جک S۵ را میتوان موفقترین محصول کرمانموتور دانست که در سالهای اخیر همواره صدر جدول پرفروشترین خودروهای چینی در ایران بوده و حتی در بازار کارکردههای چینی نیز رتبه نخست معاملات را از آن خود کرده است. این خودرو شاسیبلند که از پلتفرم هیوندای توسان LM بهره میبرد، در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه گوانژو چین به بازار های جهانی معرفی شد و در سال ۱۳۹۳ نیز کرمانموتور مونتاژ این خودرو را در ایران آغاز کرد.
در ابتدا این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری در یک تیپ دندهدستی و سطح امکانات متوسط به بازار عرضه شد که به علت برخورداری از توربوشارژ، شتاب مناسب، کیفیت خوب و ایمنی بالا، بهسرعت به خودرویی محبوب در بازار ایران تبدیل شد و به موفقیت قابل توجهی در فروش رسید. یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۵، کرمانموتور تیپ جدید S۵ را با گیربکس ششدنده اتوماتیک دوکلاچه و بهصورت فول آپشن به بازار معرفی کرد که موفقیت این خودرو را استمرار بخشید.
در سال ۱۴۰۰ کرمانموتور با توجه به جایگاه جک S۵ در بازار، نسخه فیسلیفت این خودرو را به بازار عرضه کرد که بهرغم تغییرات جزئی در چهره، با یک تحول کلی در پیشرانه همراه بود؛ جایگزینی یک موتور جدید ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI (پاشش مستقیم سوخت) که ضمن ارائه شتاب بالاتر و راندمان بهتر، مشکل مصرف بالای سوخت در نسخه قبلی را حل کرد.
اضافه شدن کروزکنترل، بهبود سیستم مالتیمدیا و تریم داخلی دورنگ، از دیگر ویژگیهای جک S۵ نیوفیس بود. اما با گذشت دو سال از این فیسلیفت مینور، نوبت به یک تغییر چهره تمامعیار رسید و کرمانموتور KMC X۵ را رونمایی کرد.
یک فیسلیفت ماژور
کیامسی ایکس۵ در نمای جلو تغییرات بسیار زیادی داشته و تا حد چشمگیری بهروزتر از جک S۵ است. احاطه نمای جلو با یک جلوپنجره بسیار بزرگ ذوزنقهای و برخوردار از مشبندی ساده و همچنین چراغهای دوقسمتی طرفین همراه با دیلایت دارای گرافیک خاص و مجزا از چراغهای اصلی که مقداری پایینتر در سپر قرار گرفتهاند، دو ویژگی اصلی نمای جلو X۵ هستند.
در نمای جانبی که پروفیل آشنای جک S۵ خودنمایی میکند، شاهد تغییر آینههای جانبی و بهویژه رینگها به شکلی جذاب هستیم و گلگیر جلو نیز متناسب با بازطراحی قسمت جلو تغییراتی داشته است. اما در قسمت عقب بهرغم حجم عضلانی مشابه با جک S۵، چراغهای بههمپیوسته LED با گرافیک داخلی کاملا متفاوت، نمای ساده و درعینحال چشمنوازی را ایجاد کرده است. چراغ دندهعقب و مهشکن داخل نیز داخل سپر عقب جانمایی شدهاند و البته محل جانمایی پلاک عقب نیز از روی در صندوق به روی سپر تغییر کرده است.
با چشمان کاملا بسته!
اما اگر با چشمان بسته و بدون مشاهده نمای ۳۶۰ درجه KMC X۵، داخل کابین آن شویم و چشم باز کنیم، نمیتوان حدس زد که این فیسلیفتی از جک S۵ است.
طراحی کابین ایکس۵ پیرو ترند روز است و کیفیت مواد اولیه آن نیز تا حدودی بهتر از S۵ است. در میانه داشبورد، یک نمایشگر تبلت مانند افقی بزرگ با سایز ۱۲.۸ اینچ برای سیستم مالتیمدیا و سرگرمی نصب شده که دارای درگاه اپلکارپلی و اندروید اتو است.
نمایشگرهای پشت فرمان نیز از حالت آنالوگ جک S۵ به نمایشگر دیجیتالی با چند گزینه طراحی تغییر شکل داده که مشابه کلاستر KMC J۷ است. طراحی کنسول میانی X۵ نیز بهکلی تغییر کرده و در این قسمت شاهد استفاده از اهرم تعویض دنده با عملکرد الکترونیکی بهجای اهرم دنده مکانیکی هستیم و کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد نیز در این قسمت دیده میشود که جایش در S۵ خالی بود. اما به لطف برقیشدن شیفتر، فضای زیر کنسول میانی خالی شده و میتوان برای قرار دادن برخی وسایل از آن استفاده کرد.
سانروف پانورامیک و جاداری کابین X۵ درمجموع حس بسیار خوبی را به سرنشینان القا میکند. فاصله بین دو محور این خودرو ۲۶۶۰ میلیمتر عنوان شده است. قسمت بار X۵ نیز ۴۸۵ لیتر فضا را در اختیار کاربران قرار میدهد که در صورت تا کردن صندلیهای عقب، این حجم به ۱۸۱۶ لیتر افزایش خواهد یافت.
