مهم‌ترین اتفاقات خودرویی در CES 2024

این نمایشگاه در ژانویه هر سال شروع به‌کار می‌کند. محل کنونی آن نیز در دره لاس‌وگاس ایالت نوادا در ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد. این نمایشگاه بازدید برای عموم ندارد و فقط با مجوز می‌توان وارد آن شد. نمایشگاه بین‌المللی سی‌ای‌اس انجمنی جهانی برای افرادی است که می‌خواهند در صنعت فناوری به‌پیشرفت و شکوفایی دست یابند و خود را به‌دنیا و مشتاقان فناوری معرفی کنند. این نمایشگاه هر ساله در لاس‌وگاس برگزار می‌شود که بیش از ۴۰ سال به‌عنوان مکانی تاییدشده به‌مبتکران و فناوری‌های موفق خدمت می‌کند. این سکوی جهانی معرّف و پذیرای ابتکارات نسل‌های آینده در بازار خواهد بود.

هوندا در کنار سونی معنا گرفت

سال گذشته در CES 2023، سونی و هوندا با خودرو جدیدی به‌نام Afeela، دنیای خودرو را شگفت‌زده کردند؛ حالا Sony Honda Mobility (برند مشترک سونی و هوندا) اعلام کرده است در سال ۲۰۲۶ سدان الکتریکی خود را در آمریکا عرضه خواهد کرد. این شرکت همچنین نسخه‌ به‌روزشده‌ Afeela را به CES 2024 آورده‌ است.

براساس بیانیه‌ رسمی، Afeela با طول ۴٬۹۱۴ میلی‌متری حدود ۱۷۷ میلی‌متر از نسخه‌ ۲۰۲۳ کشیده‌تر است و دوربین‌های جانبی جای خود را به‌آینه‌های سنتی داده‌اند و چراغ‌های جلو و جلوپنجره نیز ضخیم‌تر از قبل شده ‌است.

اندازه‌ درگاه شارژ روی گل‌گیر جلو افزایش یافته و فرورفتگی در امتداد سپر عقب نیز تغییر کرده است. کابین تا حد زیادی مشابه نمونه‌ اصلی به‌نظر می‌رسد؛ اما کنسول مرکزی کمی بزرگ‌تر است و فرمان و آینه‌ وسط کمی تغییر کرده‌اند.

همچنین دو شارژر بی‌سیم گوشی و دوربین داخلی در بالای صفحه‌نمایش تمام‌عریض قرار گرفته است. Afeela یک خودرو AWD (تمام‌چرخ‌محرک) خواهد بود و در جلو و عقب از موتورهای برقی بهره می‌برد که هرکدام ۲۴۱ اسب‌بخار توان دارند.

سونی و هوندا مجموع توان ترکیبی این خودرو را اعلام نکردند. برای توسعه نمونه‌های دیجیتالی در شبیه‌ساز گرن‌توریسمو قرار است سونی و هوندا نیز با استودیو پولیفونی دیجیتال همکاری کنند. درعین حال محصول مشترک این دو کمپانی یعنی مدل آفلا نیز قرار است به گرن توریسمو ۷ افزوده شود. حقیقت این است که سونی و هوندا در ساخت خودرو برقی خیلی جدی هستند.

جوینت‌ونچر سونی هوندا موبیلیتی «یا همان‌طور که این برند خود را SHM می‌نامد» نمونه اولیه به‌روزشده سدان شبه‌کوپه الکتریکی آفلا را در نمایشگاه CES رونمایی کرد که به‌نظر می‌رسد نمونه‌ای به‌شدت شبیه به آن‌ چیزی است که قبلا مشاهده کرده‌ایم. اما از آن هیجان‌انگیزتر پیوستن نیروهای سونی و هوندا به‌جمع کارمندان پولیفونی دیجتیال برای توسعه نمونه‌های مجازی از خودروها و بهبود عملکرد خودروهای واقعی به‌واسطه این شبیه‌ساز است.

سونی از زمانی که کانسپت Vision-S را در سال 2020 معرفی کرد، درنظر داشت سرویس‌های پلی‌استیشن را در داخل اتاق محصول چهار چرخ خود ارائه کند. اما نمونه اخیر آفلا پا را فراتر از کابین گذاشته و نشان داد که با استفاده از کنترلر PS5 می‌توان به‌آن فرمان داد و حتی عملی بودن این ایده روی صحنه نمایش داده شد. (البته اعلام شده این فقط برای یک نسخه نمایشی بود و لازم نیست نگران باشید.) سیستم اطلاعات-سرگرمی این خودرو با همکاری اپیک گیمز توسعه می‌یابد و از نسخه پنجم انجین آنریل بهره می‌برد.

