پایان یک دوره برای دو آیکون


زمان خداحافظی با دو نماد صنعت خودرو فرا رسیده است. کرایسلر 300 و هوندا e از هر نظر کاملاً متفاوت هستند، از ظاهرشان گرفته تا خریدارشان. پس چه چیز مشترکی با هم دارند؟ هر دوی آنها نقش مهمی را برای برندهایی که آنها را ساخته بودند ایفا کردند.

در اینجا می بینید که چگونه هوندای کوچک ژاپنی و کرایسلر بزرگ از ایالات متحده صنعت خودرو را تغییر دادند.

متضادهای قطبی

کرایسلر 300 یک سدان بزرگ با موتورهای V6 یا V8 است که برخی از آنها قایق 198.6 اینچی را به یک خودروی عضلانی گلویی تبدیل می کنند. 300 بیت قرض گرفته شده از مرسدس بنز کلاس E در زمانی که دایملر کرایسلر یک چیز بود. روزی روزگاری، این خودرو با رقبای مرده ای مانند شورولت ایمپالا، فورد تاروس و تویوتا آوالون و سایرین برابری می کرد. اما اکنون آخرین بازیکن در این بخش است.

Motor1 Numbers خداحافظی با نمادها

از سوی دیگر، هوندا e یک هاچ بک الکتریکی سگمنت B است که برای سلیقه رانندگان در ژاپن و سراسر اروپا طراحی شده است. طراحی یکپارچهسازی با سیستمعامل آن پاسخی است به خودروهای شهری کوچک و جعبه ای اما در زیر آن یک پیشرانه الکتریکی مدرن وجود دارد. هوندا e قرار بود اولین خودروی برقی بازار انبوه این برند باشد، هرچند که به این شکل عمل نکرد.

نجات دهنده

300 به کرایسلر برتری بین المللی داد. در واقع، اولین نسل از 300 (که بین سال های 2004 تا 2010 موجود بود) از بسیاری از عناصر مرسدس کلاس E W211 استفاده می کرد. نسل دوم در سال 2011 عرضه شد، اگرچه تا حد زیادی به‌روزرسانی نسخه اصلی بود.

Motor1 Numbers خداحافظی با نمادها

تصاحب کرایسلر توسط فیات فرصتی برای گسترش حضور 300 بود. در سال 2011، لانچیا تصمیم گرفت مدل 300 را تغییر دهد و آن را به عنوان Thema در اروپا بفروشد. این عملیات با شکست مواجه شد و تنها 6000 دستگاه بین سال‌های 2011 و 2014 فروخته شد. تقریباً 1.4 میلیون دستگاه 300 (از جمله تم‌های فوق‌الذکر) در طی 20 سال فروخته شد. 300 هرگز در مجموع یک خودروی پرفروش نبود، اما تاثیری بر دنیای خودرو داشت. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، برای کرایسلر نجات بخش بود.

به همان اندازه نمادین که محبوب نیست

در همین حال، در هوندا، تاثیر هوندا e بر میزان فروش نیست. این در مورد نحوه قرار دادن یک هوندا برقی توسط این دریچه کوچک بر روی نقشه است. اگرچه مشخصات EV قابل توجه نبود، هوندا e به لطف طراحی زیبای خود توجه عموم را به خود جلب کرد. همچنین به عنوان خودرویی که هوندا را وارد بازار مدرن باتری‌های الکتریکی کرد، قابل توجه است.

Motor1 Numbers خداحافظی با نمادها

با این حال، هوندا e کوچک هرگز نمی خواست دنیای خودروهای الکتریکی را تکان دهد. این خودرو دارای قیمت بالا و برد محدود بود – محدودیت‌های بزرگ در فاز اول عصر برق‌سازی. نتایج آن کاملاً واضح است: هوندا تنها 12500 دستگاه از این خودروی کوچک را بین سال‌های 2020 تا نوامبر 2023 فروخته است که حجم اروپایی‌ها بیش از 80 درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد. و با این حال، با وجود فروش کم، این خودرویی است که به این زودی ها فراموش نخواهد شد.

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.



منبع