مزدا CX-80 جدید برای اروپا منطقی است


زمانی که مزدا CX-70 را به عنوان یک مدل جداگانه معرفی کرد، سردرگمی ما را تصور کنید، حتی اگر فقط یک CX-90 دو ردیفه بود. شرکت Zoom-Zoom تلاش بیشتری برای متمایز کردن بزرگترین SUV های خود در اروپا انجام می دهد. CX-80 جدید یک کپی کربنی از CX-60 نیست. بر خلاف شاسی‌بلندهای آمریکایی هم‌اندازه، مدل‌های اروپایی دارای طول‌های متفاوتی هستند که در فاصله بین دو محور مشخص است.

مزدا CX-80 جدید با 196.6 اینچ طول و 67.3 اینچ ارتفاع، 9.8 اینچ بلندتر و 0.9 اینچ بلندتر از CX-60 است. به همان اندازه پهن است، 74.4 اینچ، اما دارای فاصله بین دو محور است که 9.8 اینچ به 122.8 اینچ کشیده شده است. دوقلوهای CX-70 و CX-90 که در ایالات متحده فروخته می شوند هنوز هم بزرگتر از همتایان اروپایی خود هستند. جدول زیر ابعاد مدل های یورو را بر حسب اینچ نشان می دهد.

اندازه CX-60 CX-80
طول 186.8 196.6
عرض 74.4 74.4
ارتفاع 66.4 67.3
فاصله بین دو محور 113 122.8

جدول بعدی که ابعاد CX-70 و CX-90 را برای آمریکا نشان می‌دهد بسیار ساده‌تر است، زیرا این دو از نظر اندازه یکسان هستند. تنها تغییر در داخل است که در آن یکی دو ردیف صندلی دارد در حالی که دیگری ردیف سوم را حمل می کند. به غیر از این، این دو SUV تقریباً یکسان هستند.

هر نسخه از CX-70 2025 همان قیمت پایه CX-90 2024 خود را دارد. با این حال، CX-90 با مشخصات پایین‌تری ارائه می‌شود، که باعث می‌شود نوع پایه ارزان‌تر از CX-70 باشد. این در حالی است که CX-90 دارای یک ردیف صندلی اضافی است. گیج کننده است، می دانم. قیمت CX-80 جدید هنوز مشخص نشده است، اما می توانیم با خیال راحت فرض کنیم که قیمت آن بیشتر از CX-60 خواهد بود.

اندازه CX-70 CX-90
طول 200.8 200.8
عرض 77.6 77.6
ارتفاع 68.2 68.2
فاصله بین دو محور 122.8 122.8

مزدا CX-80 جدید برای اروپا دارای موتور دیزلی است که ما در آمریکای شمالی نداریم. این یک واحد 3.3 لیتری شش خطی با فناوری هیبریدی ملایم است که با برادر کوچکتر CX-60 مشترک است. این روغن سوز برای 250 اسب بخار قدرت و 406 پوند فوت گشتاور مناسب است که از طریق گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ هدایت می شود. نوع دیزلی به 8.4 ثانیه برای رسیدن به سرعت 62 مایل در ساعت نیاز دارد و به سرعت 136 مایل در ساعت می رسد.

از طرف دیگر، مشتریان می توانند نوع پلاگین هیبریدی را بر اساس یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی که با موتور الکتریکی کار می کند، انتخاب کنند. این خودرو قدرت ترکیبی 323 اسب بخار و 369 پوند فوت را ارائه می دهد تا با SUV های آمریکا با سیستم الکتریکی مطابقت داشته باشد. با سخت افزار PHEV، CX-80 سرعت را در 6.8 ثانیه کامل می کند و می تواند به سرعت 121 مایل در ساعت برسد. مزدا برد الکتریکی 33 مایلی را با بسته باتری لیتیوم یونی 17.8 کیلووات ساعتی عرضه می کند.

مزدا قصد دارد CX-80 را با شش یا هفت صندلی و یک کنسول عبوری یا میانی برای ردیف دوم بفروشد. تمام سطوح تریم دارای کنترل تهویه مطبوع سه منطقه ای، صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی و دسته ابزار با همان اندازه هستند. از دیگر ویژگی‌های خوب می‌توان به صندلی‌های جلوی تهویه‌شونده، سیستم صوتی Bose، چرخ‌های 20 اینچی و فناوری کنترل وضعیت حرکتی (KPC) که برای اولین بار در میاتا مشاهده شد، اشاره کرد.

حجم بار از 9.1 فوت مکعب با همه صندلی ها در جای خود تا 69.6 فوت مکعب غار پس از تا زدن ردیف دوم و سوم متغیر است. تنها با تا شدن ردیف سوم، ظرفیت چمدان 43.1 فوت مکعب است. یک درب عقب برقی هزینه اضافی دارد.

CX-80 نشان دهنده پاسخ دیرهنگام مزدا به BMW X5، Audi Q7 و مرسدس GLE است. مانند CX-60، بر روی یک پلت فرم مبتنی بر دیفرانسیل عقب با موتورهای نصب شده به صورت طولی سوار می شود. کوچک‌تر از دو شاسی‌بلند یورو نیز با تنظیمات RWD خالص فروخته می‌شود، اما به نظر می‌رسد که مدل سه ردیفه جادارتر، فقط AWD است.

این تازه وارد نقش مدل پرچمدار مزدا در اروپا را بر عهده می گیرد، جایی که این خودروساز مستقر در هیروشیما همچنان خودروی قدیمی 6 سدان/واگن را می فروشد. یک 6 جدید بر روی این پلتفرم مبتنی بر RWD عالی خواهد بود، اما یواخیم کونز، مدیر توسعه و مهندسی مزدا اروپا، قبلاً آن را رد کرده است.



منبع