چالش جدید صنعت


صنعت خودروسازی به آرامی برقی‌سازی را به‌عنوان محتمل‌ترین راه‌حل حمل‌ونقل در سال‌های آینده اتخاذ می‌کند، اما همچنین با مشکل بزرگی مواجه است که نزدیک به رونق خودروهای الکتریکی است. اتومبیل‌ها در سراسر جهان نه تنها بزرگ‌تر، راحت‌تر، ایمن‌تر و پیشرفته‌تر می‌شوند، بلکه در حال سنگین‌تر شدن هستند.

تولیدکنندگان خودرو به طور فزاینده ای بر عملکرد و آیرودینامیک تمرکز می کنند. بیشتر کارایی باتری در یک وسیله نقلیه الکتریکی به آیرودینامیک بستگی دارد. بنابراین اگر حرکت هوا تحت تاثیر بهتری از یک خودروی خاص قرار گیرد، انرژی کمتری برای راندن به جلو مورد نیاز است. مشکل از وزن باتری هاست.

آخرین داده های گردآوری شده توسط JATO نشان می دهد که میانگین وزن خودروهای فروخته شده در اروپا بین سال های 2001 تا 2022، 21 درصد افزایش یافته است. بر اساس داده ها، میانگین وزن یک خودروی فروخته شده در سال 2001، 2928 پوند (1328 کیلوگرم) بوده است. این مجموع تقریباً هر سال به سطح فعلی 3527 پوند (1600 کیلوگرم) افزایش یافته است. در ایالات متحده که وسایل نقلیه بزرگتر هستند، وزن آنها از 3777 پوند (1713 کیلوگرم) در سال 2001 به 4206 پوند (1908 کیلوگرم) در حال حاضر افزایش یافته است.

موتور1 اعداد وزن

باتری های چربی

افزایش دو رقمی دلایل دیگری نیز دارد. در حالی که مشکل چاقی در خودروها فقط مربوط به باتری نیست، رونق خودروهای الکتریکی به طور قابل توجهی میانگین وزن خودروها را افزایش داده است. به عنوان مثال، میانگین وزن یک خودروی هیبریدی برقی/پلاگین که در آلمان بین ژانویه تا سپتامبر 2022 فروخته شد، 32 درصد بیشتر از وزن یک رقیب بنزینی بود.

نمونه های دیگر: نسخه الکتریکی پژو 208 میانگین وزن 3373 پوند (1530 کیلوگرم) را در مقابل 2542 پوند (1153 کیلوگرم) برای نسخه مشابه با موتور بنزینی ثبت کرد. همین امر در مورد فولکس واگن ID.3 و گلف نیز صدق می کند که به ترتیب 4034 پوند (1830 کیلوگرم) و 3060 پوند (1388 کیلوگرم) وزن دارند.

موتور1 اعداد وزن

این شکاف در ایالات متحده به 10 درصد کاهش می یابد، زیرا وسایل نقلیه احتراق خالص به طور کلی بزرگتر و سنگین تر از اروپا هستند. با این حال، در آنجا نیز تفاوت های بزرگی وجود دارد. فورد F-150 لایتنینگ 28 درصد سنگین تر از برادر ICE خود است.

این فقط باتری نیست

با این حال، چاقی خودرو یک پدیده اخیر نیست. ورود خودروهای برقی افزایش وزن را تسریع کرده است، اما عوامل دیگری نیز بر افزایش جرم تأثیر گذاشته اند.

استانداردهای ایمنی، اندازه خودرو و محبوبیت SUV ها نیز پشت این مشکل هستند. امروزه تولید خودرو مستلزم استانداردهای ایمنی بیشتری نسبت به 20 سال پیش است. سیستم های بیشتر روی خودروها به معنای وزن بیشتر است. به عنوان مثال، ولوو EX90 که اخیراً رونمایی شده و یکی از خودروهای پیشرفته از نظر ایمنی است، دارای وزن 6213 پوند (2818 کیلوگرم) است. نسل اول آن، XC90، در سال 2002 میانگین وزنی معادل 4449 (2018 کیلوگرم) داشت.

موتور1 اعداد وزن

پس از آن خودروها بزرگتر و بزرگتر می شوند. فولکس واگن گلف MK3 که بین سال‌های 1991 تا 1998 عرضه شد، 160 اینچ (4074 میلی‌متر) طول داشت. نسل فعلی 167 اینچ (4248 میلی متر) طول دارد. طول فورد اکسپلورر 1995 190.7 اینچ (4844 میلی متر) بود، در حالی که طول نسخه 2022 198.8 اینچ (5050 میلی متر) است. در بسیاری از موارد، خودروهایی که بیست سال پیش در یک سگمنت خاص قرار داشتند، طبق استانداردهای امروزی در سگمنت پایین تری قرار می گیرند.

در نهایت، SUV ها نیز به این پدیده کمک کرده اند. در حالی که مصرف‌کنندگان، به‌ویژه در اروپا، قبلاً خودروهای اقتصادی کوچک و خودروهای شهری را سوار می‌کردند، اکنون شاسی‌بلندهای کوچک و جمع‌وجور را انتخاب می‌کنند. شاسی بلندهای موجود در اروپا 27 درصد سنگین تر از خودروهای کوچک و 54 درصد سنگین تر از خودروهای شهری هستند. در ایالات متحده، از آنجایی که مصرف کنندگان همچنان از خودروهای سدان به خودروهای شاسی بلند سوئیچ می کنند، خودروهای دومی 22 درصد سنگین تر از اولی هستند.

نویسنده این مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.



منبع