- NHTSA قانون جدیدی را پیشنهاد می کند که برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات وسیله نقلیه و عابر پیاده طراحی شده است.
- این به طور خاص به پیکاپ های فول سایز و SUV های فروخته شده در بازار ایالات متحده اشاره می کند.
- قانون پیشنهادی در حال حاضر در مرحله ارزیابی است و برای اظهار نظر عمومی باز است.
بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA)، تلفات ناشی از وسایل نقلیه پیاده طی 20 سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است. این در حالی رخ می دهد که افراد کمتری در داخل خودروها جان خود را از دست می دهند و NHTSA می خواهد کاری در مورد آن انجام دهد. یک قانون پیشنهادی به دنبال استانداردهای تصادف جدید است که برای کاهش صدمات سر عابر پیاده در تصادفات از جلو طراحی شده است. این میتواند مشکلاتی را برای پیکاپها و شاسیبلندها ایجاد کند که بزرگتر از همیشه هستند.
این قانون طرحهای خاص خودرو را مشخص نمیکند، اما «در اصل کل بخشهای وانت و شاسیبلندهای بزرگ» در ایالات متحده را برجسته میکند. توجه ویژه به طرحهای کاپوت معطوف میشود، اگرچه در خودروهای حجیم، این قانون میتواند مشبکها و فاسیاها را نیز در نظر بگیرد. لازم است وسایل نقلیه معیارهای خاصی را که شامل تماس با عابران پیاده است، برآورده کنند، زیرا بیشتر برخوردها از طریق شخصی که جلوی وسیله نقلیه راه می رود رخ می دهد. دو اندازه سر – یکی تقریباً یک کودک شش ساله و دیگری یک بزرگسال – در آزمایش استفاده می شود.
این سند 238 صفحه ای حاوی دستورالعمل ها و توصیه هایی در مورد ساختار هود، گلگیرها و تعیین پارامترهایی برای نحوه برخورد عابران پیاده با آنها است. اما نکته مهم این است که این سازه ها باید نیروی ضربه سر عابر پیاده را بهتر کاهش دهند تا دوام بیشتری داشته باشند.
سوفی شولمن، معاون مدیر NHTSA، گفت: «ما با بحران مرگ و میر در جادهها مواجه هستیم و این وضعیت در میان کاربران آسیبپذیر جاده مانند عابران پیاده بدتر است.» بین سالهای 2013 تا 2022، تلفات عابران پیاده 57 درصد از 4779 به 7522 افزایش یافته است. این قانون پیشنهادی تضمین میکند که وسایل نقلیه برای محافظت از افراد داخل و خارج از آسیب جدی یا مرگ طراحی میشوند. ما به کار خود برای ایمنتر کردن جادهها برای همه و کمک به محافظت از کاربران آسیبپذیر جاده ادامه خواهیم داد.»
در سالهای اخیر توجه زیادی به کامیونها و خودروهای شاسیبلند برای گیرههای جلوی بزرگتر شده است که میتواند باعث آسیب بیشتر به عابران پیاده شود و در عین حال بر دید راننده تأثیر بگذارد. سال گذشته، مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) به این نتیجه رسید که وسایل نقلیه با انتهای جلوی بلند خطر بزرگی برای عابران پیاده ایجاد می کنند، اما فراتر از کامیون های بزرگ است. این گزارش همچنین در مورد خودروهای سایز متوسط با صورت صاف و صاف که خطر بیشتری نیز دارند بسیار مهم بود. چنین روندهای طراحی این روزها بسیار محبوب هستند.
قانون پیشنهادی در حال حاضر در دست بررسی است و در دوره 60 روزه اظهار نظر عمومی است.