Stellantis برای کشتن مارک های خودرو در صورت عدم کسب درآمد


14. این همان تعداد از برندهای خودروسازی استلانتیس است که زیر یک سقف کار می کنند. اگر همه آنها را به خاطر ندارید، در اینجا آنها ترتیب خاصی ندارند: سیتروئن، فیات، اوپل، واکسهال، پژو، آبارث، رم، دوج، کرایسلر، جیپ، لانچیا، DS Automobiles، آلفارومئو و مازراتی. این خودروساز در اوایل سال 2021 زمانی که گروه PSA با خودروهای فیات کرایسلر ادغام شد، متولد شد.

به گفته مدیر عامل Stellantis، این مجموعه عظیم می تواند در یک نقطه در آینده ساده شود. رویترز کارلوس تاوارس به نقل از کارلوس تاوارس اشاره می‌کند که می‌گوید برندهای زیان‌آور متوقف خواهند شد: “اگر آنها پول درآورند، ما آنها را تعطیل می‌کنیم. ما نمی‌توانیم مارک‌هایی داشته باشیم که درآمدزایی نداشته باشند.” به همین سادگی.

رئیس هونچو نام برندهایی را که در معرض تبر زدن قرار دارند، نام برد، اما برخی از آنها در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران هستند. کارشناسان این صنعت گفتند رویترز که Stellantis می تواند سعی کند مازراتی را بفروشد و لانچیا یا دی اس را بکشد. با این حال، همه اینها در این مرحله حدس و گمان است. آنچه ما می دانیم این است که چندین برند زیر چتر بزرگ شرکتی وجود دارند که برای شکست بسیار بزرگ هستند: فیات، اوپل/واکسهال، پژو، سیتروئن، جیپ و رم.

شرکت‌های باقی‌مانده آسیب‌پذیرتر هستند، اگرچه ما نمی‌خواهیم در دنیایی بدون آلفارومئو زندگی کنیم. زمان نشان خواهد داد که آیا Stellantis دوج و کرایسلر را در مجموعه گسترده خود حفظ خواهد کرد یا خیر. مدل دوم در حال حاضر به یک مدل منفرد، مینی ون قدیمی Pacifica، پس از مرگ اخیر 300C تبدیل شده است.

ما به یاد داریم که همان تاوارس همین سه سال پیش چه گفت. ماه ها پس از نهایی شدن ادغام Stellantis، برنج برتر قول داد که در تمام 14 برند به مدت 10 سال سرمایه گذاری کند. خوب، تنها سه سال از آن زمان می گذرد و در حال حاضر علائم نگران کننده ای وجود دارد که ممکن است برخی از شرکت ها فسخ شوند.

Stellantis چهارمین خودروساز بزرگ جهان است، اما ثابت شده است که مدیریت بسیاری از برندهای خودرو در صنعت رقابتی فزاینده دشوار است. سهام امسال پس از نتایج مالی ضعیف‌تر از حد انتظار در نیمه اول سال 2024، 22 درصد کاهش یافته است. درآمد عملیاتی تعدیل شده، عمدتاً به دلیل بازار آمریکای شمالی، 40 درصد سقوط کرد. درآمد خالص 14 درصد کاهش یافت در حالی که سود خالص 48 درصد کاهش یافت.

در آمریکای شمالی، فروش در مقایسه با نیمه اول سال 2023 18 درصد کاهش یافته است. Stellantis اشاره می کند که تحویل ها کاهش یافته است زیرا چهار مدل از آن متوقف شده اند: Dodge Charger و Challenger به همراه Jeep Renegade و Cherokee. علاوه بر این، فروش Ram 1500 کمتر بود، زیرا کامیون در اواسط چرخه به‌روزرسانی شد که سرعت کار را کاهش داد.

در جاهای دیگر، Stellantis با کاهش فروش شش درصدی در منطقه اروپای بزرگ و آمریکای جنوبی مواجه شد. در خاورمیانه و آفریقا، تحویل سه درصد افزایش یافت که در درجه اول به لطف فروش سه برابری فیات بود.



منبع