فاصله قیمت تمام شده و نرخ فروش محصولات معضل اصلی صنعت خودرو است

سیدعلی یزدی‌خواه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص معتقد است: تا «زمانی که فاصله معناداری بین قیمت تمام‌شده تولید و بازار خودرو وجود دارد افزایش تقاضا و کاهش عرضه امری طبیعی در بازار خودرو خواهد بود.»

برای کاهش نرخ تمام‌شده محصولات مهم‌ترین راهکار افزایش تیراژ تولید است، در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

متاسفانه تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و دخالت سازمان‌های دولتی از موانع رشد تولید در صنعت خودرو است. هر یک از دستگاه‌های مربوطه باید متناسب با جایگاه و وظایف خود به صنعت خودرو ورود کنند. به‌عنوان‌مثال اگر سازمان استاندارد مرجع تعیین استانداردهای خودرو است، حکم این سازمان قابل استناد بوده و نهادهای دیگر نباید در حوزه استاندارد دخالت کنند.

آزادسازی واردات خودرو و عرضه محصولات خودروسازان خارجی چه میزان سهم بازار خودروسازان داخلی را کوچک خواهد کرد؟

خودروسازان برای حضور در بازار رقابتی و تسخیر بازارهای جدید علاوه‌بر مشتری‌مداری، افزایش سطح تولیدات باید اهدافی چون ارتقای کیفیت، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و سایر شاخص‌هایی را که باید یک وسیله‌نقلیه ایمن داشته باشد، به صورت مستمر دنبال کنند.

برای حفظ رقابت در میان خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو و همچنین ایجاد تعادل عرضه‌وتقاضا چه اقداماتی را موثر می‌دانید؟

تعادل در بازار عرضه و تقاضا مستلزم کاهش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است. خودروهای عرضه‌شده خارجی رقیب محصولات خودروسازان داخلی نیستند و به دلیل بازه قیمتی، طبقه خاصی از جامعه توان خرید آنان را دارند اما تا زمانی که فاصله معناداری بین قیمت تمام‌شده تولید و و بازار خودرو وجود دارد؛ افزایش تقاضا و کاهش عرضه امری طبیعی در بازار خودرو خواهد بود. برای حفظ تعادل در بازار باید به چرخ تولید شتاب بیشتری داده شود.