در برابر گسترش بازار خودرو چین آسیب پذیر است

Motor1 Numbers بازار چین

برای مثال فیات کاملا آسیب پذیر است. این کشور به شدت به ایتالیا وابسته است (47 درصد از ثبت نام خودروها در ایتالیا بین ژانویه تا اکتبر 2022 انجام شده است). دارای طیف بسیار کمی از محصولات (فقط 4 مدل، به استثنای دو ون). تنها یک خودروی الکتریکی به نام 500e و یک SUV به نام 500X ارائه می دهد.

در بین برندهای ژاپنی نیز مواردی وجود دارد که باید در نظر گرفت. به عنوان مثال میتسوبیشی در حال حاضر دو مدل در اروپا دارد و هیچ کدام کاملا برقی نیستند. این برند در 10 ماهه اول سال جاری تنها 43000 دستگاه فروخته است. حتی در مورد هوندا، عرضه فقط با پنج مدل محدود است. و تنها وسیله نقلیه الکتریکی هوندا، هوندا e، برای زنده ماندن در تلاش است.

Motor1 Numbers بازار چین

وجه اشتراک این برندها چیست؟ همه آنها در بخش اصلی، یکی از رقابتی ترین و کم سودترین در اروپا قرار دارند. آنها برای حفظ سهم بازار خود به دلیل عرضه محدود تلاش می کنند. در نتیجه، آنها باید جزو اولین کسانی باشند که تأثیر تهاجم چین را احساس می کنند.

آنها عناصر زیادی به نفع خود دارند. آنها می توانند روی حمایت قوی دولت چین حساب کنند. در عین حال، بازار داخلی بزرگ به آنها اجازه می دهد تا سطح تولید را به اندازه کافی برای کاهش هزینه ها حفظ کنند. علاوه بر این، آنها از رقبای غربی خود در زمینه برق رسانی در همه سطوح و در هر بخش جلوتر هستند.

اروپا در مناظر

خودروسازان چینی در حال گرسنگی هستند. آنها تاکنون از بازار غول پیکر محلی برای هدایت رشد شتابان خود استفاده کرده اند. چین با 25 تا 28 میلیون خودرو در سال، نه تنها بزرگترین بازار خودرو در جهان است، بلکه منبع اصلی حجم و رشد است. سهم بازار 1 درصد یعنی 250 تا 280 هزار دستگاه در سال که در مقایسه با ارقام ثبت شده در اروپا و آمریکا بد نیست.

فورد یکی دیگر از قربانیان احتمالی است. این برند در حال خروج از بخش B است که به اندازه گذشته محبوب نیست اما همچنان منبع مهمی از حجم است. فوکوس احتمالاً تنها خودروی موجود پس از بازنشستگی موندئو باقی خواهد ماند. پوما و کوگا شاسی بلندهای محبوبی هستند، اما هیچکدام کاملاً الکتریکی نیستند.

با این حال، چین می داند که سلطه جهانی آن بدون حضور بهتر در بازارهای توسعه یافته، یعنی اروپا، ایالات متحده، ژاپن و کره امکان پذیر نیست. دو کشور اخیر بازارهای نسبتاً محافظت شده ای دارند. ایالات متحده هنوز مشکلات ژئوپلیتیکی و تجاری با چین دارد. بنابراین اروپا هدف بعدی خودروهای چینی است.

چه کسی رنج خواهد برد؟

از 1.1 میلیون خودروی تولید شده در چین در سال گذشته و فروخته شده در خارج از این کشور، 355000 دستگاه در آمریکای لاتین فروخته شد که بزرگترین بازار فراتر از دیوار بزرگ است. اروپا در رتبه دوم 22 درصد از فروش خارج از کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن خاورمیانه با 156000 دستگاه ثبت شده است. اقتصادهای در حال توسعه 58 درصد از صادرات خودروی چین را در سال 2021 به خود اختصاص دادند.

Motor1 Numbers بازار چین

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.



منبع

فاز اول از ساخت چین گسترش به پایان رسیده است. اکنون زمان فرار از بازارهای جهانی و به دور از مرزهای داخلی است. خودروهای چینی جذاب‌تر، کارآمدتر شده‌اند و استانداردهای کیفیت و ایمنی بالاتری دارند. اکنون آنها آماده تسخیر جهان هستند.

ورود هر چه بیشتر خودروهای چینی به اروپا ممکن است مشتریان را خوشحال کند، اما برای برخی از تولیدکنندگان داخلی مشکل ساز خواهد شد. خودروسازانی که محصولات کمتری عرضه می‌کنند و همچنان در رقابت برقی‌سازی عقب هستند، بیش از همه در معرض ورود چینی‌ها هستند.