در سال 2014، فورد EcoSport را در اروپا معرفی کرد و اگرچه در ابتدا به اهداف فروش خود نرسید، اما موفق شد این B-SUV را تغییر مکان دهد و سهم مناسبی از این بخش را به دست آورد. در سال 2017، EcoSport 63000 دستگاه ثبت شده در اروپا را در مقابل 255000 دستگاه فیستا ثبت کرد. یک سال بعد، فورد 113000 دستگاه از SUV و 271000 دستگاه از هاچ بک فروخت. در سال 2019، 229000 فیستا و 123000 EcoSports وجود داشت و تا آن زمان، این برند معرفی کرده بود. یکی دیگر B-SUV، پوما.
امروزه فیستا نقشی جزئی در سگمنت B ایفا می کند. به گفته جاتو، در نیمه اول سال جاری، ثبت نام های آن 49 درصد کاهش داشته است. این میزان در مقایسه با کاهش کل بخش که 19 درصد کاهش یافته است، بسیار بیشتر است. در ماه ژوئن، فیستا، خودرویی که برای سالها جزو ده فروش برتر اروپا بوده است، توسط 9 رقیب دیگر پیشی گرفته و جایگاه 58 را در جدول ردهبندی کلی به خود اختصاص داد.
فیستا در طول سال ها به نسل های جذاب تر و رقابتی تر تبدیل شده است. به این ترتیب، توانسته در بسیاری از بحران ها جان سالم به در ببرد و در عین حال از رقبای قدرتمندی مانند فولکس واگن پولو، رنو کلیو یا فیات پونتو فروش داشته باشد. زمانی که بازار خودروی اروپا از سال 2011 تا 2013 جایگاه خود را از دست داد، بسیاری از خودروهای بخش B به تولید پایان دادند. این مورد فیات پونتو بود، یک رهبر قدیمی که به دلیل انقباض فروش سگمنت B در اروپا، هرگز نسل چهارمی نداشت.
Fiesta فعلی از ابتدای سال 2017 وجود داشته است. پنج سال از عمر آن می گذرد و بنابراین انتظار می رود دو یا سه سال دیگر در قالب فعلی خود وجود داشته باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا فورد این خودروی نمادین را به عنوان یک سدان کوچک سنتی در تولید نگه خواهد داشت یا خیر. ما قبلاً می دانیم که هاچ بک سه در مرده است و فورد اخیراً اعلام کرده است که دیگر سفارشاتی برای خط تولید فیستا نمی پذیرد. این خودروساز احتمالاً میتواند نسخه کراس اوور الکتریکی را در اولویت قرار دهد و مدل را برای استفاده از رونق شاسیبلندها تغییر مکان دهد.
این احتمالاً مشکل فورد اروپا با توجه به آینده فیستا، فروشنده فوق ستاره آن در منطقه برای چندین دهه است. این خودروی کوچک بیش از 40 سال است که در بازار وجود دارد و در طی آن به یکی از لوازم اصلی بازار اروپا تبدیل شده است و در طول عمر طولانی خود بیش از 16 میلیون دستگاه فروخته است.
یک فیستا با فیستا
نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو JATO Dynamics است.