همچنین برند جوینت‌ونچر SHM نشان داده که چگونه تجربه‌ای بی‌نظیر از بازی در کابین خودرو را می‌توان کسب کرد.

در اعلامیه رسمی برند SHM (می‌توان آن را مخفف سونی، هوندا موبیلیتی دانست) آمده: «ما در حال شروع همکاری با پولیفونی دیجیتال در روند توسعه خودرو با هدف ایجاد ارزش‌های جدید با شرکا از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات خودرو هستیم. هدف از این مشارکت، توسعه وسایل نقلیه‌ای است که دنیای مجازی و واقعی را در حوزه حواس و احساسات انسانی با ترکیب فناوری شبیه‌سازی استودیو پولیفونی دیجیتال ارائه کنند و در روند توسعه وسایل نقلیه واقعی توسط جوینت‌ونچر سونی و هوندا، مشارکت وجود داشته باشد.»

حقیقت این است که در دنیای امروز صنعت‌خودرو وابستگی زیادی به‌شبیه‌سازها، واقعیت مجازی و سایر فناوری‌های دیجیتال برای توسعه محصولات آتی خود پیدا کرده است. علاوه‌بر بهبود مهندسی خودروهای دنیای واقعی، این امر همچنین به‌پولیفونی دیجیتال کمک می‌کند خودروهای مجازی در گرن‌توریسمو را مهندسی کند تا واقعی‌تر عمل کنند و به نوبه خود برای این شبیه‌ساز سرگرم‌کننده‌تر باشند. غیر از این اطلاعات محدود، ما چیز زیادی در مورد این‌که این مشارکت چگونه خواهد بود یا چه روندی خواهد داشت، نمی‌دانیم.

اما پولیفونی دیجیتال اعلام کرد آفلا به‌زودی به گرن توریسمو ۷ اضافه خواهد شد و ویدئو منتشرشده اخیر از آن به ما نگاه خوبی به‌تغییرات در طراحی آفلا می‌دهد. قرار است محصول مشارکت سونی و هوندا در یکی از سایت‌های خودروسازی اوهایو ساخته شده و براساس تعهد این جوینت‌ونچر قرار است روند تحویل در ایالات‌متحده تا سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

نمایشگرهای ال جی برای کابین‌های آینده

فناوری جالب ال‌جی، بخشی از پروژه بزرگ این شرکت برای ساخت کابین خودرو به‌شکل کاملا نمایشگرمحور است. این نمایشگرها که مخصوص سرنشینان طراحی شده‌اند، توسط راننده دیده نمی‌شوند و تمرکز او را مختل نمی‌کنند. این آپشن، حواس‌پرتی راننده را به‌حداقل می‌رساند و به‌سرنشینان اجازه می‌دهد به‌تماشای محتوای دیجیتالی دلخواه خود، مثل فیلم سینمایی بپردازند.

فناوری این نمایشگرها به‌نمونه‌های موجود در لندروور رنجروور L322 شباهت زیادی دارد که محتوای متفاوتی را برای راننده و سرنشین کنارش نشان می‌داد.

ال‌جی قصد دارد با پیشبرد این روند معرفی محصول خود را با عنوان تامین‌کننده شماره یک جهان در زمینه نمایشگرهای اطلاعات و سرگرمی برای آینده حمل‌ونقل معرفی کند.

نمایشگر تازه این شرکت با چند اختراع دیگر که مخصوصا برای خودروهای خودران مبتنی‌بر نرم‌افزار توسعه داده شده‌اند، روانه نمایشگاه خواهد شد و تمام این تلاش‌ها در برنامه «نمایشگرمحور کردن» خودروها می‌گنجد. پنل اولد تازه ال‌جی در سراسر کابین خودرو کشیده خواهد شد تا هم راننده و هم سرنشین کنار او به‌یک صفحه «اولترا-HD» دسترسی داشته باشند.

سرنشینان عقب هم به نمایشگرهایی که از سقف باز می‌شوند، دسترسی خواهند داشت. ال‌جی درکنار معرفی نمایشگر خود، یک نمونه تازه از یک HUD (نمایشگر روی شیشه) جدید نیز پرده‌برداری خواهد کرد که با تکیه بر فناوری نمایش سه‌بعدی به‌بهبود دید راننده کمک خواهد کرد.

نمایشگرهای تازه این برند کره‌ای از فناوری موسوم‌ به «پی-اولد» بهره‌مند شده‌اند که یک روکش ارتجاعی را نیز به‌آن‌ها اضافه می‌کند و به‌سازنده اجازه می‌دهد نمایشگر را همراه با منحنی داشبورد خودرو، خم کند. ال‌جی معتقد است این فناوری در هیچ محصول مشابه دیگری وجود ندارد.