واردات خودروهای کارکرده در انتظار موافقت بانک‌ مرکزی برای تامین ارز است

این روزها نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو در تهران در حال برگزاری است. روز گذشته وزیر صمت در این نمایشگاه حاضر شد و بر حمایت وزارت صمت از تولید داخل خودرو برقی تاکید کرد.

عباس علی‌آبادی در ادامه، استراتژی اصلی وزارت صمت را حمایت منطقی از ساخت داخل اعلام کرد و گفت: «حمایت از تولید داخل به‌این معنا نیست که ما تجارت و صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم؛ ما معتقدیم باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی معنی دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر کنیم.»

وی همچنین افزود: «خودرو داخلی باید در تراز جهانی تولید شود و قابلیت صادرات را داشته باشد و این آینده‌ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.»

وزیر صمت با اعلام این‌که درحال‌ حاضر ‌تشخیص قیمت‌گذاری خودرو برعهده شورای‌رقابت است، افزود: «البته در چشم‌انداز می‌خواهیم رقابت در تولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.»

وی درخصوص اقدام خودروسازان مبنی بر الزام متقاضیان به‌خرید خودروهایی مغایر با مدل‌های ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه خودرو گفت: «خودروساز مطلقا و طبق قانون‌ حق ندارد خریدار را مجبور به‌خرید محصول دیگری کند و باید طبق قرارداد عمل کند. خودروسازان به من گفته‌اند که به‌مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودرو دیگر خریداری کنند؛ حالا مشتری می‌تواند این توصیه را نپذیرد. هیچ الزامی نیست و اگر چنین اقدامی صورت گرفته این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم‌.»

علی‌آبادی درپاسخ به‌این سوال که شـــــورای‌رقابت چه زمانی از قیمت‌گذاری حذف می‌شود؟ گفــــت: «من مسئول این کار نیستم و نمی‌توانم درمورد این موضوع قول و وعده بـــدهم.»

از طرفی روز گذشته، علی جدی (عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای‌اسلامی) با بیان این خبر که بانک‌مرکزی برای واردات مجدد خودروهای نو ۲۰۰ میلیون‌دلار تخصیص داده است، گفت: «واردات خودروهای کارکرده با وجود تدوین آیین‌نامه در هیات دولت همچنان در انتظار موافقت بانک‌مرکزی برای تامین ارز است.»

وی تاکید کرد: «در جلسه بعدی کمیسیون صنایع که احتمالا هفته آینده برگزار می‌شود، از مسئولان بانک‌مرکزی دعوت کردیم موضوع تامین ارز واردات خودروهای کارکرده نیز حل‌وفصل شود و با این کار به‌نوعی به‌وزارت صنعت برای تسریع در پروسه واردات خودرو کمک کنیم.»

وزیر صمت نیز درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: «آیین‌نامه آن تهیه و به‌دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آیین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند و دراین‌باره با اعضای کمیسیون صحبت کرده و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک‌مرکزی رفع شود.»

علی‌آبادی افزود: «بانک‌مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است ممکن است به‌دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به‌بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک‌مرکزی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.»

همچنین روز گذشته رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با انتقاد از وزارت صمت گفت: «به‌رغم آمارهای اعلام‌شده توسط وزارت صمت، فقط ۱۷ درصد از مادران مشمول، خودرو دریافت کرده‌اند.»

کاهش قیمت ب‌ام‌و 730 Li و افزایش قیمت پورشه ماکان!

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا 8 میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که پژو 206 تیپ 2 با 8 میلیون‌تومان کاهش 472 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1402) با 6 میلیون‌تومان کاهش 655 میلیون‌تومان، کارون (1402) با 6 میلیون‌تومان کاهش 720 میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش 610 میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 524 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای 5 تا 20 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو 8 پرو پریمیوم (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 110 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 715 میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (1402) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 815 میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J7 (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 410 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 650 میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 800 میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 800 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش قیمت 300 میلیون‌تومانی و افزایش بهای 500 میلیون‌تومانی بودیم.

جایی که ب‌ام‌و 730Li با 300 میلیون‌تومان کاهش 17 میلیارد و 200 میلیون‌تومان اعلام قیمت شد و ارزش پورشه ماکان با 500 میلیون‌تومان افزایش به 17 میلیاردتومان رسید.