آئودی در دنیای پر هیجان خودروهای اسپرت از جایگاه خاصی برخوردار است. این کمپانی صاحب نام آلمانی که به ارباب حلقه ها نیز معروف است، به دلیل طراحی و تولید خودروهای خاص پرفورمنسی در میان اسپرت دوستان و عاشقان سرعت، بسیار محبوب است. RS و S محصولات پرفورمنسی آئودی هستند که در دنیای خودروهای اسپرت، شما را به اوج هیجان می رسانند. چندی پیش بود که کمپانی آئودی به صورت رسمی نسل سوم خانواده A5 و نسخه های پرفورمنسی آن (یعنی S5) را در دو کلاس سدان لیفت بک و استیشن واگن به جهان معرفی کرد.
\nطراحی اسپرت و دینامیک آئودی
\nبا وجود این که اخیرا از نسل جدید خانواده A5 رونمایی شده است، اما ما در این مطلب قصد داریم نسخه پرفورمنسی آن یعنی S5 را مورد بررسی قرار دهیم. آئودی برای تصاحب سهم بیشتر از بازار سدان ها و استیشن ها، به صورت جدی با دو رقیب سرسخت هموطن خود یعنی ب ام و و مرسدس بنز همواره در رقابت است. این کمپانی صاحب نام، نسل جدید محبوب ترین سدان و استیشن خود را به جهان معرفی کرده است.
\nنکته بسیار مهمی که در طراحی و ساخت خانواده A5 و نسخه پرفورمنسی آن یعنی S5 وجود دارد، استفاده و بهره گیری از پلت فرم نسل جدید آئودی موسوم به پریمیوم پلت فرم کامبسیشن (Premium Platfrom Combustion) است. درحقیقت آئودی با به کارگیری چنین پلت فرمی سعی دارد به مشتریان خود این نوید را بدهد که همچنان از پیشرانه های پرتوان بنزینی می توانند استفاده کنند. اما نکته دیگر در طراحی استایل بدنه آئودی A5 جدید، استفاده از اِلِمان های زبان جدید طراحی آئودی است.
\nاین خودرو با رشد ابعادی مواجه شده و از نظر فاصله محوری، طول و عرض نسبت به نسل دوم تغییرات چشمگیری داشته است. فاصله محوری A5 (نسخه های پرفورمنسی این خودرو یعنی S5 از نظر ابعادی هیچ تفاوتی با این خودرو نداشته و تنها تغییرات آن به جزئیاتی در بدنه مربوط می شود) 2900 میلی متر، طول آن 4830 میلی متر و عرض این خودرو 1860 میلی متر است. این تغییر در ابعاد بدنه سبب شده است فضای راحت تری برای سرنشینان این خودرو ایجاد شود.
\nبا نگاهی به پروفیل S5 شاهد طراحی جذاب و آشنای آئودی هستیم. استفاده از خطوط تیز افقی برای کاراکتر لاین (خط شخصیتی) و استفاده از مجموعه ای از سطوح تخت و رینگ های 18، 19 و 20 اینچی، تناسبات عالی برای بدنه ایجاد کرده است. این ویژگی ها جذابیت این سدان کوپه را دوچندان می کنند.
\nپوزه کشیده، پشت کوتاه، سقف خمیده با ستون D کشیده (که لچکی تیزتری برای آن طراحی شده و این طراحی جزئی از DNA آئودی است)، خطوط منقطع افقی تیز با سطوح تخت و سایز رینگ های 18، 19 و 20 اینچی همگی سبب می شوند حس اسپرت و هیجان بیشتری در این خودرو ایجاد شود.
\nچهره آئودی S5 بسیار اسپرت و هیجان انگیز است. خبر خوش این جاست که طراحان کمپانی آئودی هرگز به استفاده از چراغ های دوبل روی نیاورده اند. بر این اساس چراغ های زاویه دار نسبتا کشیده با گرافیک OLED به سبک آئودی در این خودرو مشاهده می شوند.
