هوندا با ۲۶۰۰ دلار برای وسپا رقیب‌ تراشید!

اسکوترها به‌دلیل نوع کاربری و طراحی جذابی که دارند، همواره در کلاس موتورسیکلت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. نوع طراحی اسکوترها به‌شکلی است که برای نوجوان‌ها بهترین گزینه به‌شمار می‌روند. اگرچه در زمینه اسکوترها، وسپا توانسته جایگاه بسیار خاصی را برای خود ایجاد کند، اما موتورسیکلت‌ساز مطرح و صاحب‌نام ژاپنی یعنی هوندا، در این مسیر کار را برای وسپا دشوار کرده است. متروپولیتن، اسکوتر جذاب، زیبا و لوکس ژاپنی است که هدف از طراحی و تولید آن رقابت با وسپا بود.

متروپولیتن از سال ۲۰۰۲ میلادی روی خط تولید هوندا قرار گرفته و تا امروز چند نسل از آن به‌بازار عرضه شده است. نسل جدید این اسکوتر که ویژه بازار اروپاست، از ماه جاری وارد بازارهای آمریکای شمالی، مالزی، تایوان، فیلیپین و برزیل شده که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده است.

طراحی زیبا و جذاب هوندا

فلسفه طراحی متروپولیتن، تولید یک اسکوتر لوکس و البته ارزان‌قیمت‌تر از محصولات وسپا است. به‌بیان ساده‌تر، کمپانی هوندا در خط‌مشی خود همواره این نکته را به‌خوبی رعایت کرده است که موتورسیکلت‌هایی باکیفیت و زیبا را با قیمت مناسب و اقتصادی به‌بازار عرضه کند.

این اسکوتر به‌صورت ویژه برای بازار ایالات‌متحده و کانادا در نظر گرفته شده که در ماه جاری وارد بازارهایی چون اروپا، مالزی، فیلیپین و برزیل نیز شده است. براین اساس متروپولیتن رقیب سرسخت و جدی وسپا پریماورا ۵۰ است که از سبک طراحی رترو دیزاین (کلاسیک-مدرن) بهره می‌برد.

با نگاهی به‌پروفیل هوندا متروپولیتن، بیننده به‌دهه ۱۹۶۰ میلادی می‌رود؛ جایی که محصولات وسپا در اوج قرار داشتند و با طراحی زیبای‌شان توانستند در بازار اروپا و سایر نقاط جهان بسیار موفق ظاهر شوند. بر این اساس طراحان هوندا در نسخه ۲۰۲۴ این اسکوتر جذاب سعی کرده‌اند از فلاپ‌هایی که انحنای بیشتری دارند و شکل ساده‌ای به‌این اسکوتر می‌دهند، استفاده کنند.

استفاده از فلاپ‌ یکپارچه منحنی‌شکل در جلو و گل‌گیر برآمده عقب (که دقیقا مشابه محصولات وسپاست)، همان کاراکتر جذاب همیشگی را برای بیننده تداعی می‌کند. ناگفته نماند طراحان کمپانی هوندا با نهایت ظرافت توانسته‌اند این اسکوتر را جذاب‌تر و زیباتر از محصولات وسپا طراحی کنند.

فلاپ یکپارچه منحنی در جلو به‌همراه چراغ گرد در بالاترین بخش این دوچرخ جذاب، گل‌گیر پهن در جلو، فاصله نسبتا زیاد زین (نشیمنگاه) نسبت به داشبورد و حجم برآمده گل‌گیرهای عقب و چراغ کروی‌شکل برجسته در عقب، همگی سبب شده است کاراکتر جذاب و نافذی برای متروپولیتن ایجاد شود.

استفاده از چراغ‌ گرد و کروم در بخش عقب این اسکوتر، پوشش کروم روی راهنماهای جانبی (که روی گل‌گیر عقب تعبیه شده‌اند)، پوشش کروم روی چراغ گرد حجیم و گل‌گیرهای برآمده ماهیچه‌ای در عقب، همگی سبب شده است یک اسکوتر جذاب رترو کلاسیک خلق شود.

در نمای جلو نیز چراغ گردی که در بالاترین نقطه تعبیه شده، دو چراغ گرد دیگر (چراغ راهنما) و فلاپ یکپارچه‌ منحنی تزئین‌شده با کروم، چهره لوکس و خاصی به این اسکوتر سامورایی می‌بخشند.

این نوع طراحی سبب شده است این اسکوتر نسبت به‌وسپا پریماورا ۵۰ متمایز و زیباتر باشد. در نمای عقب، گل‌گیر منحنی که چراغ عقب روی آن قرار گرفته، کروم روی ترک (اسپویلر انتهای زین) و چراغ راهنماهایی که مزین به‌کروم است، سبب شده است این اسکوتر در اوج سادگی، لوکس و باوقار نیز باشد. تنها تفاوت مدل‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با مدل‌های قبلی استفاده بیشتر از کروم روی بدنه است.

