این خودروساز آلمانی پروژه آزمایشی جدیدی را با تامین کننده قطعات Mann + Hummel توسعه داده است و این دو شرکت در حال طراحی فیلتر ذرات جدید برای خودروهای الکتریکی هستند که ذرات معلق را از محیط جمع آوری می کند. این فیلتر مشابه سیستم های ثابت فیلتر هوا برای خانه ها عمل می کند، اگرچه نصب آن در قسمت جلویی خودرو به این معنی است که می تواند ذرات تولید شده توسط همان خودرو را جمع آوری کند.
سیستم در دو حالت کار می کند. هنگامی که خودرو در حال حرکت است، هنگامی که هوا در سیستم فیلتر جریان می یابد و کوچکترین ذرات جذب می شوند، به طور غیر فعال فیلتر می شود. در طول شارژ ثابت، فن که از قبل در قسمت جلویی خودرو نصب شده است، هوای محیط را از طریق فیلتر منتقل می کند. آئودی توضیح می دهد که حالت دوم برای استفاده در مناطق شهری هنگام شارژ در ایستگاه های عمومی ایده آل است.
آزمایشهای اولیه تاکنون نشان داده است که این فیلتر پس از حدود 31068 مایل (50000 کیلومتر) آزمایش استقامتی، تأثیر منفی بر نحوه عملکرد خودروهای آزمایشی E-Tron الکتریکی ندارد. ارزیابی ها در شهر اشتوتگارت در آلمان نیز نشان داده است که خودروی آزمایشی E-Tron قادر است ذرات خود را به طور کامل فیلتر کند. این خودروساز آلمانی اکنون با شریک خود Mann + Hummel برای اتصال سیستم فیلتراسیون با حسگرهای موجود مانند ایستگاه های هواشناسی کار می کند تا این فناوری کارآمدتر شود.
خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای احتراقی از نظر CO2 و سایر آلایندهها سبزتر در نظر گرفته میشوند، به این معنی که در حین کار تمیزتر هستند. با این حال، انرژی الکتریکی برای خودروهای الکتریکی همیشه از منابع سبزتر به دست نمی آید، اما این موضوعی برای گفتگوی متفاوت است. با این حال، صرف نظر از نوع موتور، همه خودروها گرد و غبار ریز را از ترمزها و لاستیک های خود و از سایش جاده تولید می کنند. آیا راهکاری برای کاهش میزان آلودگی ذرات معلق وجود دارد؟ هنوز نه اما آئودی روی آن کار می کند.