خراب شدن موتور دیزل Chevy Duramax نشان می دهد که پیستون ها توسط سوپاپ ها از بین رفته اند


وقت آن است که شرلوک هلمز مهندسان خودرو شوید و این موتور را پاره کنید تا دلیل خرابی نیروگاه را پیدا کنید. این کارخانه یک موتور توربودیزل 3.0 لیتری شش سیلندر دورامکس جنرال موتورز LM2 با خرابی فاجعه بار است. این نیروگاه از یک شورولت سیلورادو 1500 مدل 2000 با حدود 146000 مایل بیرون آمد.

همه چیز خوب به نظر می رسد. هیچ میله ای از کنار بلوک بیرون زده یا درپوش سوپاپ منفجر نشده است. اریک از من ماشین ها را انجام می دهم کانال یوتیوب با حذف لوازم جانبی از موتور مانند سیستم سوخت رسانی شروع می شود. اولین اشاره مبنی بر انحراف چیزی زمانی می آید که درپوش تایم بالایی را در می آورد زیرا به نظر نمی رسد فشار کافی روی زنجیر زمان وجود داشته باشد.

خراب کردن موتور دیزل شور

برداشتن پوشش زمان بندی پایین شواهد بیشتری از مشکلات را نشان می دهد. تکه های بزرگ فلز روی سنسور موقعیت میل لنگ وجود دارد. بعلاوه، روغن با تکه های فلزی – یا به قول اریک، «درخشش ممنوع» – در پایین این ناحیه قرار دارد. واضح است که چیزی اشتباه است.

از آنجا، وضعیت فقط بدتر می شود. برداشتن درپوش سوپاپ روغن آلوده به فلز روی درپوش میل بادامک و سایش بیش از حد داخل این قطعات را نشان می دهد.

اریک در ساعت 26:48 سرسیلندر را بیرون می کشد و آن زمان است که میزان واقعی آسیب متوجه می شود. هر پیستون در این دیزل شش خطی دارای فرورفتگی های عمیق ناشی از برخورد با سوپاپ ها است. این یک خرابی فاجعه بار موتور است.

خرابی موتور دیزل Duramax

با این حال، صحنه ترسناک تمام نشده است. با برداشتن کف ظرف روغن لجنی از تکه های فلزی نمایان می شود. هیچ چیزی در خط وانت روغن وجود ندارد. اریک فکر می‌کند که ممکن است هنگام بروز این خرابی، روغن کاری خودرو کم شده باشد.

جدا کردن بقیه موتور نشان می دهد که یکی از یاتاقان های میله از بین رفته است. احتمالاً تکه‌های فلز موجود در روغن از آسیاب آسیاب شده آن می‌آیند.

در پایان این ویدئو، اریک نظریه خود را در مورد علت این شکست ارائه می دهد. این موتور از یک تنش زنجیر تایم با فشار روغن استفاده می کند. اگر مقدار کمی روغن کاری وجود داشته باشد، ممکن است فشار کافی روی این قطعه وجود نداشته باشد که می تواند باعث پرش زمان بندی شود. در موتورهای تداخلی مانند 3.0 Duramax، این معمولاً به این معنی است که پیستون ها و سوپاپ ها با یکدیگر برخورد می کنند.

هرچند این فقط یک فرضیه است. ویدیو را تماشا کنید و در نظرات به ما بگویید که چه چیزی باعث این خرابی عظیم موتور شده است.



منبع