هوندا با ۲۶۰۰ دلار برای وسپا رقیب‌ تراشید!

سطح ارگونومی بالا

در زمینه راحتی و ارگونومی، مهندسان کمپانی هوندا برای دردانه لوکس اما ارزان‌قیمت خود سنگ تمام گذاشته‌اند تا در مقابل رقیب سرسخت ایتالیایی خود کم نیاورند. بر این اساس زین (نشیمنگاه) نسبت به‌فرمان این اسکوتر در زاویه ۲۶.۵ درجه قرار گرفته که بالاترین سطح ارگونومی را در اختیار راکب خود قرار می‌دهد. این عدد به‌معنای ارگونومی بهتر نسبت به‌رقیب سرسخت این اسکوتر یعنی وسپا پریماورا ۵۰ است. ارتفاع صندلی ۷۱۸.۸ میلی‌متر است که این ارتفاع، آیرودینامیک بهتر و ارگونومی بالاتری را برای راکب به ارمغان می‌آورد. همچنین متریال زین (نشیمنگاه) از جنس الیاف گیاهی بوده که با روکش پارچه‌ای و نوع طراحی جدید بالاترین سطح راحتی را در اختیار راکب این اسکوتر سامورایی قرار می‌دهد.

مهندسی به سبک هوندا

مهندسان کمپانی هوندا برای این‌که بتوانند شتاب بالاتری از این اسکوتر را در اختیار راکبش قرار دهند، از متریال جدید و سازه نوینی استفاده کرده‌اند که در کلاس اسکوترها بی‌نظیر است. در این اسکوتر از متریال آلومینیوم در سازه شاسی استفاده شده است و در فریم جلو و عقب نیز از پلاستیک بهره گرفته‌ شده است.

به‌همین دلیل هم مجموع وزن هوندا متروپولیتن به ۸۱ کیلوگرم می‌رسد. رسیدن به این وزن به‌دلیل استفاده از قطعات فایبرگلس، سازه آلومینیومی و ساختار بدنه پیشرانه آلومینیومی امکان‌پذیر شده است.

وزن خالص متروپولیتن ۳۵ کیلوگرم نسبت به‌وسپا پریماورا۵۰ سبک‌تر بوده و این سبکی، سبب بهبود پرفورمنس در این اسکوتر شده است. با در نظر داشتن طراحی زیبا و جذاب هوندا متروپولیتن، طراحان این کمپانی زیر زین (نشیمنگاه) محلی را برای بار تعبیه کرده‌اند که ۲۲ لیتر فضا را در اختیار راکب و سرنشین دوم قرار می‌دهد.

شاهکار هوندا در توان تولیدی

هوندا برای این‌که بتواند به‌خوبی با رقیب سرسخت ایتالیایی خود به رقابت بپردازد، دردانه خود یعنی متروپولیتن را به‌یک پیشرانه کم‌حجم و کوچک مجهز کرده است. در این زمینه مهندسان کمپانی هوندا به‌قانون سخت‌گیرانه ایالات‌متحده (استاندارد EPA ) و قوانین سخت‌گیرانه وضع شده از سوی ایالت کالیفرنیا (که اسکوترهای شهر باید حداکثر حجم موتوری تا ۵۰ سی‌سی و حداکثر یک سرنشین داشته باشند) پایبند بوده و از این رو، یک پیشرانه تک‌سیلندر ۴۹ سی‌سی آب-هوا خنک برای این اسکوتر تدارک دیده‌اند.

بر این اساس قلب تپنده هوندا متروپولیتن را یک پیشرانه تک‌سیلندر به‌حجم ۴۹ سی‌سی، دارای دو سوپاپ (یکی برای ورود هوا و دیگری برای خروج دود) تشکیل می‌دهد. پارامترهایی مانند SOHC (تک‌میل‌سوپاپ‌رو)، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری (تعبیه شدن یک انژکتوری روی دریچه‌گاز ۱۹ میلی‌متری برای اتمیزه کردن سوخت در مانیفولد هوا)، قطر سیلندر ۳۹.۵ میلی‌متری و کورس ۴۰.۳ میلی‌متری، سبب شده است راندمان این پیشرانه در کلاس خود به‌بالاترین میزان برسد.

