تحویل حدود ۷۲درصد خودروهای سرقتی به مالباختگان

برای سارق حرفه‌ای تفاوتی بین خودرو داخلی و خارجی وجود ندارد!

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: تقریبا ۷۲درصد خودرویی‌هایی که سرقت می‌شوند توسط همکاران ما در تهران کشف و به مالباختگان تحویل داده می‌شوند.

سردار ولی‌پور گودرزی در ادامه اظهار کرد: حتی یک سرقت هم اضافه است و نباید وجود داشته باشد. در مرحله اول پلیس سعی در پیشگیری دارد. تمام تلاش پلیس این است بتواند در کمترین زمان، سارقان را دستگیر و تحویل قانون دهد تا بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا تمام خودروهای داخلی قابل سرقت هستند، تصریح کرد: نمی‌توان گفت همه خودروهای داخلی قابلیت سرقت دارند. گروه خاصی هستند که به آنها سارقان حرفه‌ای گفته می‌شود؛ این افراد کاملا به صورت تخصصی آموزش دیده‌اند. به همین دلیل برای آن‌ها خودرو داخلی و خارجی فرقی ندارد و می‌توانند اکثر مدل‌ها را سرقت کنند. گودرزی بیان کرد: پلیس از تمام آموزش‌ها و اقدامات سارقان خیلی پیش‌تر آگاه است و در اسرع وقت آن ها را دستگیر می‌کند. بسیاری‌از آنها تا امروز در کمترین زمان، تحویل قانون داده شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در ۲۴ ساعت، تعداد محدودی یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰ خودرو سرقت می‌شود که جای نگرانی نیست، زیرا فوری بررسی و ‌سارقان دستگیر خواهند شد.

گودرزی تصریح کرد: همکاران ما با جدیت موضوع را بررسی و به شدت هم با سارقان برخورد می‌کنند. تا امروز کاهش وقوع جرم داشتیم؛ به‌خصوص در بحث خودرو. حدود ۷ تا ۸ درصد کاهش وقوع جرم داشته‌ایم و کشفیات خوبی را هم ضبط کرده‌ایم.

سردار گودرزی همچنین گفت: سارقان تلاش خود را می‌کنند، ولی پلیس از آن‌ها جلوتر خواهد بود و اشراف بیشتری دارد و با آن‌ها برخورد می‌کند.

باند سرقت خودرو؛ از کرج تا سراب!

چندی پیش فرمانده انتظامی استان البرز نیز از انهدام یک باند سرقت خودرو در کرج خبر داد و گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت خودرو در مناطق غربی شهر کرج ، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستورکار پایگاه دوم پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

سردار حمید هداوند با اشاره به اینکه با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی، دو نفر از متهمان سابقه حوزه سرقت خودرو شناسایی شدند، افزود: در ادامه با تحت نظر گرفتن این افراد، مشخص شد متهمان پس از سرقت خودروهای مدل بالا از طریق جابه‌جا کردن کامپیوتر خودروها و تعریف کد جدید، خودروها را برای دو مالخر در استان آذربایجان شرقی جهت سندنمره کردن می‌فرستادند.

فرمانده انتظامی استان البرز گفت: در ادامه با هماهنگی، اکیپی از ماموران به شهرستان سراب در استان آذربایجان‌شرقی اعزام و با همکاری پلیس آگاهی این شهرستان موفق به دستگیری دو مالخر در این زمینه شدند و در بازرسی از مخفیگاه آن‌ها، هشت دستگاه خودرو سرقتی و چند لاشه خودرو کشف شد.

او ادامه داد: پس از انتقال متهمان به استان البرز، اکیپ دیگری از کارآگاهان، سارقان خودرو را دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه آن ها نیز چند خودرو سرقتی کشف شد.

سردار هداوند با بیان اینکه ۳۰نفر مالباخته در خصوص این پروند شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: ارزش اموال به سرقت‌رفته توسط این باند توسط پلیس بیش‌از ۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

فرمانده انتظامی استان البرز در پایان از معرفی متهمان به مرجع قضایی و انتقال شان به زندان خبر داد و گفت: رعایت نکات پیشگیری از سرقت خودرو تا حد زیادی می‌تواند از رسیدن سارقان به اهدافشان پیشگیری کند.

اصلی‌ترین گام مبارزه با سرقت خودرو چیست؟

خبر دستگیری ۱۵ سارق که اقدام به سرقت ۴۵ خودرو با جرثقیل کرده بودند نیز خبرساز شد.

به‌گفته مقام‌های پلیس آگاهی تهران، این سارقان اقدام به سرقت از خودروهای تولید داخل کرده بودند و روش آنها نیز این‌گونه بود که با استفاده از جرثقیل، خودروها را به نقطه‌ای از شهر انتقال می‌دادند و به مالخر می‌فروختند.

پلیس آگاهی تهران در حاشیه این سرقت‌ها و درباره نصب سیستم ردیاب روی خودروها اعلام کرد: برخی از این سارقان اعلام کردند خودروهایی که دزدیده بودند، مجهز به دستگاه‌های ردیاب بودند اما این ردیاب‌ها کار نمی‌نکردند. در این خصوص باید ایراد برخی از این ردیاب‌ها برطرف شود. این موضوع را با سازمان استاندارد نیز مطرح کردیم و قرار شد اقداماتی در این زمینه انجام شود. باید ترک فعل‌ پیگیری شود و مردم با آرامش بیشتری از خودروهایشان استفاده کنند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قزوین نیز با هدف کاهش و پیشگیری از سرقت خودرو و محتویات داخل خودرو به شهروندان توصیه کرد: حتی حرفه‌ای‌ترین سارقان خودرو نیز به‌دنبال سرقت‌های کم‌دردسر هستند و بالا بودن امنیت خودروها یا نصب لوازم ایمنی و بازدارنده روی آن‌ها تا حد زیادی باعث می‌شود سارقان از ربودن این نوع وسایل نقلیه چشم‌پوشی کنند، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه توسط شهروندان را می‌توان اصلی‌ترین گام مبارزه با وقوع سرقت خودرو دانست.