آئودی R8 رسما مرده است


پس از اینکه آخرین TT در نوامبر 2023 تولید شد، نماد بزرگتری با چهار حلقه به سمت غروب ضرب المثل حرکت می کند. R8 نهایی از خط مونتاژ در سایت آئودی بولینگر هوفه در هایلبرون آلمان خارج شد. پایان این ابرخودرو یک کوپه زرد وگاس در نسخه پرفورمنس کواترو با پکیج بیرونی فیبر کربن و رینگ های 20 اینچی است.

آئودی مجبور شد تولید R8 را تمدید کند تا با هجوم سفارش‌های مشتریان که پس از اعلام این شرکت در مورد کشتن این خودروی اسپرت پرچم‌دار انجام می‌شد، مقابله کند. در ابتدا، آخرین خودرو قرار بود در پایان سال 2023 ساخته شود اما این اتفاق تا این ماه رخ نداد. در سال گذشته، فروش 49 درصد افزایش یافت و به 1591 دستگاه رسید. با این حال، R8 کماکان کم‌فروش‌ترین محصول جهانی بود.

با نگاهی به نتایج فروش، تقاضا برای R8 همیشه پایین بوده است که با توجه به قیمت گزاف این خودرو قابل درک است. تقاضا در سال 2008 زمانی که آئودی 5016 خودرو به مشتریان ارسال کرد به اوج خود رسید. این اعداد فروش هر دو طعم کوپه و اسپایدر را در نظر می گیرند.

سال حراجی
2023 1591
2022 1068
2021 1,887
2020 1,651
2019 1,944
2018 2760
2017 3,068
2016 2,878
2015 2,191
2014 2222
2013 2595
2012 2,536
2011 3,349
2010 3,166
2009 3,074
2008 5,016
2007 2,952

مرگ آئودی R8 به این معنی است که موتور V10 ارجمند گروه فولکس واگن یک پا در گور است. لامبورگینی اواخر سال جاری میلادی، خودروی خواهر R8، هوراکان را از بازار خارج خواهد کرد. دوره تولید باقی مانده به حساب آمده است. این در واقع به این معنی است که دیگر نمی توانید یک سوپراسپرت با آسیاب 5.2 لیتری تنفس طبیعی سفارش دهید. هوراکان همواره محبوب‌تر از دو ابرخودروی موتور وسط بوده است، که احتمالاً توضیح می‌دهد که چرا امسال تنها لامبورگینی جانشینی را معرفی خواهد کرد.

در ژوئن 2023، لامبورگینی اعلام کرد که آنقدر درآمد دارد که بودجه لازم را برای توسعه مدل جدید بدون تقسیم هزینه‌ها با آئودی در اختیار دارد. انتظار می‌رود مدل بعدی هوراکان یک لامبو باشد اما با یک سیستم هیبریدی پلاگین با موتور بنزینی کوچک. بر اساس گزارش‌ها، ICE یک موتور V8 توئین توربو است که گفته می‌شود به عنوان یک موتور NA تا دور 7000 دور در دقیقه که گفته می‌شود القای اجباری وارد می‌شود، کار می‌کند.

در حالی که لامبورگینی در حال آماده شدن برای عرضه یک مدل جدید با نام گاو نر است، آئودی قصد ندارد یک جانشین مستقیم به بازار عرضه کند. هرازگاهی، مقامات این شرکت به جایگزینی تمام الکتریکی اشاره می کنند، اما احتمالاً به این زودی ها عرضه نخواهد شد. ما می دانیم که V10 با دور بالا برای همیشه مرده است. تقصیر را به خاطر قیمت درخواستی شدید R8 و مقررات سختگیرانه فزاینده آلایندگی بدانیم.



منبع