\nLED های درون چراغ جلو به بهترین شکل ممکن طراحی شده که با جلوپنجره ماتریسی 6 ضلعی سه بعدی حجیم آئودی و طراحی دو دریچه عمودی هوا درون سپر، چهره کاملا جسورانه و خشنی به این سدان لیفت بک می بخشد.
\nدر نمای عقب طراحی چراغ های کشیده و حالت پیوسته ای که ایجاد شده و همچنین گرافیک OLED های درون چراغ و حجم پردازی خاص و ویژه روی درِ صندوق عقب، زیبایی در این خودرو را به اوج می رساند.
\nاضافه شدن دیفیوزر بزرگ و اگزوزهای کروی شکل چهارتایی دوبل در طرفین سپر نیز حس هیجان بیشتری به این سدان لیفت بک تزریق می کنند. در نظر داشته باشید که خانواده A5 به صورت استاندارد طراحی شده و نسخه S5 دارای قطعات الحاقی مانند لیپ سپر جلو، جلوپنجره مشکی پیانویی، ورودی هوا عمودی درون سپر در دو طرف به رنگ مشکی پیانویی، قاب آینه های مشکی پیانویی، رکاب اسپرت S، اسپویلر کوچک فیبرکربنی روی درِ صندوق عقب، نشان S آئودی، اگزوزهای چهارتایی دوبل در طرفین سپر به همراه دیفیوزر است.
\nنکته دیگری که باید در نظر داشت این است که طراحان کمپانی آئودی به طراحی آینه روی درهای خودرو و جلوپنجره 6 ضلعی وفادار مانده اند تا حس هیجان آشنای آئودی را به بهترین شکل ممکن حفظ کنند.
کابین مدرن و هیجان انگیز
\nپس از باز کردن درِ سمت راننده و قرارگیری در پشت فرمان آئودی S5 با یک فضای کاملا مدرن و هوشمندانه مواجه می شویم. یک صفحه نمایش خمیده بزرگ در کابین مشاهده می شود که شامل یک صفحه نمایش 11.9 اینچی مقابل راننده برای کلاستر و یک نمایشگر 14.5 اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است.
\nهمچنین علاوه بر این دو نمایشگر یک صفحه نمایش 10.9 اینچی برای سرنشین جلو نیز تعبیه شده تا بتواند به وسیله آن، به تمام امکانات رفاهی خودرو دسترسی داشته باشد.
\nچنین طراحی حس مدرن بودن را در فضای کابین S5 و A5 دوچندان می کند. نکته بسیار مهم دیگر در طراحی دریچه های سیستم تهویه مطبوع این خودرو است که به صورت کاملا هوشمندانه طراحی شده اند و با کلیت داشبورد ساده و مینیمال، هارمونی بسیار خوبی پیدا کرده اند.
\nطراحی نورپردازی LED نواری روی داشبورد و رودری ها سبب شده است فضای داخلی بسیار جذاب جلوه داده شود. درعین حال کنسول میانی آئودی S5 و A5 به صورت شناور است. خبر نه چندان خوب برای طرفداران پروپاقرص آئودی این است که دیگر خبری از دسته دنده جذاب کوچک اسپرت آئودی نیست. در این خودرو از دسته دنده ای کوچک (مانند پورشه 911 ) استفاده شده است.
\nاین دسته دنده در کنار نسل جدید غربیلک فرمان دی-کات به سبک آئودی، پدال های شیفتر منیزیومی و صندلی های اسپرت جلو، نهایت حس اسپرت و هیجان را به راننده و سرنشینان القا می کنند.
