تولید روغن پایه در آمریکا به شرایط قبل برگشت

کل تولید روغن‌پایه در ۲۰۲۳ به‌رغم کاهش ۱۱درصدی تولید روغن پایه غیرسنتتیک افزایش یافته است. پالایشگاه‌های ایالات‌متحده در ماه آگوست ۴.۸ میلیون بشکه ذخایر پایه معدنی گروه یک و دو داشتند، رقمی که در مقایسه با ۴میلیون بشکه در ماه مشابه سال ۲۰۲۲ کمی افزایش یافته است. البته این رقم بالاترین خروجی ماهانه در سال جاری، پس از رکورد ۵.۱ میلیون بشکه در ماه می به حساب می‌آید.

آگوست امسال را در مقایسه با تولید معمولی سال گذشته می‌توان امیدوارکننده دانست. در بازه زمانی ۱۵سال گذشته، تولید آگوست فقط طی دو سال از رکورد ۵میلیون بشکه کمتر بوده که یعنی آگوست ۲۰۲۰، که تولید ۴.۶ میلیون بشکه‌ای در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ داشت و آگوست ۲۰۰۹ یعنی دوران رکود بزرگ که پالایشگاه‌ها ۴.۹ میلیون بشکه تولید داشتند.

کل حجم تولید روغن پایه از سال قبل تا امروز ۸ درصد کمتر بوده و به ۳۶.۳ میلیون بشکه رسیده است. تولید روغن پایه پارافینیک یا سنتتیک در ماه آگوست با ۲۴درصد افزایش به ۴.۲میلیون بشکه رسید که باتوجه به رقم ۴.۳ میلیون بشکه‌ای در ماه می، دومین ماه برای تولید روغن پایه پارافینیک به حساب می‌آید. تولید نفت پایه غیرسنتتیک در ایالات متحده در ماه آگوست به ۶۱۱میلیون بشکه رسیده که در مقایسه با ۶۹۰میلیون بشکه در سال گذشته روند کاهشی داشته است. این حجم دومین رکورد در حجم تولید در سال جاری پس از رکورد ۵۸۰ میلیون بشکه‌ای در فوریه بود.

علاوه‌بر نگرانی‌هایی که در مورد نوسانات قیمت نفت خام همچنان ادامه دارد اما این احتمال وجود داشت که روغن‌های پایه قبل از پایان سال بیش‌از حد عرضه شوند. میزان تقاضا طی چند هفته گذشته تغییر چندانی نشان نداده است، البته قبل از اجرایی شدن افزایش قیمت‌های اعلام‌شده در سپتامبر و همچنین جهشی که در ۷اکتبر داشت دوباره روند رو به صعود خود را ادامه داده است.

به‌رغم نگرانی‌ها در مورد اقتصاد ایالات‌متحده در اوایل سال، تحلیلگران از اینکه برآوردهای آنها با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه سوم پیشی گرفته و به ۴.۹ درصد رسیده (درمقایسه با میزان ۴.۲درصد پیش‌بینی‌شده) که بدین‌ترتیب به طور قابل‌توجهی بالاتر از تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم رخ بوده، پس می‌توان گفت شرایط چندان نگران‌کننده نیست.