ترسیم چشم‌انداز تجاری‌ها در «CES 2024»

نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) 2024 که از 9 تا 12ژانویه در مرکز همایش لاس‌وگاس، ایالات‌متحده آمریکا برگزار شد، رویدادی برای تولیدکنندگان فناوری است تا آخرین نوآوری‌های خود را به نمایش بگذارند. یکی از بخش‌هایی که در این نمایشگاه توجه عموم را به خود جلب کرد، فناوری‌های برتر پیاده‌سازی‌شده در بخش خودرو است.

در این رویداد، اِن‌ویدیا (Nvidia) به یکی از شرکت‌هایی تبدیل شد که توجه عمومی را به خود جلب کرد و فناوری هوش مصنوعی این شرکت موردتوجه قرار گرفته است.

این فناوری مورد تقاضای شرکت‌های خودروسازی مختلف است، زیرا می‌تواند مزایای مختلفی مانند افزایش ایمنی، کارآیی و راحتی رانندگی را ارائه دهد. در بخش خودروهای تجاری نیز برخی خودروسازان مدل‌های جدیدی را برای آینده رونمایی کردند که می‌تواند تحولی در بازار تجاری‌های الکتریکی ایجاد کند. در این میان نام‌هایی چون کیا و هوندا به‌چشم می‌خورد.

ورود «کیا» به دنیای ون‌های الکتریکی از 2025

کیا در سال 2025 وارد دنیای ون‌های الکتریکی می‌شود و PV5 را به‌عنوان رقیب فورد ترانزیت سفارشی و فولکس‌واگن ترانسپورتر عرضه می‌کند.

ترسیم چشم‌انداز تجاری‌ها در «CES 2024»

براساس یک نسخه اقتباس‌شده از معماری E-GMPکه زیربنای هیوندای Ioniq و کیا EV6 است، طراحی شده، کیا انواع ون چندمنظوره و سقف بلند و پیکاپ PV5 را در این دوره از نمایشگاه به نمایش گذاشت.

یک PV7 بزرگ‌تر نیز براساس این خودرو برنامه‌ریزی شده است. همچنین دو مدل ون تحویل دیگر نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمد که هنوز برای تولید آن‌ها برنامه‌ریزی نشده است.

تلاش «پاکار» برای توسعه فناوری‌ تجاری‌ها

پاکار (PACCAR) در حال توسعه مهم‌ترین فناوری‌های صنعت حمل‌ونقل است. جان ریچ، معاون ارشد و مدیر ارشد فناوری این شرکت در نمایشگاه اعلام کرد این فناوری‌ها شامل خودروهای برقی باتری و هیدروژنی پیشرو در صنعت است که به مشتریان کمک می‌کند با کمترین میزان آلایندگی و کارآیی فوق‌العاده کار کنند.

ترسیم چشم‌انداز تجاری‌ها در «CES 2024»

این شرکت همچنین اعلام کرده است که درحال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های چندگانه بدون آلایندگی است تا کامیون‌ها و راه‌حل‌های حمل‌ونقل مناسب برای مشتریان خود داشته باشد.

پاکار چند محصول و فناوری پیشرفته را در نمایشگاه CES 2024 به نمایش گذاشت که ازجمله آن‌ها می‌توان به کنورث T680 از نوع FCEV (خودرو الکتریکی با سلول سوختی هیدروژنی)، پتربیلت سوپرتراک II، داف XD الکتریکی و راه‌حل‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی اشاره کرد.

«VinFast» با طراحی ایتالیایی به بازار می‌آید

شرکت VinFast نیز در این نمایشگاه کامیون الکتریکی VF Wild را به نمایش گذاشت. وانت برقی VinFast VF Wild که در محدوده سایزمتوسط قرار دارد، شبیه ریویان R1T یا احتمالا تویوتا تاکوماست و می‌تواند بعد از عرضه رقیبی برای این خودروها به حساب آید.

ترسیم چشم‌انداز تجاری‌ها در «CES 2024»

گرچه تفاوت‌های گسترده‌ای از نظر ظاهری و طراحی داخلی و حتی برخی بخش‌های فنی بین این خودروها وجود دارد، اما قطعا فضای رقابتی در بازار پیکاپ‌های الکتریکی با حضور این خودروها تشدید می‌شود.

این پیکاپ از طراحی ایتالیایی بهره می‌برد، اما برخلاف سری VinFast طراحی‌شده توسط Pininfarina که امروزه در آمریکا به فروش می‌رسد، این خودرو مفهومی توسط تورینو دیزاین طراحی شده است.

رونمایی از شاتل مفهومی «هوندا»

هوندا نیز در این نمایشگاه با دو خودرو مفهومی حضور پیدا کرده که یکی از آن‌ها یک شاتل است. این خودرو مفهومی با نام Space-Hub، به‌عنوان یک فضای انعطاف‌پذیر توصیف می‌شود که می‌تواند مسافران مختلفی را در خود جای ‌دهد و به یک «هاب» تبدیل ‌شود که افراد را به یکدیگر و دنیای خارج متصل می‌کند.

ترسیم چشم‌انداز تجاری‌ها در «CES 2024»

درخشش کامیون خودران «کودیاک»

شرکت کودیاک رباتیکس در این دوره از نمایشگاه CES از جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه توسعه کامیون بدون راننده و خودران رونمایی کرد. این کامیون از سه فعال‌کننده ترمز در فرمان و سیستم فرمان‌پذیری و نیروی پشتیبان برای تمام کامپیوترها، سنسورها، فعال‌کننده‌ها و دیگر سیستم‌های برقی کامیون خواهد بود. کودیاک همچنین سیستم محاسبه خاص خود را طراحی کرده و دو نمونه از آن‌ها را در کامیون خودرانش قرار داده است. کامیون خودران کودیاک رباتیکس از ۱۲دوربین، ۴سنسور لیدار و ۶سنسور رادار استفاده می‌کند.

ترسیم چشم‌انداز تجاری‌ها در «CES 2024»