وسایل نقلیه با انتهای جعبه ای و عمودی برای عابران پیاده مرگبارتر هستند



مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه منتشر شد، نشان می‌دهد که وسایل نقلیه با قسمت‌های جلویی بلند و جعبه‌ای به احتمال زیاد عابران پیاده را در اثر برخورد می‌کشند.

موسسه IIHS نزدیک به 18000 تصادف تک عابر پیاده شامل خودروها، کامیون‌ها، شاسی بلندها، پیکاپ‌ها و وانت‌ها را بررسی کرد و دریافت که خودروهایی با ارتفاع کاپوت بیش از 40 اینچ تقریباً 45 درصد بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از برخورد عابر پیاده در مقایسه با وسایل نقلیه دماغه‌دار هستند. ارتفاع 30 اینچ یا کمتر و نمای جلویی شیبدار. این مطالعه همچنین نشان داد که وسایل نقلیه با ارتفاع کاپوت 30 تا 40 اینچ و قسمت جلوی صاف تر و عمودی تر، خطر آسیب به عابران را افزایش می دهد.

دیوید هارکی، رئیس IIHS در بیانیه‌ای گفت: «بعضی از وسایل نقلیه امروزی وقتی از جلوی آنها در گذرگاه عبور می‌کنید، بسیار ترسناک هستند. این نتایج به ما می گوید که غرایز ما درست است: وسایل نقلیه با ظاهر تهاجمی تر واقعاً می توانند آسیب بیشتری وارد کنند.

از مطالعه IIHS:

برای بررسی ارتباط بین خطر مرگ و میر و اندازه و شکل وسیله نقلیه، محققان IIHS 17897 تصادف شامل یک وسیله نقلیه مسافربری و یک عابر پیاده را تجزیه و تحلیل کردند. آنها با استفاده از شماره‌های شناسایی خودرو برای شناسایی خودروهای درگیر تصادف، اندازه‌گیری‌های کلیدی جلویی را که مربوط به 2958 مدل منحصربه‌فرد خودرو، مینی‌ون، ون بزرگ، SUV و پیکاپ است، از روی عکس‌ها محاسبه کردند. آنها وسایل نقلیه با سیستم ترمز اضطراری خودکار عابر پیاده را کنار گذاشتند و سایر عواملی را که می تواند بر احتمال مرگ و میر تأثیر بگذارد، مانند محدودیت سرعت و سن و جنسیت عابر پیاده که اصابت کرده بود، کنترل کردند.

IIHS دریافت که در حالی که شیب‌های جلویی خطر آسیب را برای عابران پیاده برای بلندترین کاپوت‌ها کاهش نمی‌دهد، اما برای وسایل نقلیه با ارتفاع کاپوت 30 تا 40 اینچ این کار را انجام می‌دهد. خودروهایی که دماغه‌ای بلند دارند و قسمت جلوی صاف‌تری دارند، 26 درصد بیشتر احتمال دارد عابران پیاده را در اثر ضربه بکشند. خودروهایی با کاپوت صاف تر (با زاویه 15 درصد یا کمتر) بدون در نظر گرفتن ارتفاع دماغه یا شکل انتهایی جلو، 25 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ عابران پیاده هستند.

ون هو، مهندس ارشد حمل و نقل پژوهشی IIHS و نویسنده مطالعه، در بیانیه ای گفت: «سازندگان می توانند با پایین آوردن قسمت جلویی کاپوت و زاویه دادن به جلوپنجره و کاپوت برای ایجاد نمایه ای شیب دار، وسایل نقلیه را برای عابران پیاده کمتر خطرناک کنند. هیچ مزیت عملکردی برای این جبهه های عظیم و بلوک وجود ندارد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که وسایل نقلیه با انتهای جلویی بلندتر از 35 اینچ برای عابران پیاده خطرناک‌تر هستند، زیرا در اثر ضربه آسیب‌های شدیدتری به سر وارد می‌کنند. و از آن وسایل نقلیه بلندتر، آنهایی که قسمت جلویی عمودی داشتند حتی خطرناک‌تر بودند، زیرا صدمات به تنه و لگن «مکرر و شدیدتر» بود.

هارکی افزود: واضح است که افزایش اندازه وسایل نقلیه در ناوگان ایالات متحده به قیمت جان عابرین پیاده تمام می شود. ما خودروسازان را تشویق می‌کنیم که این یافته‌ها را در نظر بگیرند و به ارتفاع و شکل شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های خود نگاه کنند.»



منبع