حقایق و اعداد پشت پورشه

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو JATO Dynamics است.



منبع Motor1 Numbers Porsche Motor1 Numbers Porsche

خواننده ممکن است حرفه موفق سایر برندهای برتر آلمانی را نیز به یاد بیاورد. آن‌ها نیز در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌اند، اما، همانطور که در مورد تسلا اتفاق می‌افتد، رقیب مستقیم پورشه نیستند. به عنوان مثال، متوسط ​​قیمت خرده فروشی پورشه های فروخته شده در آلمان تا نیمه اول سال 2022، 129848 یورو بوده است، در حالی که برای مرسدس بنز 68862 یورو است. این 89 درصد بیشتر است. همین شکاف قیمت در ایالات متحده وجود دارد و در چین 81 درصد است.

در موقعیت مناسب

Motor1 Numbers Porsche

از 50 تا 300 در 20 سال

در مورد عرضه اولیه عمومی پورشه (IPO) مطالب زیادی نوشته شده است. من پیشنهاد دیگری می دهم، اما به شما نمی گویم که بخرید یا نه. تخصص من نیست. آنچه می خواهم به شما بگویم داستان موفقیت خودرویی است که به ندرت در جای دیگری ذکر شده است. و این داستان مبنایی برای یک معیار خوب در صنعت است.

هیچ برند دیگری در بخش لوکس ممتاز وجود ندارد که به این سرعت رشد کند. می توان به تسلا فکر کرد، اما در واقعیت، وضعیت بسیار متفاوتی است که بر محدوده قیمتی متفاوت متمرکز شده است. داده های JATO نشان می دهد که میانگین قیمت یک پورشه در آلمان 114 درصد بیشتر از میانگین قیمت یک تسلا است. در چین، این شکاف به 316 درصد افزایش می‌یابد، در حالی که در ایالات متحده، خودروی آلمانی 24 درصد گران‌تر از خودروی الکتریکی ایالات متحده است.

شاید بیست سال در صنعت خودرو ابدیت به نظر برسد، اما وقتی صحبت از برند خودروهای اسپرتی مانند پورشه به میان می‌آید، نه. این شرکت آلمانی توانست از فروش حدود 50000 دستگاه در سال در سال 1999 به بیش از 300000 دستگاه در سال 2021 برسد. زمانی که بیماری همه گیر باعث تعطیلی نمایندگی ها شد.

پورشه مسلماً تنها خودروسازی است که خود را بین برندهای سنتی ممتاز و برندهای خودروهای فوق لوکس/فوق العاده قرار می دهد. به استثنای چند مورد، خودروهای آن رقیب مستقیم سدان های مرسدس، بی ام و یا آئودی نیستند. در عین حال نه با رولزرویس و نه با سوپراسپرت های لوکس فراری رقابت نمی کنند. مازراتی می تواند مورد دیگر باشد، اما نتایج تجاری مخالفی داشته باشد.

مشتریان این برند به اندازه مشتریان آئودی، بی‌ام‌و و مرسدس به هزینه‌های برقی‌سازی حساس نیستند و در عین حال به اندازه مشتریان فراری به بنزین معتاد نیستند. این امر باعث می شود تا تغییر از بنزین به برق آسان شود و تایکان بهترین مثال برای این موضوع است. فروش بسیار خوبی دارد و به تصویر برند آسیبی وارد نکرده است.

این موقعیت به پورشه این امکان را می دهد که بدون شک قوی ترین برند در گروه فولکس واگن باشد. این یک برند آرمانی و انحصاری است، اما بدون اینکه یک برند خاص باشد. موقعیت منحصربه‌فرد پورشه همچنین سناریویی عالی برای نوآوری الکتریکی بدون نیاز به مقابله با مشکلات قیمتی و بدون آسیب رساندن به وجهه یک برند سوپراسپرت است، همانطور که برای مثال در فراری چنین است.

پورشه به طور سنتی با 911 مرتبط بوده است. این برند از سال 1964 این خودروی اسپورت را به فروش رسانده است و در حالی که همچنان یک نماد است، اتفاقات زیادی در داخل شرکت رخ داده است. پورشه علاوه بر سریال معروف مالکیت با فولکس واگن، در 20 سال گذشته به نقاط عطف مهمی دست یافته است. تقریباً در همین زمان است که این برند سرانجام به یک بازیگر بزرگ جهانی تبدیل شد و نه فقط یک خودروساز خاص.