تصادف یکباره فراری Breadvan را در لمان کلاسیک ۲۰۲۲ ببینید


در آخر هفته، طرفداران موتوراسپرت از تماشای مسابقه‌ای که مسلماً یکی از هیجان‌انگیزترین مسابقات فرمول 1 در سال‌های اخیر بود، لذت بردند. با این حال، رویداد دیگری نیز وجود داشت که باید دید زیرا دوسالانه Le Mans Classic در پیست معروف Circuit de la Sarthe برگزار شد. مانند مسابقه پر جنب و جوش فرمول یک در سیلورستون، مسابقه در فرانسه بدون حوادث پرهزینه نبود.

فراری بی‌نظیر 250 SWB “Breadvan” به سد لاستیک برخورد کرد و درب سمت سرنشین خود را گم کرد. آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که راننده – لوکاس هالوسا اتریشی 31 ساله – علیرغم تصادف بسیار وحشیانه ای که حدود 60 سال پیش در Le Mans مسابقه می داد، سالم و سالم از ماشین شکسته خارج شد. به جرات می توان گفت که قسمت عقبی به شکل نان ون در حال حاضر به مقداری TLC جدی نیاز دارد و با توجه به اینکه خودرویی منحصر به فرد است، مطمئناً سزاوار آن است که روزی دوباره به پیست برگردد.

با توجه به اینکه Breadvan در آن روز مهر تایید انزو فراری را نداشت، تاریخچه جالبی دارد. در واقع، این خودرو ریشه در امتناع Il Commendatore از فروش Count Giovanni Volpi یک 250 GTO جدید براق دارد. این خودرو از یک موتور قدیمی 250 GT SWB با موتور قدرتمندتر V12 و بدنه ای بسیار سبک تر و آیرودینامیک متولد شد.

این خودرو در لمانز 1962 به میدان رفت و از تمامی 250 GTO سریعتر بود، اما میل موتور شکسته به مسابقه آن پایان داد. قبل از بازنشستگی، Breadvan (مطابق مطبوعات فرانسوی با نام مستعار “La Camionnette” یا “کامیون کوچک”) در مجموع پس از چهار ساعت در مسابقه هفتم بود. به دو دستگاه 250 GT SWB دیگر، استایل بدنه مشابهی داده شد و به دنبال آن مدل 456 GT ونیز قانونی خود فراری و جدیدتر FF/GTC4Lusso قرار گرفتند.

در ابتدای سال گذشته، نیلز ون رویج دیزاین، سازنده خودرو، به خودروی اصلی 1962 با پروژه Breadvan بر اساس فراری 550 Maranello ادای احترام کرد. بدیهی است که شش کاربراتور وبر در کاپوت آن سوراخ نمی‌کردند، اما یک حباب شفاف برای اثر مشابه اضافه شد. دقیقاً مانند منبع الهام خود، شوتینگ بریک با طعم یکپارچه‌سازی با طعم یکپارچه نیز باقی ماند.



منبع