ما فقط می توانیم تصور کنیم که اداره Stellantis باید یکی از سخت ترین مشاغل در صنعت خودرو باشد. مدیریت کمتر از 14 برند در سراسر جهان برای افراد ضعیف کار نیست. این امر به ویژه زمانی صادق است که در نظر بگیرید که بین چندین شرکت همپوشانی وجود دارد. با وجود خطر آدمخواری در فروش، چتر شرکت تغییر نمی کند.
Stellantis در بیانیهای جدید میگوید “به دنبال جدایی از هیچ یک از برندهای خود نیست” و تعهد خود را به تمام 14 برند خود تأیید میکند. علاوه بر این، وعده اولیه داده شده در سال 2021 برای حفظ همه “برندهای قدرتمند و نمادین” همچنان پابرجاست. این بدان معناست که شرکتهایی مانند Lancia، DS Automobiles، Abarth و بقیه باند حداقل تا پایان این دهه بخشی از این مجموعه خواهند بود.
بیانیه مطبوعاتی مختصر از Stellantis پاسخی به ویدیویی است که اخیراً توسط نوه والتر پی کرایسلر در یوتیوب منتشر شده است. در حالت ایدهآل، فرانک بی رودز جونیور میخواهد دوج و کرایسلر از استلانتیس خارج شوند تا یک شرکت کرایسلر جدید تشکیل دهند. با این حال، گفتن این کار آسان تر از انجام آن است زیرا او همچنین به دنبال سرمایه گذارانی برای تحقق آن است. با توجه به اعلامیه جدیدی که توسط Stellantis منتشر شده است، این دو برند آمریکایی در جایی که هستند باقی می مانند.
این تعهد بلندمدت تایید شده از سوی Stellantis تنها یک ماه پس از آن صورت میگیرد که مدیرعامل اشاره کرد ممکن است برندهای بیسود کشته شوند. کارلوس تاوارس با بیان اینکه خودروسازانی که پول خونریزی می کنند، تبر را خواهند گرفت، اظهار داشت: “اگر آنها پول درآورند، ما آنها را تعطیل می کنیم. ما نمی توانیم مارک هایی داشته باشیم که پول در بیاورند.”
بلافاصله پس از بیان این بیانیه، رویترز به نقل از کارشناسان صنعت، مازراتی ممکن است برای فروش عرضه شود و Lancia یا DS Automobiles ممکن است از بازار خارج شوند. با این حال، به نظر می رسد هیچ یک از اینها درست نیست، زیرا تمام 14 مورد زیر نظر Stellantis ادامه خواهند داشت. با توجه به اینکه این برند ایتالیایی بالاخره مدلهای جدیدی دریافت میکند و بار دیگر حضور خود را در خارج از بازار داخلی خود گسترش میدهد، فسخ لانچیا واقعاً منطقی نیست.
مازراتی نیز در حال تازه کردن ترکیب خود است، بنابراین برای اثبات ارزش خود به زمان نیاز دارد. در مورد DS، Stellantis در کنار آلفارومئو و لانچیا آن را به عنوان یک برند “پریمیوم” معرفی می کند، در حالی که مازراتی “لوکس” است. این برند فرانسوی از زمانی که در سال 2014 به یک برند جداگانه تبدیل شد هرگز مطرح نشد و بسیاری هنوز در تلاشند تا بفهمند که چرا در وهله اول از سیتروئن جدا شد. حفظ DS به عنوان یک تریم سطح بالا منطقی تر است.
Abarth همانطور که می دانیم از سال 2007 یک نهاد مستقل است و فیات های تقویت شده را می فروشد. باز هم، چرا از Abarth به عنوان تریم اسپرت استفاده نکنید؟ این ما را به سوال بعدی ما میرساند: وسواس برخی از شرکتهای خودروسازی برای راهاندازی برندهای فرعی متعدد چیست؟
وضعیت در طرف ایالات متحده به همان اندازه پیچیده است که کرایسلر اکنون فقط سایه ای از شکوه سابق خود است. پس از کشتن سدان قدیمی 300C، این خودرو به یک مدل واحد یعنی مینی ون Pacifica تبدیل شد. سبد دوج نیز مملو از محصولات نیست، اما حداقل پس از افزودن هورنت، تنوع بیشتری وجود دارد، البته این یک آلفارومئو توناله بازسازی شده است. شارژر جدید با برق و شش قدرت خطی عرضه می شود، اما متاسفانه V-8 مرده است. شما هنوز هم می توانید HEMI را در دورانگو دریافت کنید، اما گلوله نقره ای Hellcat نتیجه آن است.
در مورد برندهای دیگری که به آنها اشاره نکردیم، آنها برای شکست خوردن بسیار بزرگ هستند. بله، این شامل آلفارومئو نیز می شود. ما نمی توانیم تصور کنیم که این برند از بین برود. یک استلویو جدید در سال آینده عرضه میشود و نسل بعدی جولیا در سال 2026 عرضه میشود. شاسیبلند و سدان دوگانه با همان پلتفرمی که دوج برای چارجر جدید استفاده کرد، اما با طراحی متفاوت، پایهگذاری خواهد شد. اوایل سال جاری، ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیر عامل آلفا به ما گفت که جولیا جدید “بمب” به نظر می رسد.
جیپ، رم، سیتروئن، فیات، اوپل/واکسهال و پژو باید کاملاً خوب باشند، زیرا آنها برندهای رقابتی هستند، علی رغم فروش عقب مانده در برخی بازارها. بیایید در نظر داشته باشیم که فراتر از این 14 شرکت، Stellantis همچنین دارای 51٪ سهم در Leapmotor International است، سرمایه گذاری مشترک با Leapmotor که در آن 20٪ سهم دارد. خودروهای الکتریکی ساخت چین در حال حاضر در اروپا هستند و از پایان سال 2024 به خاورمیانه و آفریقا، آسیا و اقیانوسیه و آمریکای جنوبی صادر خواهند شد.