تکلیف وزارت راه برای نصب تابلوهای اطلاع‌ رسانی در نقاط تصادف‌ خیز!

اصلاح یا حذف نقاط تصادف‌خیز، تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی و کاهش حوادث ترافیکی و کاهش خسارات و ضایعات دارد. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد براساس ماده ۴ تبصره ۱۵ لایحه که در مورد صندوق تامین خسارت‌های بدنی است، این صندوق با تصویب شورای عالی حمل‌ونقل و ایمنی کشور، مبلغ چهل‌هزار میلیارد ریال به صورت نقدی یا اوراق مالی اسلامی برای سرمایه‌گذاری در رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای به وزارت راه وشهرسازی پرداخت می‌کند.

در دولت سیزدهم ۸۷۸ نقطه حادثه‌خیز رفع خطر می‌شود

چندی پیش، وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ۸۷۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در کشور شناسایی کردیم که امسال پیش‌بینی رفع مشکل ۴۰۰ نقطه را داریم، گفت: یکی از کارهای راهبردی، رفع نقاط حادثه‌خیز است. البته موضوع تصادفات به حوزه جاده برنمی‌گردد، بلکه بخش اعظم حادثه‌های جاده‌ای توسط رانندگان اتفاق می‌افتد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع حدود ۶۰۰ نقطه حادثه‌خیز رفع خطر و ایمن‌سازی شد، ادامه داد: برای سال جاری تکمیل ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام باقیمانده از سال‌های گذشته در برنامه اصلاح است که این اصلاحات در جاده‌ها و مسیر شامل اصلاح نقاط تقاطع، احداث تقاطع، تعریض جاده قرار دارند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر تکمیل ۳۰۰پروژه نیمه‌تمام در تفاهم با پلیس در اسفندماه سال گذشته، مقرر است تا در دولت سیزدهم ۸۷۸ نقطه حادثه‌خیز رفع خطر شود.

رضا اکبری افزود: در برنامه است تا در سال جاری از ۴۰۰ نقطه پرخطر رفع‌خطر انجام شود. تلاش خواهیم کرد تا این نقاط اولویت‌دار پرخطر در سال‌جاری رفع خطر شود.

وی پیش‌بینی کرد رفع خطر ازاین نقاط ۸۰۰۰ میلیاردتومان هزینه داشته باشد.

مسئولیت صنعت بیمه برای رفع نقاط حادثه‌خیز

براساس آمار پلیس راهور، تهران، خوزستان و فارس بیشترین نقاط حادثه‌خیز را در اختیار دارند که از ابتدای امسال تاکنون اصلاح این نقاط در دستور کار بوده به طوری که از ۴۸۶ نقطه در تهران، ۱۱۲ مورد و در خوزستان از ۲۵۷ نقطه ۵۳ مورد اصلاح شده است.

به‌گفته رئیس پلیس راهور فراجا، شمار نقاط حادثه‌خیز طی ۲‌دهه اخیر ثابت مانده است؛ وی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته، بر این نکته تاکید کرده است که از سال ۸۳ تا ۹۵ دولت‌ها هیچ اراده‌ای برای رفع نقاط حادثه‌خیز نداشتند. موضوعی که در رفع نقاط حادثه خیز باید به آن توجه داشت، هزینه‌ای است که سالانه باید صرف نگهداری از راه‌های کشور شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهریور ماه امسال گفته بود، خرابی آسفالت، روشنایی، نیوجرسی ازجمله ایرادات پلیس به وزارت راه است در حالی که از ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور، ۳۴هزار راه اصلی و شریانی است که ۹۰درصد بار ترافیکی روی این جاده‌هاست.

آن‌طور که داریوش امانی گفته است برای نگهداری راه‌ها باید سالانه ۴ تا ۶درصد ارزش جاده‌ها هزینه شود و در کنار آن رفع هر نقطه حادثه‌خیز ۵‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

در همین رابطه به‌تازگی پلیس از شرکت‌های بیمه خواسته است در این زمینه همچون دیگر دستگاه‌ها وارد میدان شوند زیرا در زمان بروز حادثه، این شرکت‌های بیمه هستند که باید خسارت بپردازند و به میزانی که حوادث جاده‌ای کاهش یابد، زیان شرکت‌های بیمه از محل صدور بیمه شخص ثالث نیز سیر نزولی خواهد داشت.

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی در پاسخ به این سوال که آیا صنعت بیمه برای رفع نقاط حادثه‌خیز، مسئولیتی بر عهده دارد، گفت: در ماده ۵ قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت شرکت‌های بیمه‌گر موظفند متناسب با ارزیابی دولت از عملکرد دستگاه‌های موثر در کاهش حوادث و تلفات حمل‌ونقل درون‌شهری و برون شهری، معادل پنجاه‌درصد صرفه‌جویی حاصل از عدم پرداخت خسارات بیمه بدنه و شخص ثالث را برای آموزش و فرهنگسازی ایمنی تردد، تامین تجهیزات، اصلاح فیزیکی نقاط و مقاطع حادثه‌خیز پرداخت کنند.

قمصریان به نحوه اجرای این قانون انتقاد کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته با وجود هزینه بیمه‌ها در رفع مشکلات، صرفه‌جویی صورت نگرفته و هر سال تعداد کشته‌های حوادث ترافیکی بیشتر شده است که به طور مستقیم بیشترین بار هزینه‌ای را بر دوش شرکت‌های بیمه وارد می‌کند.

کاهش تلفات جاده‌ای با ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به علت عمومی نشدن اسامی نقاط حادثه‌خیز گفت: باید پرسید اگر اطلاعات نقاط حادثه‌خیز به صورت عمومی منتشر شود، به چه کار مردم می‌آید؟ البته قصد داریم نقاط حادثه‌خیز را در سامانه نجات بارگزاری کنیم.

سردار هادیانفر اضافه کرد: وزارت راه مکلف است در نقاط حادثه‌خیز تابلوهای اطلاع‌رسانی نصب کند، ولی در مجموعه در دست‌افزارها و اپلیکیشن نجات به طور کامل آدرس جغرافیای نقاط حادثه‌خیز برای تمام مردم قابل رؤیت خواهد بود.

به‌گفته این مقام پلیس، با وجود علامت‌گذاری به اشکال مختلف، در طول مسیر نیز باید پیش از رسیدن راننده به نقاط حادثه‌خیز به صورت پیامک یا زنگ هشدار اطلاع‌رسانی شود که این امکان در نرم‌افزار نجات دیده شده است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا نیز درباره میزان اثرگذاری رفع نقاط حادثه خیز بر تصادفات گفت: به طور حتم مدیریت این عامل در کنار عوامل دیگر در تصادفات اثرگذار است و رفع چالش و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز می‌تواند از میزان تلفات جاده‌ای بکاهد.

سردار حسینی از همه افراد مسئول در حوزه مدیریت ترافیک خواست به وظایف خود عمل کنند تا در کنار تکالیف پلیس، سفر امن و بی‌خطر همراه با ارتقای کیفیت به مردم ارائه شود.