Teardown 2.0 لیتری فورد نشان می دهد که EcoBoost چقدر می تواند خود را از بین ببرد


فورد از موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری اکوبوست توربوشارژ خود در طیف وسیعی از خودروها استفاده می کند. این کارخانه خاص زمانی یک فورد اسکیپ 2014 را نیرو می داد و به دلایل آشکارا، روزهای شکوه آن به پایان رسیده است. بلوک خراب است، تکه‌های پیستون و میله در ظرف روغن وجود دارد، اما نکته اینجاست: علت این همه کشتار یک راز است.

ما کمی پیش زمینه در مورد موتور داریم. همانطور که در آخرین ویدیوی I Do Cars توضیح داده شد، با 164000 مایل از Escape بیرون کشیده شد. ظاهراً موتور توسط “دختر یک نفر” هدایت می شد که روغن را چک نکرد و یک روز به سادگی روشن نمی شد. SUV به یک مغازه کشیده شد و در آن لحظه موتور اعلام شد که مرده است.

این ویدئو سوالاتی را مطرح می کند، که با آسیب قابل توجهی به بلوک موتور شروع می شود که ما در همان لحظه می بینیم. یک طرف شکاف هایی را نشان می دهد که در آن چیزی سعی شده از آن عبور کند، اما طرف دیگر یک سوراخ بزرگ در آن وجود دارد. سوراخ های بیشتری در پشت موتور وجود دارد، بنابراین به وضوح چیزی در داخل با نیروی قابل توجهی منفجر شد. پس از جدا شدن سر، متوجه می شویم که یک پیستون از دست رفته است، که بعداً (به صورت تکه تکه) در تابه روغن پیدا می شود. بدیهی است که این همان چیزی است که موتور را نابود کرده است، اما چه چیزی باعث این اتفاق می شود؟

گرسنگی نفتی همیشه مظنون اصلی در این موارد است. روغن کم یا دور در دقیقه بسیار زیاد می تواند روانکاری روی میله و یاتاقان های اصلی را کاهش دهد که منجر به گرما، سایش و در نهایت خرابی می شود. این می تواند باعث شود که پیستون به بالای محفظه احتراق برخورد کند و در نتیجه موتور را خراب کند. خسارت در اینجا با مسئله گرسنگی نفت سازگار است، جز یک جزئیات مهم. یاتاقان های پیستون خراب شده هیچ نشانه ای از سایش یا آسیب دیده نمی شود.

متأسفانه، موتور پس از کشیده شدن مدتی بیرون نشست، بنابراین مقدار زیادی آب داخل آن وجود داشت. این می تواند مسائل دیگری مانند وضعیت هیدرولاک را پنهان کند. تئوری غالب این است که اتفاقی افتاده است، اما به جای توقف راننده به راه خود ادامه می دهد و در نهایت باعث ایجاد تمام خسارت می شود. صرفاً اینکه یک روز شروع نشده باشد، فقط پیامد علت اصلی بود، که همچنان یک راز باقی مانده است.

اخلاقیات داستان در اینجا بسیار ساده است: همیشه روغن خود را چک کنید. و اگر در زیر کاپوت چیز بدی شنیدید، برای رحمت همه خدایان ماشین، فقط توقف کنید.



منبع