ضوابط طراحی مطب پزشکان

در کنار آن میتوانید قفسههایی برای کتاب و مجله قرار دهید تا مراجعین از فرصت انتظار خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. طراحی بر احساس افراد تأثیر می گذارد و پزشکان اکنون در کارهای خصوصی خود به آن توجه می کنند. خوب است بدانید، رنگ ها درک شخص نسبت به محیط اطراف را تحت تأثیر قرار می دهند و انتخاب رنگ برای مطب و اتاق درمان بستگی به مدت زمان ماندن بیمار در آنجا دارد. کشف این مساله چگونه بر فضای داخلی مطب تأثیر میگذارد کمک میکند تا دریابیم چه چیزی حس بهتری در ما ایجاد میکند. استفاده از مبلمان راحت و استاندارد در بخش پذیرش توصیه می شود تا بیمار در مدت زمان انتظار برای ویزیت، خسته و کسل نشود. در نهایت، هدف از طراحی مطب دندانپزشکی خوب، ارائه یک رویکرد منحصربهفرد و نوآورانه برای هر پروژه، در عین حفظ یک فضای راحت و دوستانه است. پزشك مربوطه، متخصصي است كه در اين رشته تخصص دارد. مطب مغز و اعصاب از نظر فضا و وجود فضاي مشاوره و معاينه مشابه ساير مطبهاست، ولي چند فضاي جنبي به شرح ذيل، مجاور اين تخصص بايستي موجود باشد.

به عبارتی می توان گفت، نورپردازی به اندازه طراحی و انتخاب رنگ حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. از نورپردازی درب ورودی نباید غافل بشیم که چطور باید باشه چون جایگاه بسیار ویژه ای در دکور کلینیک زیبایی داره که نباید فراموشش کرد ، بیشتر طراحان ایرانی به ورودی اهمیت خاصی نمیدهند ، نکته ( استفاده از چراغ های ال ای دی میتونه در کاهش نورپردازی بسیار کمک کنه ) اگر درب ورودی به روی چهره منشی باز شود ، از نظر استانداردهایی که در ضوابط کلینیک زیبایی بیان شده ، کاملا سیستم درستی است ، حتی در عمل روانشناسی هم به این موضوع اشاره شده که ارتباط چهره به چهره استرس را کم میکند. اگر می خواهید از هزینه های گزاف جلوگیری کنید، توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی با یک طراح دکوراسیون داخلی مشورت نمایید.

آرامش خاصی میبخشد. شما میتوانید، علاوه بر داشتن یک دکوراسیون مناسب و کاربردی با استفاده از رنگ آبی مخاطبان خود را افزایش دهید. داشتن پنجرههای بزرگ و استفاده از نور طبیعی و مناظر خارج از مطب عنصر بسیار خوبی برای مطب دندانپزشکی است. داشتن پنجرههای بزرگ و استفاده از نور طبیعی و مناظر خارج از مطب عنصر بسیار خوبی برای مطب دندانپزشکی است . طراحی داخلی این کلینیک دندانپزشکی در اسپانیا ، توسط گروه معماران As-Built طراحی و اجرا شده است سبک به کار رفته در این کلینیک سبک مینیمال می باشد که توسط شفافیت و با استفاده از سقفی منحصر به فرد تعریف شده است.

همچنین باعث می شوند تا فضای کلینیک تمیز و روشن باشد و در صورت وجود آلودگی ها و لکه ها به راحتی و با سرعت می توان آن ها را برطرف کرد. علاوه بر ساخت کابینت، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکور و کف سازی اتاقهای درمان مطب دندانپزشکی نیز می توان استفاده کرد. چرا که رنگ ها تأثیرات روانی مستقیم بر ذهن افراد دارند و در چنین فضاهایی با انتخاب رنگ مناسب می توان از میزان کاهش درد و استرس مراجعه کنندگان و بیماران تا حد زیادی کاست. با استخدام یک گروه متخصص در زمینه طراحی داخلی با بودجه ای که دارید، صفر تا صد کار را به آن ها می سپارید و یک کلینیک زیبا و در عین حال کاربردی تحویل می گیرید. چرا که طراحان با در نظر گرفتن تمامی امور و نیازها، متناسب با آن ها و مطابق با استانداردها، فضا را تقسیم بندی و طراحی می نمایند، به گونه ای که هم زیبا و هم کاربردی باشد.

نور طبیعی فضای کلینیک را در طول روز روشن کرده و محیطی گرم و صمیمی ایجاد می کند. بیماری وقتی مشاهده کنند که شما از صندلی های جدید همراه با تکنولوژی روز استفاده میکنید به کارشما اعتماد بیشتری میکنند. درطراحی مطب و کلینیک مدرن و به روز صرفا به جنبه فیزیکی طراحی داخلی یا طراحی دکوراسیون مطب فکر نمی شود. علاوه بر اینها، قسمت نشیمنگاه صندلی یا مبلمانی که در این مدت روی آن مینشینند باید کاملا استاندارد و راحت باشد تا موجب خستگی افراد نشود. نارنجی یکی از رنگ های جذاب است که موجب افزایش نشاط در بدن می شود و با کلیه ها، مجاری ادرار و اندام های تولید مثل مرتبط می باشد. اقتصادی ترین کفپوش برای طراحی کلینیک ها، سرامیک است. اتاق پزشک و فضای ویزیت و درمان بیمار یکی از فضاهای بسیار مهم است که در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک دنداپزشکی به سبک مدرن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. برای درمان چشم، گوش، بینی و دهان از رنگ بنفش استفاده می شود و این رنگ زیبا کمک زیادی به احتقان سر و سینوس ها کرده و به همین دلیل با عنوان آرامش بخش سیستم عصبی شناخته می شود.

