هوش هیجانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-آل اسکیپ

چه بسیار همسرانی که ساده ترین انتقادها را نمی توانند به شیوه همدلانه به همسر هوش هیجانی در انسان خود گفته. چه بسیار پدر و مادرانی که در آموزش و تربیت فرزندان خود به دلیل همین فقدان همدلی ناکام بوده اند. شاه بیت تحقق یک رابطه عاطفی مناسب با همسر خود یا تربیت صحیح فرزند خود همدلی موثر برقرار کردنبا آنان است. یا به عنوان مثالی دیگر؛ مدیریت سازمانی که می داند در اثر ضعف در کنترل تردد و حضور و غیاب کارکنان مجموعه تحت مدیریت خود ممکن است در محاسبه حقوق و مزایای آن ها اجحافی صورت گیرد.

  • برای اینکه بدانید محصول خود را چگونه معرفی کنید و چه کارهایی باعث می‌شود نتیجهٔ بهتری بگیرید، این مقاله را…
  • افرادي که از همدلي بيشتري برخوردارند به علا يم اجتماعي ظريفي که نشان دهنده نيازها يا خواسته هاي ديگران است توجه بيشتري نشان مي دهند.
  • هوش منطقي و هوش هيجاني تضادي با يکديگر ندارند بلکه فقط با هم متفاوتند.
  • هوش هیجانی تعصبات یک فرد و تفکر شفافانه است که منجر به تصمیم گیری و قضاوت می شود.

اما باز هم خدارو شکر که این اتفاقها به سمت افزایش آگاهی داره میافته. روابط اجتماعی خود را گسترش دهید، در جمع صحبت کنید، به کنش ها و واکنش ها و احساسات افراد دقت کنید بی آن که آنها را قضاوت کنید، در کارهای گروهی مشارکت کنید و تا جایی که می توانید سفر بروید. جدای از تست های سنجش هوش هیجانی می توانید مواردی که در ادامه ارائه شده را در خود بسنجید و بر اساس آن ببینید که وضعیت هوش هیجانی شما چگونه است. متونِ علم مدیریت بر این باورند که رهبران و مدیران، با هوش‌های هیجانیِ بالاتر، توان بیشتری برای هدایتِ سازمانِ تحت کنترل‌شان دارند. فروتنی این معنی را نمی‌دهد که به خودتان اعتماد نداشته یا حرفی برای گفتن ندارید.

تحقیقات نشان داده است که هوش هیجانی دو برابر قوی تر از بهره هوشی است(منبع). اما EQ به معنای هوش هیجانی است و نشان‌دهنده توانایی فردی در شناخت، کنترل، ارزیابی، کنترل احساسات و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری‌ها است. برخلاف IQ افراد می‌توانند EQ خود را بهبود دهند و با آموزش و تمرین بتوانند شناخت بیشتری از احساسات خود داشته باشند و بهتر تأثیرات آن بر تصمیمات خود را کنترل کنند.

کسب مهارت های اجتماعی موجب برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی ما با افراد در موقعیت های مختلف جامعه می باشد. همانطور که می بینم هوش هیجانی در تعاریف فوق به خود و دیگران ربط پیدا می کند. با ما همراه باشید و مطابق فهرست زیر پست هوش هیجانی چیست؟ را دنبال کنید. احساسات و استرس های کنترل نشده می تواند بر سلامت روانی شما تأثیر بگذارد و شما را در برابر اضطراب و افسردگی آسیب پذیر کند.

هوش هیجانی چیست و میزان آن در شما چقدر است؟ (+راه های کاربردی برای افزایش میزان هوش هیجانی)

هوش هیجانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-آل اسکیپ

مهارتی است که به شما کمک می کند احساسات دیگران را به خوبی درک کنید و از احساسات خودتان در جهت دستیابی به اهداف استفاده کنید. خودآگاهی به شما کمک می کند تا احساسات، حالات خلقی و افکار خود را به خوبی درک کنید. به این ترتیب می‌توانید رفتارهای خود را نیز به درستی مدیریت کنید.

افراد ماهر از نظر اجتماعي به حوزه وسيعي از آشناييها و همچنين مهارتها براي ايجاد رابطه تمايل دارند. مهارتهاي اجتماعي مي تواند به عنوان كليد قابليتهاي فرد در اكثر سازمانها در نظر گرفته شود. نکته مهم این است که هوش هیجانی را می توان آموخت اما بهره هوشی ذاتی است. تنها در سال 1985 بود که اصطلاح “هوش هیجانی” برای اولین بار در پایان نامه دکتری توسط وین پین استفاده شد. در سال 1987 ، مقاله ای که در مجله Mensa منتشر شد ، کیث بیسلی از عبارت “ضریب عاطفی” استفاده می کند.

امکان تبدیل به توانایی

گاردنر هوش را توانایی حل مشکلات یا ایجاد محصولاتی که در یک یا چند محیط فرهنگی ارزش دارند تعریف می‌کند. او می‌گوید هشت نوع هوش وجود دارد که با هم کار می‌کنند، اما در عین حال، مستقل هستند و ظرفیت توسعه بر اساس محرک‌ها را دارند. رابرت استرنبرگ نظریه هوش سه‌گانه را ارائه کرد که اجزای آن را در نظریه گاردنر فاقد بود. این نظریه مبتنی بر تعریف هوش به عنوان توانایی دستیابی به موفقیت بر اساس استانداردهای شخصی و زمینه فرهنگی اجتماعی فرد است. طبق نظریه سه‌گانه، هوش دارای سه جنبه تحلیلی، خلاق و عملی است (استرنبرگ، 1985). پس از بررسی نظریه‌های متداول در زمینه هوش، مشخص می‌شود که اشکال مختلف بسیاری از این مفهوم به ظاهر ساده وجود دارد.

شاید اگر سایت ها و منابع داخلی و خارجی را زیر و رو کنیم ببینیم که همه و همه از یک نفر در زمینه هوش هیجانی چیست و راه‌های افزایش آن نام برده‌اند و آن فرد کسی نیست جز دنیل گلمن ( danielgoleman.info ). پس فقط کافی است تا آخرش برای بهبود هوش هیجانی و رسیدن به موفقیت بیشتر در کنار هم بمانیم. افراد با EQ بالا، درست مثل تمام انسان‏های دیگر خشم، غم، افسردگی، کلافگی و سایر احساسات را تجربه می‏کنند. تنها تفاوت آن‌‏ها با سایرین در این است که می‏توانند مدیریت احساسات و هیجانات خود را به دستی در دست داشته باشند. به عبارت دیگر، اگر فردی به خودآگاهی دست یابد، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و از این طریق، ارتباط بهتری با خود و جهان پیرامومنش برقرار خواهد کرد. ما یک تیم از جوانانی هستیم که پس از سال ها تجربه کاری و کسب مهارت های برتر دنیای مدرن در برترین دانشگاه ها و سازمان ها ، همراه شما شده ایم تا بهترین آموزشگاه کسب مهارت های شغلی کشور را ،‌ با عشقی که در وجودمان هست بسازیم .

هوش هیجانی گلمن چیست؟