آیا در اروپا زنده خواهد ماند؟

در سال 2014، فورد EcoSport را در اروپا معرفی کرد و اگرچه در ابتدا به اهداف فروش خود نرسید، اما موفق شد این B-SUV را تغییر مکان دهد و سهم مناسبی از این بخش را به دست آورد. در سال 2017، EcoSport 63000 دستگاه ثبت شده در اروپا را در مقابل 255000 دستگاه فیستا ثبت کرد. یک سال بعد، فورد 113000 دستگاه از SUV و 271000 دستگاه از هاچ بک فروخت. در سال 2019، 229000 فیستا و 123000 EcoSports وجود داشت و تا آن زمان، این برند معرفی کرده بود. یکی دیگر B-SUV، پوما.

Motor1 Numbers Fiesta

امروزه فیستا نقشی جزئی در سگمنت B ایفا می کند. به گفته جاتو، در نیمه اول سال جاری، ثبت نام های آن 49 درصد کاهش داشته است. این میزان در مقایسه با کاهش کل بخش که 19 درصد کاهش یافته است، بسیار بیشتر است. در ماه ژوئن، فیستا، خودرویی که برای سال‌ها جزو ده فروش برتر اروپا بوده است، توسط 9 رقیب دیگر پیشی گرفته و جایگاه 58 را در جدول رده‌بندی کلی به خود اختصاص داد.

فیستا در طول سال ها به نسل های جذاب تر و رقابتی تر تبدیل شده است. به این ترتیب، توانسته در بسیاری از بحران ها جان سالم به در ببرد و در عین حال از رقبای قدرتمندی مانند فولکس واگن پولو، رنو کلیو یا فیات پونتو فروش داشته باشد. زمانی که بازار خودروی اروپا از سال 2011 تا 2013 جایگاه خود را از دست داد، بسیاری از خودروهای بخش B به تولید پایان دادند. این مورد فیات پونتو بود، یک رهبر قدیمی که به دلیل انقباض فروش سگمنت B در اروپا، هرگز نسل چهارمی نداشت.

Fiesta فعلی از ابتدای سال 2017 وجود داشته است. پنج سال از عمر آن می گذرد و بنابراین انتظار می رود دو یا سه سال دیگر در قالب فعلی خود وجود داشته باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا فورد این خودروی نمادین را به عنوان یک سدان کوچک سنتی در تولید نگه خواهد داشت یا خیر. ما قبلاً می دانیم که هاچ بک سه در مرده است و فورد اخیراً اعلام کرده است که دیگر سفارشاتی برای خط تولید فیستا نمی پذیرد. این خودروساز احتمالاً می‌تواند نسخه کراس اوور الکتریکی را در اولویت قرار دهد و مدل را برای استفاده از رونق شاسی‌بلندها تغییر مکان دهد.

این احتمالاً مشکل فورد اروپا با توجه به آینده فیستا، فروشنده فوق ستاره آن در منطقه برای چندین دهه است. این خودروی کوچک بیش از 40 سال است که در بازار وجود دارد و در طی آن به یکی از لوازم اصلی بازار اروپا تبدیل شده است و در طول عمر طولانی خود بیش از 16 میلیون دستگاه فروخته است.

یک فیستا با فیستا

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو JATO Dynamics است.



منبع Motor1 Numbers Fiesta

در سال 2020، همه‌گیری و پوما محبوبیت فیستا را کاهش داد. حجم آن 32 درصد کاهش یافت و به 156000 واحد رسید. سال گذشته 82000 دستگاه از هاچ بک ثبت شده بود در مقابل 134000 دستگاه برای پوما. سهم بخش قبلی از 6.8 درصد در سال 2020 به تنها 3.9 درصد در سال 2021 کاهش یافت، در حالی که درصد متقاطع از 6.4 به 6.6 درصد افزایش یافت.

بنابراین، آیا ممکن است فیستا نیز به سرنوشت پونتو از بین رفته دچار شود؟ در این زمینه، چشم انداز بخش B در اروپا خوب نیست. در واقع در هشت سال گذشته بیش از 5 امتیاز از سهم خود را از دست داده و این نزول متوقف نشده است. دلیل اصلی ورود و محبوبیت شاسی بلندهای کوچک است و فورد هم قطعا از این روند مستثنی نیست.

Motor1 Numbers Fiesta

دشمنی خانوادگی؟

با توجه به قوانین پیچیده تر در حال حاضر و برقی شدن صنعت، تولیدکنندگان خودرو در چند سال آینده با تصمیمات بسیار دشواری روبرو خواهند شد. آنها باید تصمیم بگیرند که آیا مدل های فعلی را حفظ کنند یا چهره های آشنا را کنار بگذارند تا روی خودروهای برقی کارآمدتر تمرکز کنند.

تصمیم مدیران آبی بیضی هر چه که گرفته شود، حقیقت این است که انتظار می‌رود بخش B اروپا در سال‌های آینده آشفتگی بیشتری را تجربه کند. این قانون تولید خودروها را در زمانی که مصرف کنندگان فقط SUV می خواهند، گران تر می کند. و درست زمانی اتفاق می افتد که سازندگان چینی در حال آماده شدن برای عرضه رقابتی ترین خودروهای خود به بازارهای جهانی هستند.