زوج ایدهآل KMC در قوای محرکه!
به نظر میرسد ترکیب موتور ۱.۵ لیتری TGDI با گیربکس ششسرعته دوکلاچه تر (Wet)، زوج ایدهآل KMC در قوای محرکه است که پس از سه محصول S۵ نیوفیس، K۷ و J۷، اکنون در X۵ شاهد بهکارگیری آن هستیم. اما گفته میشوn کرمانموتور آپدیت جدیدی برای این پیشرانه اجرا کرده که قدرت تولیدی آن را به ۱۷۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن را به ۲۸۰ نیوتنمتر رسانده است.
موتور ۱۵۰۰ سیسی توربوشارژ X۵، چهارسیلندر بوده و از سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDI بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی کیامسی ایکس۵ با این مشخصات فنی، ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر برآورد شده است.
باک سوخت خودرو نیز ۵۵ لیتر حجم دارد و در مسافتهای کوتاه نیاز به پر کردن مجدد آن نخواهید داشت. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
انتظار میرود شتاب صفر تا صد X۵ نیز همانند جک S۵ نیوفیس باشد، چراکه وزن این دو خودرو مشابه است و هر دو کمتر از ۱.۵ تن وزن دارند. یکی از دیگر از مزایای X۵ در مقایسه با سایر شاسیبلندهای همرده، سیستم تعلیق مناسب آن است.
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع مولتیلینک است. بنابراین، سرنشینان X۵ سواری راحتی را در این خودرو تجربه خواهند کرد. ترمزهای X۵ نیز در چرخهای عقب و جلو نیز از نوع دیسکی هستند.
فهرست بلندبالای امکانات
جک S۵ در نسخه اتوماتیک خود امکانات و تجهیزات داشت که برخی از آنها در بسیاری از خودروهای همقیمت یا حتی گرانتر هم دیده نمیشد، ازجمله حافظه صندلی، تهویه دوگانه، تعلیق عقب مولتیلینک و… . حال کرمانموتور قصد دارد کیامسی X۵ را تا حد ممکن هرچه لوکستر به بازار عرضه کند.
بر این اساس، این خودرو علاوه بر امکاناتی مانند چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل کشش (ضد واژگونی)، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، سیستم صوتی با ۱۰ اسپیکر به همراه و یک ساب ووفر و نورپردازی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک لمسی، سنسور پارک جلو، سنسور نور و باران، کروزکنترل، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم پایش فشار باد تایرها، نمایشگر ۱۲.۸ اینچی لمسی، فرمان برقی دیکات چرمی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، ترمز پارک برقی، تریم چرمی کابین، آینههای تنظیمشونده و تاشو برقی به همراه گرمکن و چراغ راهنمای LED روی آینه، کامپیوتر سفری، خروجی برق ۱۲ ولت و ۵ ولت، دو خروجی برق ۵ ولت برای ردیف عقب و…، به امکاناتی همچون سانروف پانورامیک همراه با پرده برقی و پاور سانروف با قابلیت تشخیص مانع، ریل سقفی، حافظه آینههای جانبی (متصل به صندلیها)، دوربین ۳۶۰ درجه، فناوری LED چراغها، اهرم تعویض دنده با عملکرد الکترونیکی، جلوآمپر دیجیتال ۷ اینچی با گرافیک چندحالته، اتوهلد، سیستم تکلمسی برای باز و بسته شدن تمام شیشهها به همراه پاور ویندوز و قابلیت تشخیص مانع (آنتیترپ)، کنسول میانی جلو مجهز به سردکن، سیستم هشدار تصادف از جلو، دریچه تهویه عقب، فلاشر خودکار در هنگام ترمز ناگهانی (ESS) و… مجهز است.
در یک قدمی بازار
آذرماه سال گذشته بود که نمونه اولیه خودرو کیامسی X۵ در محوطه شرکت کرمانموتور رویت شد و خردادماه امسال بود که خبر رسید محموله CKD قطعات این خودرو ثبت سفارش شده است.
پس از آن و در نمایشگاه خودرو مشهد که در شهریورماه امسال برگزار شد، KMC X۵ رسما رونمایی و معرفی شد. حالا با توجه به آغاز تبلیغات ایکس۵، بدیهی است که این محصول کرمانموتور از همیشه به بازار نزدیکتر است؛ محصولی که در سودای تکرار موفقیت جک S۵ در صدرنشینی جدول فروش شاسیبلندها و آماده فتح بازار است.
علاقهمندان به این خودرو میتوانند آن را در غرفه شرکت کرمانموتور در نمایشگاه تخصصی خودرو اصفهان که از ۱۶ تا ۱۹ آبانماه جاری (حد فاصل ساعات ۱۱ تا ۱۸) در محل نمایشگاههای بینالمللی اصفهان برگزار میشود، از نزدیک مشاهده کنند.