وب سایت آلفارومئو پس از اختلاف نظر نام میلانو از کار افتاد


می گویند هر تبلیغی، تبلیغ خوبی است. این در مورد کراس اوور جدید آلفارومئو صادق است. مدیر عامل شرکت ژان فیلیپ ایمپاراتو می گوید که وب سایت به دنبال بحث و جدل در مورد نام انتخاب شده برای اولین خودروی برقی این شرکت از کار افتاد: “ما تعداد بی سابقه ای از بازدیدها از پیکربندی آنلاین داشتیم که باعث شد وب سایت برای چند ساعت از کار بیفتد.”

قرار بود اسم آن میلان باشد، اما مقامات ایتالیایی از این نام راضی نبودند. کوچک‌ترین آلفا در میلان ساخته نمی‌شود، بلکه در لهستان در کارخانه Tychy ساخته می‌شود، جایی که مدل‌های خواهر Jeep Avenger و Fiat 600 نیز ساخته می‌شوند. وزارت شرکت‌ها و ساخت ایتالیا از آلفارومئو به دلیل انتخاب میلانو برای محصولی که نزدیک به 800 مایل دورتر در کشور دیگری ساخته شده است، انتقاد کرد.

مخالفت ابراز شده توسط دولت ایتالیا درست پس از رونمایی میلانو در 10 آوریل صورت گرفت. با این حال، آلفارومئو نام این مدل را در 13 دسامبر 2023 اعلام کرد. مشخص نیست که آیا خودروساز در طول این چهار ماه به صورت داخلی در مورد نام مشکل ساز اعلام شده است یا خیر. می توان استدلال کرد که تیم حقوقی شرکت باید از پیامدهای منفی بالقوه نام انتخاب شده آگاه می بود. رویترز به نقل از وزیر صنعت ایتالیا، آدولفو اورسو گفت:

خودرویی به نام میلانو نمی‌تواند در لهستان تولید شود. این توسط قانون ایتالیا ممنوع است. این قانون تصریح می‌کند که شما نمی‌توانید نشانه‌هایی را ارائه دهید که مصرف‌کنندگان را گمراه کند. بنابراین خودرویی به نام میلانو باید در ایتالیا تولید شود. در غیر این صورت، نشانه‌ای گمراه‌کننده می‌دهد که طبق قوانین ایتالیا مجاز نیست.”

رئیس آلفارومئو با التماس تفاوت دارد: “ما تصمیم گرفتیم نام را تغییر دهیم، اگرچه می دانیم که مجبور به انجام این کار نیستیم زیرا می خواهیم احساسات مثبتی را که محصولات ما همیشه ایجاد کرده اند حفظ کنیم و از هر نوع بحث و جدل جلوگیری کنیم.”

از آنجایی که تولید میلانو جدید هنوز شروع نشده است، ایمپاراتو طی کنفرانسی گفت که تاثیر مالی پس از تغییر نام بسیار کم است. او در ادامه اشاره کرد که فقط چند ماده بازاریابی باید به روز شوند تا تغییر به Junior را منعکس کند. مدیر عامل Stellantis، کارلوس تاوارس، هفته گذشته اعلام کرد که اگر این کراس اوور به جای لهستان در ایتالیا ساخته می شد، نزدیک به 11000 دلار بیشتر هزینه می کرد.

تغییر نام بی سابقه نیست. در سال 2009، آلفارومئو در ابتدا قصد داشت از Milano برای جایگزینی 147 استفاده کند. با این حال، این نیز قرار نبود زیرا در نهایت جولیتا به جای آن استفاده شد. اخبار خودرو در آن زمان گزارش شد که تصمیم برای تغییر نام خودرو در آخرین لحظه اتخاذ شد. اگرچه دارایی های تحریم شده قبلاً با عکس های هاچ بک مارک میلان به رسانه ها ارسال شده بود، از مجلات خواسته شد آنها را منتشر نکنند. چرا؟ به دلیل «مسائل سازمانی».

استدلال ارائه شده توسط آلفارومئو نسبتا مبهم بود. این موضوع مانند آنچه اکنون وجود دارد، ناشی از یک امر بوروکراتیک نبود، بلکه ناشی از اختلاف بین خودروساز ایتالیایی و کارگران آن منطقه بود. شرکت مادر فیات تصمیم گرفت برای “افزایش کارایی و صرفه جویی در هزینه ها” طراحان و مهندسان را از میلان به تورین منتقل کند.

برای جلوگیری از تشدید بیشتر شکاف جاری، آلفارومئو میلانو زمانی که در 5 دسامبر 2009 رونمایی شد به جولیتا تبدیل شد. برنامه اولیه این بود که رقیب فولکس واگن گلف را چند روز قبل، در 30 نوامبر نشان دهد.



منبع