هوشمند سازی ساختمان چیست؟ تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و BMS مرکز کنترل ایران

اینترنت اشیاء فناوری است که همه چیز و اینترنت را در فضاهای هوشمند با پیاده سازی هوش با دستگاه های سنجش متصل می کند. این فناوری در زمینه های مختلف مانند صنایع ، بهداشت ، خانه و غیره به کار گرفته شده است. تعریف اینترنت اشیاء که به عنوان شبکه ای از اشیاء فیزیکی که با سنسورها ، RFID ها ترکیب شده اند ، بسیار دشوار است. ، محرک ها ، سیستم عامل و قابلیت اینترنت برای فعال کردن آنها در تعامل با اپراتورها و سایر دستگاه های متصل به یکدیگر برای رسیدن به اهداف مشترک.

در حالی که لنز های سایر دوربین های مداربسته حداکثر فاصله ای معادل ۳۵ تا ۴۰ فوت را پوشش می دهند. این نوع دوربین ها به سنسور پیشرفته cmos نیم اینچی مجهز هستند که به دستگاه اجازه می دهد تا تصاویر با کیفیت بالا را ضبط کند و نیازی به منبع نور اضافی نداشته باشد. این دوربین ها می توانند تصاویر رنگی را در شرایط بسیار کم نور ضبط کنند.

کنترل از راه دور خدمتی دیگر در عرصه هوشمند سازی ساختمان است که توسط میرای ارائه شده است. کلیه تجهیزات متصل به سیستم هوشمند ( با سیم و بی سیم) از طریق تلفن همراه و کامپیوتر با تمام سیستم عامل های موجود از هر جای دنیا قابل کنترل است. تمایز اصلی سیستم کنترل از راه دور میرای قابلیت مانیتورینگ و نمایش آنلاین وضعیت تمامی سنسور ها است. همچنین قابلیت استفاده از دستیار صوتی میرای از راه دور نیز ممکن می باشد.

  • دوره ی مجازی هوشمندسازی فرصتی است تا شما بتوانید در خانه ی خود میزبان استاد باشید.
  • این استاندارد خانه هوشمند بعنوان یک استاندارد ارتباطی بیسیم بسیار کم هزینه، کم مصرف، دوطرفه و بیسیم در صنعت هوشمند سازی ساختمان تهیه شده است.
  • زندگی با هوشمند سازی آسان می شود زیرا تداخل فیزیکی در کل فرایند دخیل نیست.
  • گروه فنی مهندسی میرای از سال 85 به شکل گسترده تحقیقات خود را در زمینه اتوماسیون منازل آغاز نمود، در آن سال ها هوشمند سازی، کنترل تجهیزات برقی منزل توسط خط تلفن بود.

در سیم کشی برق هوشمند به جای جعبه فیوز از تابلوهای برق مخصوص که در داخل دیوار و عموما در ورودی ساختمان نصب می گردد استفاده می شود. در صورتی که ساختمانی در حال ساخت است بهترین روش از ابتدا سیم کشی مخصوص می باشد. بعدها شما می توانید تجهیزات مختلفی را به این سیستم اضافه کرده و از سیستم هوشمند خود لذت ببرید. تفاوت اصلی خانه هوشمند یا اسمارت هوم با خانه های معمولی در این است که همه وسایل در خانه های هوشمند به یکدیگر متصل هستند. در تعریفی ساده این امکان در واقع مجموعه ای از ابزارها را برای شما فراهم می کند. تا بتوانید تجهیزات روشنایی، تجهیزات سرمایشی گرمایشی، سیستم صوتی تصویری، سیستم اعلام حریق، سیستم حفاظتی امنیتی و همچنین سیستم تغذیه گیاهان و حیوانات را از راه دور و یا در منزل کنترل نمایید.

با استفاده از پریزهایی که قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات از طریق خطوط ارتباطی را دارند می توان سیستم های مصرف کننده متصل به آن ها را روشن و خاموش نموده و حتی از وضعیت آن ها مطلع گشت. تولید کنندگان، تجهیزات خانه هوشمند ایرانی و خارجی را از نظر ارتباط به دو بخش اصلی بی سیم و با سیم تقسیم می‌کنند. ناگفته نماند که قیمت پکیج خانه هوشمند بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از زمانی است که شما بخواهید هر کدام از خدمات هوشمند سازی خانه را به صورت جداگانه تهیه کنید؛ به این ترتیب منطقی‌تر است که از یک پکیج کامل خانه هوشمند استفاده کنید.

تفاوت خانه هوشمند در مقابل اتوماسیون ساختمان

در حاليكه اين امر در زمان استفاده از ترموستات سنتي امكان پذير نمي باشد. از طرفي امكان كنترل يكپارچه فن كويل ها از جمله مزاياي سيستم هوشمند است. براي كنترل سيستم سرمايش و گرمايش كه به وسيله دستگاه تهويه مطبوع انجام مي پذيرد دماي پيش فرض توسط كاربرتنظيم گرديده دمای خواسته شده شروع به فعاليت مي نمايد. دراين حالت زماني كه دماي فضاي مذكور به حد مطلوب رسيد فرمان توقف فعاليت سيستم سرمايش و گرمايش توسط برنامه از پيش تعيين شده صادر مي گرددكه منجر به كاهش مصرف انرژي مي انجامد.

ساختمان هوشمند

هوشمند سازی ساختمان چیست؟ تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و BMS مرکز کنترل ایران

در اين سيستم با تعريف سطوح دسترسي متفاوت مي توان قابليت کنترل پذيري اجزاي مختلف ساختمان ها را درجه بندي نمود و به اين صورت اعمال برخي تغييرات تنها براي کاربران مجاز و تنها از طريق ارائه رمز عبور تعريف شده ميسر خوهد بود . در صورت استفاده از این سیستم می توان به استانداردهایی از جمله KNX ،EIB ،BACnet ،LON و S-BUS و غیره اشاره کرد. در این سیستم در واقع سیم کشی خاصی انجام می شود که تمام وسایل و تجهیزات را می تواند به یکدیگر متصل کند. نهایتا این اتصال به دستگاه کنترل مرکزی رفته و اطلاعات به دستگاه پروسسور رفته و فرمان های لازم صادر شود.

به همین دلیل به راحتی در تمامی خانه ها و فضاهایی که امکان سیم کشی ساختمان وجود ندارد به راحتی قابل اجرا می باشد. گرمای بیش از حد ساختمان هزینه قابل توجهی برای هر مالک یا هوشمند سازی ساختمان آکو کاربر ساختمانی دارد. با این حال، در حالی که اینها یک هزینه تجاری ضروری هستند اما سطحی از این هزینه اغلب به صورت بیهوده ایجاد می شود به این علت که به صورت هوشمندانه انجام نشده است. به طور مثال ممکن است چراغ ها در اتاق بلااستفاده روشن باشد و باعث گرم شدن فضا شده باشد. انگیزه اصلی هوشمندسازی ساختمان جلوگیری از این نوع استفاده های بیهوده از انرژی و منابع است تا هم هزینه ها کاهش پیدا کند و هم بهره وری انرژی بهبود پیدا کند.