همچنین بهینه‌سازی در فضای اتاق احتراق و کاهش ارتفاع آن، نسبت تراکم را در این اسکوتر به ۱۲ به یک رسانده که این عدد در موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی بی‌نظیر است. بر این اساس حداکثر توان خروجی این پیشرانه به ۴.۴ اسب‌بخار در ۸ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۴.۱ نیوتون‌متر در ۷۵۰۰ آرپی‌ام‌ می‌رسد. این قدرت و گشتاور به‌منزله توانایی بالا و فناوری منحصربه‌فرد هوندا در ساخت پیشرانه احتراق‌داخلی بنزینی است که همچنان برتری خود را نسبت به‌تمام رقبایش به خوبی ثابت می‌کند.

همچنین برای کاهش اتلاف انرژی و بالا بردن راندمان موتور، کمپانی هوندا برای نخستین‌بار در صنعت موتورسیکلت از یک بالانسر نسل جدید استفاده کرده تا از ایجاد فشار مضاعف بر میل‌لنگ و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

از سوی دیگر قدرت و گشتاور تولیدی از پیشرانه ۴۹ سی‌سی هوندا متروپولیتن به‌کمک گیربکس CVT نسل جدید به‌چرخ عقب منتقل می‌شود. کمپانی هوندا برای کاهش اتلاف انرژی در زمان انتقال قدرت و کاهش خرابی ناشی از این فرآیند، یک تسمه نسل جدید به‌شکل حرف V در نظر گرفته که قدرت و گشتاور را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند. کمپانی هوندا این فناوری را با نام V-belt Drive معرفی می‌کند.

سواری نرم و هندلینگ عالی

اگر علاقه‌مند به دنیای دوچرخ‌ها باشید، می‌دانید که میزان پنچری و آسیب دیدن تایرهای اسکوترها نسبت به‌سایر کلاس‌های موتورسیکلت بیشتر است. بر این اساس مهندسان کمپانی هوندا در طرح جدید خود از رینگ‌های آلومینیومی استفاده کرده‌اند تا کمترین میزان ارتعاش به بدنه و سیستم تعلیق وارد شود.

به‌عبارت دیگر برای این‌که بتوان وزن خالص ۸۱ کیلوگرمی هوندا متروپولیتن (بدون در نظر گرفتن وزن راکب و باک بنزین ۴.۵ لیتری) را روی دو چرخ به‌خوبی توزیع کرد تا ارتعاش‌های وارده از سطح جاده منجر به‌خرابی سیستم تعلیق و پنچری نشود، از سیستم تعلیق با ساختار دایکستینگ استفاده شده است.

اهرم‌های نگه‌دارنده تایر به‌همراه بدنه دامپر (کمک‌فنرها) از جنس آلومینیوم ریخته‌گری بوده که همین مساله سبب می‌شود عمر قطعات و دوام آن افزایش و میزان خرابی کاهش یابد. بر این اساس دو دامپر ۷۱ میلی‌متری هیدرولیکی قابل تنظیم تلسکوپی در جلو و یک دامپر هیدروپنوماتیکی ۶۰.۹ میلی‌متری در عقب تعبیه شده تا میزان راحتی و رفاه راکب و سرنشین دوم را ارتقا ببخشند.

البته در این زمینه، سایز تایرهای ۸۰/۱۰۰ در جلو و عقب، با رینگ‌های آلومینیومی ۱۰ اینچی نیز بسیار اثرگذار بوده است. دلیل هم‌سایز بودن تایرهای جلو و عقب (با رینگ آلومینیومی) عدم پنچری، دوام بالاتر سیستم تعلیق و کاهش استهلاک ناشی از ارتعاشات است. در مقابل به‌دلیل مرکز ثقل نسبتا بالاتر، هندلینگ این اسکوتر به‌مراتب از وسپا پریماورا ۵۰ بهتر بوده و این مهم سبب می‌شود فرمان‌پذیری بهتری از این اسکوتر مشاهده شود.

امکانات متروپولیتن بیشتر است یا وسپا؟

از مهم‌ترین امکانات این اسکوتر می‌توان به: کلاستر کلاسیک آنالوگ به‌همراه یک نمایشگر ۵/۱ اینچی دیجیتال، خروجی ۱۲ ولت، استارت دکمه‌ای و ساسات الکترونیکی، داشبورد جلو برای راکب و فضای بار ۲۲ لیتری اشاره کرد. اگرچه این اسکوتر سطح امکانات پایینی دارد، اما به‌دلیل قیمت مناسب همچنان ارزش خرید دارد. البته رقیب سرسخت این اسکوتر سامورایی یعنی وسپا پریماورا ۵۰ نیز در سطح هوندا متروپولیتن امکانات رفاهی در اختیار راکب قرار می‌دهد. همچنین کمپانی هوندا تا یک سال گارانتی نامحدود، سرویس دوره‌ای و تا چهارسال گارانتی برای این اسکوتر در نظر گرفته است.