فورد از عرضه تمام الکتریکی در اروپا در سال 2030 عقب نشینی می کند


در فوریه 2021، فورد اعلام کرد که قصد دارد از سال 2030 فقط خودروهای سواری برقی را در اروپا بفروشد. با این حال، پذیرش کمتر از حد انتظار خودروهای برقی، شرکت را مجبور به تجدید نظر در برنامه اولیه خود می کند. استراتژی جدید فروش وسایل نقلیه با موتورهای احتراقی را در صورت وجود تقاضای کافی در دهه آینده رد نمی کند.

اخبار خودرو اروپا مارتین ساندر، مدیر کل فورد اروپا، می‌گوید که ICE می‌تواند تا دهه 2030 زنده بماند: “اگر شاهد تقاضای قوی باشیم، به عنوان مثال برای خودروهای هیبریدی پلاگین، آنها را عرضه خواهیم کرد.” در سخنرانی این هفته در لندن در اجلاس آینده خودروهای فایننشال تایمز، رئیس جمهور اذعان کرد که تقاضا برای خودروهای برقی «نرم‌تر» از برآورد اولیه فورد بوده است.

فورد در سال های اخیر در حال آماده شدن برای خط تولید خودروهای سواری تمام الکتریکی بوده است. تولید موندئو در 4 آوریل 2022 در کارخانه والنسیا اسپانیا به طرز تکان دهنده ای به پایان رسید. EcoSport در دسامبر 2022 از کارخانه Craiova در رومانی حذف شد. این شرکت همچنین فیستا را در 7 ژوئیه 2023 در سایت خود در شهر کلن آلمان کشت. مینی‌ون S-Max/Galaxy در آوریل 2023 خداحافظی کرد، زمانی که آخرین واحدها در کارخانه Almussafes در والنسیا تولید شدند.

سال آینده، آخرین Focus از خط مونتاژ در Saarlouis آلمان خارج می شود. مارتین ساندر در اوایل این ماه گفت اتوموبیل تصمیم برای توقف فوکوس در سال 2025 نهایی است. در همین حال، ستاره سابق خط تولید فورد در سه سبک بدنه: هاچ بک، سدان و واگن تحت حمایت زندگی است.

فورد چگونه این حفره‌ها را در خط تولید اروپایی‌اش پر می‌کند؟ یک نسخه کاملاً الکتریکی از کراس اوور ساب کامپکت پوما اواخر امسال رونمایی خواهد شد. Puma Gen-E در کارخانه این شرکت در کرایووا در رومانی مونتاژ خواهد شد. یک اکسپلورر با آلایندگی صفر بر روی پلت فرم MEB فولکس واگن در ماه ژوئن در کارخانه کلن وارد تولید خواهد شد.

در تصویر اینجا، عرضه SUV الکتریکی به دلیل پذیرش استاندارد جدید اروپایی برای خودروهای الکتریکی (مقررات سازمان ملل 100.3/ ECE-R 100.3) به تعویق افتاد. دومین خودروی فورد EV بر روی این پلتفرم که زیربنای وسایل نقلیه ای مانند VW ID.4 است، ماه آینده به نمایش درخواهد آمد. این می تواند یک نشان مهندسی شده ID.5 با خط سقف نازک باشد و ممکن است نام “کاپری” را احیا کند.

آرشیوها در اروپا کارها را متفاوت انجام می دهند. گروه فولکس واگن هنوز هم خودروهای ICE زیادی دارد، به کوچکی Polo/Ibiza/Fabia و به بزرگی Passat/Superb یا Tiguan/Kodiaq، به علاوه Touareg جذاب. به طور مشابه، Stellantis مدل های زیادی را با موتورهای احتراقی ارائه می دهد، از یک سوپرمینی 208/Corsa گرفته تا لیفت بک/واگن سایز متوسط ​​508، با کراس اوورها و SUV های زیادی در بین آنها.

برخی از برندها هنوز هم خودروهای سگمنت A را به فروش می‌رسانند که نمونه‌های مرتبط آن عبارتند از تویوتا آیگو، هیوندای i10 و کیا پیکانتو. فورد قبلاً خودرویی در این کلاس داشت، اما Ka+ در سپتامبر 2019 حذف شد. بله، مدل دیگری که در اروپا به تدریج کنار گذاشته شد. با توجه به اینکه Fiesta، Focus و Fusion مدت‌هاست که از بین رفته‌اند، خط تولید ایالات متحده ساده‌تر شده است.

فورد با حذف برخی از مهم‌ترین پلاک‌های نام خود ریسک بزرگی را متحمل شده است، به این امید که خودروهای برقی به کار خود ادامه دهند. تقاضا برای خودروهای برقی در حال کاهش است، که نگرانی‌ها را در مورد شرط بندی این شرکت افزایش می‌دهد. رقبا خودروهای سنتی خود را بازنشسته نکرده اند، بنابراین مردم در بازار خودروهای گازسوز هنوز هم انتخاب های زیادی دارند.

کجا فورد را ترک می کند؟ پوما و کوگا (Escape در ایالات متحده) محصولات محبوبی هستند، اما افراد زیادی به خودروهای هاچ بک، سدان و واگن علاقه مند هستند. این مشتریان فقط باید جای دیگری را جستجو کنند.



منبع