فورد تایید کرد که تولید فیستا در سال 2023 به پایان می رسد، Teases Puma EV


به نظر می رسد گزارش های اوایل این هفته درست بوده اند – فورد رسما تایید کرده است که فیستا در ژوئن 2023 متوقف می شود. یکی از قدیمی ترین نام های موجود در مجموعه این شرکت با نسخه تمام الکتریکی کراس اوور پوما جایگزین خواهد شد. که از سال آینده در شهر کلن آلمان تولید می شود. این خودروساز ویدئویی دو دقیقه ای تکان دهنده منتشر کرد (پایین را ببینید) برای خداحافظی با فیستا و همچنین پیش نمایش جایگزینی بدون آلایندگی آن.

فیستا 47 سال است که در 9 نسل به فروش می رسد. تولید در حال حاضر در کلن انجام می شود و فورد می گوید که تنها نسخه پنج در از هاچ بک تا تابستان سال آینده از خط مونتاژ خارج می شود. تمام سفارشات مشتری ساخته خواهد شد و سازنده دفترهای سفارش را تا زمانی که حجم تولید باقی مانده پر شود باز نگه می دارد. هات هاچ فیستا ST نیز در سال 2023 متوقف خواهد شد.

پایان تولید فیستا همچنین نشان دهنده پایان تولید موتورهای احتراق داخلی در یکی از مهم ترین کارخانه های فورد در خارج از ایالات متحده خواهد بود. کارخانه کلن به مرکز برق رسانی کلن تبدیل خواهد شد، جایی که Puma EV از سال آینده در آنجا تولید خواهد شد. فورد می‌خواهد تا شش سال آینده به 1.2 میلیون خودروی الکتریکی تولید شده در آن کارخانه برسد. تولید موتور سه سیلندر 1.0 لیتری اکوبوست این شرکت نیز به نوبه خود به کارخانه موتور در کرایووا، رومانی منتقل خواهد شد.

فورد فیستا اصلی در سال 1976 عرضه شد و از آن زمان تاکنون بیش از 18 میلیون دستگاه از این هاچ بک در سراسر جهان ساخته و عرضه شده است. فیستا حداقل در 13 کشور مختلف در سراسر جهان از جمله بریتانیا، اسپانیا، مکزیک، آرژانتین، برزیل، آفریقای جنوبی و غیره تولید شده است.

در حالی که قطعا دیدن یکی از مدل های محوری فورد از صحنه خارج می شود، غم انگیز است، اما این خودروساز مطمئن است که آینده متعلق به تحرک الکتریکی است و می خواهد «همه چیز» را با «سرعتی شتابان» به حرکت الکتریکی بپردازد. در نتیجه، فورد تا سال 2024 کمتر از سه خودروی سواری کاملاً الکتریکی و چهار وسیله نقلیه تجاری الکتریکی در قاره کهن عرضه خواهد کرد.

در اوایل سال جاری، این خودروساز موندئو، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های بخش D اروپا را نیز متوقف کرد، اما فورد می‌گوید از سال 2026 حداقل یک مدل پلاگین یا تمام الکتریکی در هر بخش خودرویی در قاره قاره خواهد داشت. جانشینی برای Mondeo، که هنوز در چین به عنوان یک مدل کاملاً بازطراحی شده فروخته می شود، باید دید.



منبع