است گزینه مناسبی برای آفرود باشد. این پیشرانه در شرایط سخت و دشوار به خوبی نیروی لازم را برای حرکت خودرو تامین می کند.
\nاز سوی دیگر این پیشرانه با شرایط سوختی کشورمان سازگاری نسبی دارد. توان خروجی این پیشرانه با توجه به حجم موتور، نسبتا پایین بوده و این امر سبب شده است استهلاک و خرابی این موتور نیز در سطح پایینی باشد. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک متعلق به کمپانی آیسین ژاپن وظیفه انتقال قدرت به چهار چرخ را در این خودرو برعهده دارد.
\nناگفته نماند که دیفرانسیل دایون DX، دایون Y۷ و Y۵ تحت لیسانس بورگ وارنر آمریکا بوده که این موضوع سبب شده است با یک سیستم انتقال قدرت بسیار کارآمد مواجه باشیم.
\nدر حقیقت دیفرانسیل این خودرو به گونه ای طراحی شده که چرخ دنده های پینیون و کرانویل دارای ضرایب کوتاهی بوده تا بتوانند در دور پایین، بالاترین گشتاور را ایجاد کنند. این ویژگی در خودروهای آفرودی یک امتیاز مثبت محسوب می شود و پرفورمنس این اس یووی آفرودی را بهبود می بخشد. بر این اساس هیچ تغییری در پیشرانه و گیربکس مدل DX اعمال نشده است.
\nدلیل این مساله نیز پایین نگه داشتن هزینه ها برای یک خودرو مناسب آفرود و ماجراجویی است.
بررسی تفاوت های دایون DX با Y۵ و Y۷
\nتفاوت دایون Y۷ و Y۵ با DX در نصب بادی کیت مخصوص آفرود و کیت خاص سیستم تعلیق است. درحقیقت کیت آیرومن فومسل پرو (Foamcell Pro) ساختار اصلی سیستم تعلیق دایون DX را تشکیل می دهد. سیستم تعلیق دایون DX و هر دو مدل Y۷ و Y۵ دوجناغی (دابل ویشبون) در محور جلو و فایولینک (اتصال پنج گانه) در محور عقب است.
\nاین نوع طراحی برای یک خودرو اس یووی با شاسی و بدنه مجزا، بسیار کاربردی و عالی است. شرکت صنایع خودروسازی ایلیا با همکاری دلفان، کمک فنرهای استاندارد این خودرو را برداشته و به جای آن کمک فنرهای آیرومن فومسل پرو را نصب کرده تا با توجه به دامپینگ نیروها و ارتعاشات، کیفیت سواری این خودرو حفظ شده و قابلیت آفرودی آن نیز بهبود یابد. همچنین دایون DX دارای تایرهای ۶۵/۲۶۵ با رینگ های ۱۷ اینچی اسپرت آفرودی است. از طرفی سفارش هوک عقب، وینچ و کیت بدنه خاص آفرودی برای مدل DX امکان پذیر است.
\nY۵ و Y۷ را به DX بدل کنید!
\nاگر مالک دایون Y۷ و یا Y۵ هستید، به راحتی می توانید به نمایندگی های شرکت صنایع خودروسازی ایلیا در سراسر کشور مراجعه کنید (این شرکت در حال حاضر دارای ۱۴ نماینده فروش و خدمات پس از فروش است) و به صورت بسیار اختصاصی و شخصی، خودرویتان را به مدل آفرودی DX بدل کنید.
\nقیمت و زمان عرضه به بازار
\nدرحال حاضر طرح فروش دایون Y۷ از سوی شرکت صنایع خودروسازی ایلیا اجرا می شود. قیمت قطعی این خودرو یک میلیارد و ۹۹۸ میلیون تومان است که براساس گفته های آرمان عباسی (کارشناس فروش صنایع خودروسازی ایلیا) این طرح فروش ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات (بازپرداخت تا چهار سال) نیز به خریدار ارائه می کند. لازم به ذکر است پیش پرداخت این طرح فروش ۸۱۲ میلیون تومان بوده که البته هرینه های سفارش و شخصی سازی مدل DX جداگانه محاسبه شده و در نهایت به مبلغ پرداختی برای خودرو اضافه می شود. براساس شنیده ها برای تبدیل مدل های Y۷ و Y۵ به مدل DX هزینه ای کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان باید پرداخت شود.
\n