جیپ تنها کارخانه خود را در چین به دلیل دخالت دولت تعطیل کرد


جیپ تنها کارخانه خود را در چین تعطیل کرد بلومبرگ. کارلوس تاوارس، مدیرعامل Stellantis به مداخله سیاسی محلی به عنوان یکی از دلایل این تصمیم اشاره کرد. با این حال، در حالی که تولید در این کشور آسیایی به پایان می رسد، جیپ به عرضه خودرو به نمایندگی ها ادامه خواهد داد. جیپ مجموعه متفاوتی از مدل های برقی را به نمایندگی های خود ارسال خواهد کرد.

فروش خودروهای با مارک غربی ظاهرا در چین کاهش می یابد. فروش خودروها و مدل‌های داخلی در حال افزایش است در حالی که خودروهای آمریکایی و آلمانی شاهد کاهش فروش خود هستند. طبق گفته تاوارس، آنها در نیمه اول سال حدود یک پنجم در چین سقوط کردند. حتی برندهای ژاپنی نیز شاهد کاهش دو رقمی فروش خودروهای جدید بودند.

رویدادهای ژئوپلیتیک اخیر و افزایش تنش‌های سیاسی، استلانتیس و دیگر خودروسازان را نگران تحریم‌های اقتصادی احتمالی که عملیات تجاری آن در چین را مختل می‌کند، کرده است. در اوایل سال جاری، رنو مجبور شد فعالیت خود را در روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین متوقف کند، که در نهایت منجر به فروش تمام سهام رنو در رنو روسیه شد. این چیزی است که جیپ امیدوار است از آن اجتناب کند. دو سال قبل از آن، تحریم ها به اقتصاد ایران ضربه زد و گروه PSA مجبور شد از فعالیت در این کشور عقب نشینی کند.

بسته شدن تنها کارخانه جیپ به قرارداد تولیدی 12 ساله با گروه خودروسازی گوانگژو، یک خودروساز دولتی در چین پایان می دهد. به گفته تاوارس، GAC انتظارات جیپ را برآورده نمی‌کرد، بنابراین شرکت فکر می‌کرد «بهتر است که خود را رها کند». این مشارکت Renegade، Compass، Cherokee و Grand Commander را برای بازار ساخت.

نگرانی در مورد موفقیت فروش در چین قبل از تصمیم Stellantis برای توقف تولید جیپ بود. در سال 2020، زمانی که گروه PSA و Fiat Chrysler Automobiles درباره ادغام خود مذاکره کردند، نگرانی هایی در مورد عملکرد هر دو خودروساز در کشور وجود داشت. این دو برای کاهش هزینه ها ادغام شدند.

همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین شکنندگی زنجیره‌های تامین جهانی امروز را آشکار کرد. این خودروسازان، تامین کنندگان و بسیاری از مشاغل دیگر را در حال ارزیابی مجدد نحوه و مکان کسب و کار خود می دانند و ممکن است خودروسازان دیگری نیز باشند که اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از عملیات خود در ماه ها و سال های آینده انجام دهند.



منبع