مطالعه می گوید فوم صندلی خودرو می تواند مواد شیمیایی سرطان زا منتشر کند


کار با وسیله نقلیه موتوری مطمئناً با سطحی از خطر همراه است، اما تنفس ساده در حین رانندگی معمولاً جزو آنها نیست. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده توسط انجمن شیمی آمریکا، ممکن است اینطور نباشد. این به یک ماده شیمیایی خاص ضد شعله اشاره می کند که در صندلی های خودروها در هوای کابین خودروها کشف شده است. و اگر آن را تنفس کنید می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

ماده شیمیایی مورد بحث تریس (1-کلرو ایزوپروپیل) فسفات است که به سادگی به عنوان TCIPP شناخته می شود. این یک افزودنی ضد شعله است که معمولاً در فوم پلی یورتان استفاده می شود، که امروزه معمولاً برای صندلی تقریباً در هر اتومبیل در جاده استفاده می شود. این مطالعه شامل 155 شرکت‌کننده در رانندگی وسایل نقلیه از سال 2015 یا جدیدتر بود. برای تعیین تغییرات احتمالی مربوط به دما، 101 آزمایش در زمستان و 54 آزمایش در تابستان انجام شد.

صندلی های داخلی فورد برونکو 2021

نتایج نسبتاً ساده بود. 99 درصد کامل وسایل نقلیه ردپای TCIPP را در هوا نشان دادند که با نمونه‌هایی از فوم صندلی که این ماده افزودنی در آن وجود داشت، مطابقت داشت. در دماهای گرم، غلظت TCIPP موجود در هوا بین دو تا پنج برابر بیشتر بود. به طور خلاصه، گرما باعث خروج گاز از صندلی‌ها می‌شود و مقدار بیشتری از مواد شیمیایی را در هوا وارد می‌کند.

دقیقاً در مورد چقدر TCIPP صحبت می کنیم؟ این مطالعه 0.2 تا 11600 نانوگرم در هر گرم را نشان داد. یک نانوگرم a است میلیاردم یک گرم است، بنابراین مقدار بسیار کمی است. اما، یک گزارش سم شناسی در سال 2023 ارتباطات سرطان زایی احتمالی بین TCIPP و موش ها را نشان داد. بنابراین حتی یک نوردهی کوچک نیز می تواند مشکل ساز باشد.

این تا حدی چیزی است که مطالعه به دنبال تعیین آن است. اثرات مواد شیمیایی بازدارنده شعله در موقعیت های مختلف ارزیابی شده است، اما محققان می گویند حوزه خودرو یک “منبع مطالعه نشده” است. AAA می گوید یک راننده آمریکایی به طور متوسط ​​هر روز یک ساعت را در ماشین می گذراند و محیط متمرکز می تواند با گرم شدن هوا بدتر شود. این مطالعه توصیه می‌کند در صورت پارک کردن در بیرون پنجره‌ها را باز کنید تا هم دمای داخلی را کاهش داده و هم جریان هوای بهتری داشته باشید. استفاده از تهویه مطبوع و اجتناب از تنظیم چرخش داخلی نیز ممکن است کمک کند.

در نهایت، این مطالعه با بیان اینکه ارزیابی بیشتر برای درک کامل دامنه خطر بالقوه در مورد TCIPP در خودروها مورد نیاز است، نتیجه گیری می کند.



منبع