دو برند جدید با پتانسیل واقعی؟


سه دنیای مختلف در صنعت خودرو وجود دارد. یکی از بازارهای توسعه یافته تشکیل شده است، عمدتاً کشورهای ثروتمندی که جمعیت آنها با استانداردهای زندگی خوب یا بسیار خوب زندگی می کنند. دیگری چین است، یک مورد منحصر به فرد از یک اقتصاد به سرعت در حال رشد با ویژگی های خاص خود. و سومی شامل تمام اقتصادهای در حال توسعه است که هنوز تحول عمیقی را پشت سر گذاشته اند.

در مورد دوم، اینها کشورهایی هستند که صنعت در آنها هنوز در حال رشد است و پتانسیل بالایی دارد، به ویژه در اقتصادهایی که مالکیت خودرو در آنها چیز کمیاب است. هند نمونه خوبی است: جمعیت زیادی با قدرت خرید بسیار پایین و اکثر مردم قادر به خرید ماشین نیستند. پیش‌بینی‌های فروش برای منطقه‌ای مانند این معمولاً خوش‌بینانه است و کاملاً با حجم راکد مشاهده شده در اروپا، ایالات متحده یا ژاپن متفاوت است.

پتانسیل این بازارها زمینه ساز ظهور برندهای جدید خودرو است. شرکت هایی مانند VinFast و TOGG دو تا از جدیدترین مبتکرانی هستند که وجود خود را مدیون چشم انداز آینده ای روشن هستند. ما در مورد برندهایی صحبت می کنیم که به عنوان پاسخی به تقاضای فزاینده ای که توسط تولیدکنندگان فعلی برآورده نشده است، ایجاد شده اند. هدف آنها ورود به بازارهای جهانی و تصرف بخشی از آن است. آیا آنها آن را خواهند ساخت؟

یک انتخاب گرمسیری در بازارهای توسعه یافته

VinFast یک برند خودرویی با منشاء ویتنامی است که در سال 2017 تأسیس شد و بخشی از Vingroup، بزرگترین شرکت در این کشور است. پس از ساخت کارخانه در های فونگ، یک شهر صنعتی بزرگ در شمال ویتنام، فعالیت خود را آغاز کرد. سپس، در سال 2019، اولین خودروهای خود را در خارج از کشور فروخت و در پایان سال 2021، اولین دسته از خودروهای تمام الکتریکی را به ویتنام تحویل داد.

این شرکت برنامه های بزرگی را برای بازارهای جهانی اعلام کرده است. آنها شامل فروش خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی و اروپا و همچنین در اندونزی می شوند. VinFast تاکنون 10 مدل مختلف ارائه کرده است که 6 مدل آن برقی است.

شرط بندی کاملاً چالش برانگیز است. ما در مورد یک سازنده ناشناخته صحبت می کنیم که کمتر از پنج سال پیش شروع به ساخت خودرو کرد. در خانه، نتایج بد نیست. VinFast هفتمین برند پرفروش خودرو در ویتنام در نیمه اول سال 2022 با بیش از 14700 دستگاه بود.

Motor1 Numbers VinFast Togg

با این حال، نسبت به دوره مشابه سال 2021 سهم بازار را از دست داد و از 10.6 درصد به 7.3 درصد کاهش یافت. تویوتا، پرفروش ترین، 43100 دستگاه فروخت و سهم بازار خود را از 18.3 به 21.2 درصد افزایش داد.

TOGG، افتخار ترکیه

ترکیه تا حدی به دلیل تبدیل شدن به یک نیروگاه منطقه ای و تا حدودی به دلیل اینکه یک قطب اصلی تولید خودرو است، اکنون در رادار خودرو قرار دارد. کشور به یک سازنده داخلی نیاز داشت و اکنون این یک واقعیت است.

نام TOGG مخفف آن است Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu A.Ş.، و پاسخی به نیاز کشور به برق رسانی است. این شاید بهترین بخش داستان TOGG باشد: این خودروی الکتریکی را برای مصرف کنندگان ترکیه ای به ارمغان می آورد.

دو مدل سدان سگمنت C و C-SUV با طراحی بدنه توسط Pininfarina قبلا ارائه شده است. این طرح ساده است: ساخت 175000 وسیله نقلیه الکتریکی در سال، با صادرات به کشورهای منطقه.

رویاپردازان یا رویاپردازان؟

اکنون سوال این است که آیا این برندهای جدید مشتریانی را دور از بازارهای داخلی خود پیدا خواهند کرد؟ همیشه خوب است که انتخاب های بیشتری داشته باشید و مطمئناً مصرف کنندگان در ویتنام و ترکیه از خودروهای مونتاژ محلی سود خواهند برد.

این دو برند مطمئناً پتانسیل زیادی در سطح محلی دارند، به خصوص اگر تمرکز روی برق‌سازی باشد. بازارهای در حال توسعه هنوز از نظر تغییر از ICE به EV عقب هستند. هر گونه تلاشی برای تشویق انتقال بیش از حد قابل استقبال است.

Motor1 Numbers VinFast Togg

اما در بازارهای بالغ، واقعیت پیچیده تر است. به جای رشد، فروش خودروهای جدید در حال کاهش است. فضای کمتری برای برندهای موجود وجود دارد و به استثنای تسلا، آخرین بچه‌های جدید در آشپزخانه هنوز در تلاش هستند تا سهم مناسبی از بازار پیدا کنند. برقی بودن دیگر کافی نیست. هر کسی که آخرین بار می آید باید راه حل جدیدی پیشنهاد کند، در غیر این صورت، به سادگی شکست خواهند خورد.

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو JATO Dynamics است.



منبع