\nاز مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی آئودی S5 می توان به: سیستم پیشگیری از برخورد هوشمند خودرو با خودرو، سیستم ارتباط خودرو با خودرو Car-to-X، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته خودران سطح 2.5 مبتنی بر ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل هوشمند، دوربین 360 درجه، دوربین دید عقب، سیستم تعلیق تطبیقی، فرمان مکاترونیکی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم حرکت بین خطوط، سیستم پایش هوشمند نقاط کور به همراه شناسایی دقیق عابرپیاده و دوچرخه سوار، سیستم هشدار خواب آلودگی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه هوشمند با مکانیزم الکترونیکی تنظیم پرتاب باد و مجزا برای سرنشینان عقب، 10 ایربگ، سیستم ورود بدون کلید و استارت روی گوشی، استارت دکمه ای، صندلی راننده برقی در 8 جهت و سرنشین جلو برقی در 6 جهت، کول باکس (یخچال جمع وجور)، ورودی AUX، برق 12 ولت و سیستم ارتباط کاربری نسل جدید آئودی موسوم به MMI و... اشاره کرد.
\nغرشی که از یک پیشرانه 6 سیلندر بر می خیزد!
\nخبر خوش دیگر برای اسپرت دوستان و دوست داران خودروهای بنزینی این است که آئودی برای نسخه S5 دو مدل 4 سیلندر 2 لیتری مزین به فناوری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم TFSI و یک موتور 6 سیلندر وی شکل 3 لیتری مزین به تکنولوژی توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم با ساختار هیبرید را در نظر گرفته است.
\nاما سیستم هیبرید آئودی متفاوت بوده و براساس ساختار هیبرید متوسط MHEV 48 ولتی است. بر این اساس موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم می تواند 204 اسب بخار قدرت و 358 نیوتون متر گشتاور فراهم آورد.
\nبا هماهنگی نسل جدید موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم، این قدرت به 275 اسب بخار و گشتاور تولیدی به 500 نیوتون متر می رسد. از سوی دیگر قوی ترین نسخه A5 (که با پسوند S5 معرفی می شود) زیر کاپوت خود یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری با آرایش وی شکل را جا داده است.
\nاین پیشرانه به لطف سیستم توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم می تواند حداکثر 367 اسب بخار توان و 600 نیوتون متر گشتاور را فراهم آورد. این پیشرانه قدرتمند نیز به لطف هماهنگی با موتور الکتریکی نسل جدید سنکرون مغناطیس دائم می تواند تا 500 اسب بخار قدرت و حداکثر تا 700 نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد.
\nالبته ناگفته نماند که در ساختار پیشرانه احتراق داخلی یعنی سیستم پرخوران توربوشارژ، تغییراتی اعمال شده که این تغییرات به نصب توربوشارژ با هندسه متغیر VGT محدود می شود.
\nاین نوع سیستم پرخوران توربوشارژ به افزایش راندمان کمک بسزایی کرده و از لگ بسیار کمتری برخوردار است. درحقیقت توربوشارژ VGT نسخه بهینه سازی شده توربوشارژهای معمولی هستند. بر این اساس و به لطف نصب توربوشارژ VGT و سیستم هیبرید متوسط MHEV بالاترین راندمان برای این خودرو در دسترس است.
\nناگفته نماند که مهندسان کمپانی آئودی گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک تیپ ترونیک برای این خودرو را در نظر گرفته اند تا انتقال قدرت به تمام چرخ ها انجام شود. از سوی دیگر نصب گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اس-ترونیک آئودی سبب تسریع شتاب این خودرو شده است.
ویژگی های منحصربه فرد
\nنسل جدید آئودی S5 از سیستم بازیابی انرژی بهره می گیرد که براساس آن، انرژی لازم برای موتور الکتریکی ذخیره سازی می شود. درحقیقت S5 جدید در زمان شتاب گیری و شرایطی که نیاز به گشتاور و توان بالاتری وجود داشته باشد، به خوبی با استفاده از نیروی الکتریکی، عملکرد خود را بهبود می دهد. بر این اساس ساختار MHEV به بهبود پرفورمنس و تسریع در شتاب این خودرو و نسخه استیشن واگن آن کمک بسزایی کرده است.
\n