همدان؛ رکورد دار متوفیان عابر پیاده در سال ۱۴۰۱!

سالانه نزدیک به ۳۰۰هزار عابرپیاده در سراسر دنیا، جان خود را در اثر تصادفات رانندگی از دست می دهند. این تعداد ۲۲درصد کل تلفات رانندگی را تشکیل می‌دهد و در برخی کشورها سهم این کاربران تا ۶۰ درصد نیز می‌رسد. میلیون‌ها انسان در اثر تصادفات رانندگی مجروح و برخی نیز دچار معلولیت و ناتوانی‌های دائمی می‌شوند که اثرات جبران‌ناپذیر روانی و اقتصادی برای این افراد و خانواده‌های‌شان هم در پی دارد. به‌گفته مقامات پلیس راهور، ۴۴درصد متوفیان تصادفات رانندگی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ به عابران پیاده اختصاص دارد که این آمار، نشان‌دهنده اهمیت ترددهای این قشر است.

نیمی از جانباختگان تهرانی تصادفات، قربانی تاریکی هوا!

چندی پیش رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ آسیب‌پذیرترین گروه سنی عابران پیاده در تصادفات رانندگی را افراد بالای ۶۰ سال عنوان کرد و گفت پس از آن افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

سرهنگ رابعه جوانبخت در تحلیل تصادفات رانندگی رخ‌داده برای عابران‌پیاده در معابر پایتخت اظهار کرد: در بررسی‌هایی که از تصادفات رانندگی در بهار امسال انجام دادیم، مشخص شد ۵۲درصدکل تصادفات عابران‌پیاده در ساعات شب و تاریکی هوا رخ داده، این در حالی است که در فصل بهار، روز طولانی‌تر از شب است.

وی ادامه داد: همچنین آمار مرگ عابران‌پیاده در تصادفات نیز نشان داد در بهار امسال بیش از نیمی از جانباختگان در ساعات تاریکی شب جان خود را از دست داده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در ساعات تاریکی و پایانی شب، عدم رویت‌پذیری عابران از سوی رانندگان، قرار گرفتن عابران در نقاط کور و فاقد دید و … منجر به این حوادث شده‌اند.

جوانبخت همچنین با بیان این که ۳۹درصد تصادفات شهر تهران مربوط به عابران‌پیاده بالای ۶۰ سال است، گفت: آمارها نشان می‌دهند افراد زیر ۲۰سال فقط پنج درصد از کل تصادفات مربوط به عابرپیاده را به خود اختصاص داده‌اند. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درباره چرایی این آمار نیز گفت: به طورکلی یافته‌های علمی هم نشان می‌دهد افرادی که در سنین بالای ۶۰ سال هستند، تعلل در تصمیم‌گیری دارند و با گامی که به یک‌باره به عقب برمی‌دارند، راننده را دچار اشتباه در محاسبات رفتاری می‌کنند.

دلیل اکثر تصادفاتی که در این رده سنی روی می‌دهد، همین موضوع است. وی ادامه داد: در این جدول، حدود هفت‌درصد تصادفات عابرپیاده مربوط به افراد ۲۰تا ۳۰ سال بوده است. همچنین افراد ۳۰ تا ۴۰سال ۱۹درصد و افراد ۴۰ تا ۵۰سال نیز آمار ۱۶درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. افراد دارای ۵۰ تا ۶۰سال نیز۱۴درصد کل تصادفات عابران‌پیاده را در پایتخت طی بهار امسال دارا هستند.

جوانبخت درباره رده ۳۰ تا ۴۰سال نیز گفت: این گروه سنی، رده فعال و جوان است، پویایی لازم را برای تردد دارد و به همان نسبت که تردد آنها بالاست بیشتر هم در معرض خطر قرار دارند. در بحث رانندگان و در رده سنی بین ۳۰ تا ۴۰سال شاهد وضعیت مطلوبی از حیث رانندگی هستیم، اما در بحث عابران‌پیاده بسیاری از این افراد مولفه‌های تردد ایمن را رعایت نمی‌کنند و جزو همان افرادی هستند که از روی نرده‌ها می‌پرند یا ورود یک‌باره و ناگهانی به سطح معابر و سواره‌رو دارند.

عابران پیاده، خود را کاربر ترافیکی نمی‌دانند!

هنگامی ‌که صحبت از خودرو و قوانین تصادفات با عابرپیاده می‌شود، بیشتر افراد حق را به عابرپیاده می دهند و راننده را مقصر می‌دانند، اما آمارهای رسمی ‌کشور نشان می‌دهد عامل حدود ۳۰درصد از تصادفات درون‌شهری و ۱۰درصد تصادفات برون‌شهری، عابران پیاده هستند که در این موارد و طبق قوانین، حق به طور کامل به راننده داده می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز در این زمینه اعلام کرد: براساس ارزیابی‌های سال گذشته توسط پلیس راهور، همدان بیشترین میزان متوفیان عابرپیاده سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ فرخ جمالی درباه چرایی این اتفاق اظهار کرد: اولین دلیل این است که عابران‌پیاده خود را به عنوان یک کاربر ترافیکی محسوب نمی‌کنند و وظایف خود را درست انجام نمی‌دهند و معتقدند همیشه راننده مقصر است.

وی با بیان اینکه وظایف عابرپیاده در قانون مشخص شده و اگر قصوری انجام دهد، مقصر است، افزود: عامل بعدی، عدم توجه عابران‌پیاده در عبور از عرض خیابان، صحبت کردن با تلفن‌همراه، عدم توجه به بلوار و استفاده نکردن از گذرگاه‌های عابرپیاده مانند پل‌هوایی است.

سرهنگ جمالی با اشاره به اینکه متاسفانه بخش وسیعی از اعمال قانون مربوط به تلفن همراه است، تصریح کرد: آرام‌سازی و مدیریت سرعت در شهر همدان به خوبی انجام نشده است و یکی از معضلات شهر محسوب می‌شود. دوربین، زیرگذرها، علائم راهنمایی و رانندگی و سرعت‌گیرها ازجمله مواردی هستند که نیاز به بازنگری دارند و شهرداری باید روی این مسائل کار کند.

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان در ادامه گفت: سال گذشته ۳۹کشته در سوانح رانندگی در همدان ثبت شد که ۲۵ نفر از آنها عابرپیاده بودند، از ابتدای سال جاریهم تاکنون هفت عابرپیاده فوت کرده‌اند. وی در پایان تاکید کرد: از آنجاکه در سوانح رانندگی و به‌ویژه عابران‌پیاده افراد مسن سهم قابل‌توجهی دارند از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم مراقبت‌های لازم را انجام دهند.