کارون؛ ابهت پیکاپ و قدرت نیسان

تیرماه ۱۴۰۱ بود که شرکت خودروسازی زامیاد از نسخه دوکابین پادرا پلاس با نام «کارون» رونمایی کرد؛ خودرویی که خلأ کشور در بخش وانت‌های پرقدرت دوکابین را پر کرده است. تا پیش از معرفی پیکاپ اقتصادی «زامیاد کارون» نهایت توان حمل بار پیکاپ‌های موجود در کشور، در اختیار پیکاپ آمیکو آسنا توربو با ظرفیت تحمل ۱۲۵۰ کیلوگرم بود و دیگر پیکاپ‌ها موجود در بازار مانند،‌ مکث کلوت، فوتون جی۷، فوتون تونلند اس، کی‌ام‌سی تی۸ و زامیاد زاگرس به ترتیب ۱۰۰۰، ۱۰۰۰، ۹۲۵، ۸۴۰ ۷۵۰ کیلوگرم بود. با این تفاوت که قیمت پیکاپ‌های مذکور ۲ تا ۴ برابر زامیاد کارون است. این در حالی است که ظرفیت تحمل بار استاندارد و مجاز پیکاپ کارون ۱۶۲۰ کیلوگرم است و برخی مالکان آن، ظرفیت تحمل بار این پیکاپ را ۲.۵ تن هم تست کرده‌اند.

کارون؛ ابهت پیکاپ و قدرت نیسان

استفاده از پلت‌فرم نیسان و ۶۰درصد داخلی‌سازی

خودرو کارون از بدنه و کابین پیکاپ چینی فودای F۱۶ (لیون) بهره می‌برد که محصول F۲۲ آن نیز با نام‌های کلوت و زاگرس در ایران عرضه می‌شود. برای ساخت کارون علاوه بر بدنه و کابین فودای لیون، از پلت‌فرم نیسان بهره گرفته شده، اما از سیستم تعلیق، شاسی و قوای محرکه نیسان در کارون بهبود یافته برخوردار است. اصلاحاتی در قوای محرکه، شاسی و سیستم تعلیق محصول نیسان صورت گرفته، موجب شده است تا کارون نرم‌تر شود و مانورپذیری و فرمان‌پذیری بهتری داشته باشد. درحال‌حاضر از موتور Z۲۴ پلاس برای کارون استفاده می‌شود که از استاندارد آلایندگی یورو۵ برخوردار است. این خودرو همچنین ۶۰درصد داخلی‌سازی شده است که خیال خریدارانش را بابت در دسترس بودن قطعاتش آسوده می‌کند. به‌ویژه آن‌که کارون از قطعات مشترک با نسخه تک‌کابینش یعنی «پادرا پلاس» بهره می‌برد که این قطعات در مقایسه با دیگر پیکاپ‌های موجود در بازار بسیار فراوان و ارزان هستند. از سوی دیگر، شبکه گسترده نمایندگی‌های خدمات پس از فروش سایپا و زامیاد پشتیبان کارون هستند.

کارون؛ ابهت پیکاپ و قدرت نیسان

کارون؛ ابهت پیکاپ و قدرت نیسان

خودرویی مناسب کار و سفر و خانواده

کارون گرچه در وهله نخست خودرو کار است، اما می‌تواند پاسخگوی نیاز مالکان خود به‌عنوان وسیله نقلیه سفر و خانواده نیز باشد. تا پیش از معرفی کارون اگر کسی به خودرو قدرتمندی مانند وانت نیسان نیاز داشت، ناچار بود برای مصارف شخصی و خانوادگی و مسافرت، خودرو دومی نیز داشته باشد و اگر قدرت خرید ماشین دوم در کار نبود، از این بابت در مضیقه قرار می‌گرفت. اما کارون به‌عنوان یک خودرو چند منظوره (کاری و خانوادگی) که ظاهر شکیل و مناسبی هم دارد، این مشکل را حل کرده است.

کارون؛ ابهت پیکاپ و قدرت نیسان

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی کارون

کارون یک پیکاپ تک‌دیفرانسیل با اکسل بسیار قوی و موتور بهینه‌شده نیسان (پلاس یورو5) است که ماهانه ۱۳۰ لیتر سهمیه بنزین به آن اختصاص یافته است و با توجه به توان حمل بار بسیار بالایش (1.7 تن به‌صورت استاندارد) میانگین مصرف 10.5 لیتری آن در هر صد کیلومتر به‌صرفه به نظر می‌رسد.

این خودرو همچنین قابلیت عبور از آب تا عمق ۶۰ سانتی‌متر را دارد. از دیگر امکانات کارون می‌توان به رکاب جانبی برای سهولت در سوار و پیاده شدن، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، چراغ راهنما بر روی آینه‌های جانبی، کنسول جلو دوحالته، ریموت و قفل مرکزی، ایموبلایزر، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، کلیدهای بالابر اضافه برای شیشه‌های عقب روی دستگیره داخلی درِ راننده، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت، سیستم تهویه مطبوع، سیستم پخش با Bluetooth و USB، خروجی برق ۱۰ آمپر، گارد اتاق بار، لاینر اتاق بار، جک هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، ترمز ضدقفل (ABS)، چراغ لادری برای هر ۴ در، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو، چراغ مه‌شکن جلو و عقب و… اشاره کرد.