یکی از اهداف اصلی طراحی داخلی مطب، ایجاد فضایی بهینه است. هم از نظر علم پزشکی در هر شاخهای هم در زمینه طراحی بخصوص طراحی داخلی مطب، زیرا تحقیقات جدید فهم جدید و پیشبینی جدید در زمینه طراحی را فراهم میکند. برای کنترل عفونت و جلوگیری از انتقال بیماری، امکان شستشوی روپوشها را در همان محیط فراهم کنید تا کارکنان مجبور نباشند لباسها را برای شستشو به خانه یا خارج از محیط درمانی منتقل کنند. برای این منظور می توانید پنجره های متعدد در فضا تعبیه کنید تا نور طبیعی کلینیک فراهم گردد. برای این منظور باید قبل از هر کاری فضاهای مورد نیاز خود را مشخص کنید.

اگر مراجعهکنندگان شما کودک هستند، ارتفاع سینک روشویی باید مناسب قد یک کودک طراحی داخلی مطب زنان باشد. اگر نگاهی به فضاهای مختلف نظیر رسپشن، فضای انتظار، اتاق پزشک و … در سالهای اخیر، تأکید بیشتری بر ایمنی بیمار میشود که منجر به ایجاد تغییراتی در پروتکلهای استریلیزاسیون شده است. رنگ قرمز منجر به افزایش دمای خون بدن می شود و به عنوان محرک گردش خون عمل می کند. به همین دلیل یونیت دندانپزشکی یکی از ابزارهای بسیار مهمی است که باید به گونهای نصب و طراحی شود که بیمار و مراجعهکننده دندانپزشک بتواند بیشترین احساس راحتی را در آن منطقه داشته باشد و از آن جا آرامش بگیرد.

اماساير فضاهاي مرتبط با اين تخصص بهشرح ذيل است. صورتی یکی از رنگ های شفابخش است که در بسیاری از مراکز درمانی از آن برای آرامش بخشیدن به مراجعه کنندگان استفاده می شود. اگر رنگ به درستی انتخاب نشود، استرس و تشویش در بین مراجعه کنندگان را می تواند افزایش دهد. بر این اساس اگر مطب شما کوچک است، هرگز سمت مبلمان حجیم و جاگیر نروید. 7- يكي از مهمترين مسائل نحوة قرار گيري تختهاي معاينه است، قسمت پايي تخت يا ركاب انتهايي آن بايد با درب زاويه بسازد و همينطور با ديوار، بنابراين پزشك ميتواند به راحتي به بيمار از هر طرف دسترسي داشته باشد و از طرفي در صورت باز بودن درب ديد كمتري روي بيمار ايجاد ميشود، درب اتاق معاينه بايد از سمت ديوار باز شود به طوري كه سطح بيروني درب روبروي ديوار قرار گيرد، شايد ظاهر يك چنين طراحي زشت بنظر برسد ولي براي اتاق معاينه بسيار مناسب است و اگر درب اتاق در هنگام معاينه سهواً باز شود ديد كمتري روي بيمار ايجاد ميشود و حتي هنگام تعويض لباس بيمار بسيار راحتر است.

اگر فضای مطب دندانپزشکی محدود است میتوانید به پارتیشنبندی مطب دندانپزشکی نیز فکر کنید. سعی کنید در این قسمت وسایلی مانند مجله، روزنامه و کتاب برای خواندن قرار دهید. افراد بیمار باید در این فضا با آرامش منتظر مانده یا به فعالیتهایی مانند مطالعه کتاب و مجلات بپردازند. میتوانند شیشه ای، MDF یا PVC باشند. چرا که در این نور ملایم افراد احساس همدردی بیشتری خواهند داشت و راحتتر میتوانند به بازگویی مشکلات و ناراحتیهای خود بپردازند. طراح شما باید با این موارد آشنا باشد و از سیستمهای تصفیۀ آب، فناوری هوای پاک و تجهیزات پیشرفته در طراحی خود استفاده کند. از آن جا که بسیاری از وسایل و تجهیزات مرتبط با این مرکز از شیشه ساخته شده اند؛ بنابراین باید طراحی و چیدمان به گونه ای باشد که به خوبی از این تجهیزات نگه داری شود و امکان برخورد های ناگهانی با آن ها به کم ترین مقدار خود برسد. بنابراین بهتر است برای این مکان دکوراسیونی آرامشبخش و زیبا فراهم کنید.

شما برای سرگرم نمودن کودکان می توانید بخشی از لابی را به شکل پارک کوچکی همراه با تاب و سرسره دربیاورید یا المان های بامزه و کارتونی در طراحی مطب دندانپزشکی استفاده کنید. شما می توانید این رنگ را در مبلمان و یا میز رسپشن به کار ببرید. البته بخش ها را با توجه به خواسته ها و نیاز های خود می توانید حذف کرده و یا افزایش دهید. در مواردی که در مطب اقدام به درمانهای کانال ریشه یا جراحی ریشههای نهفته و دندانهای نهفته صورت میگیرد، وجود دستگاه رادیوگرافی الزامی است. در طراحی فضای درمانی دو دسته نورپردازی طبیعی و مصنوعی وجود دارد و استفاده از نور طبیعی در مراکز درمانی از جمله مطب دندانپزشکی بسیار ضروری و مهم است. ضروری ترین بخش های مطب و کلینیک دندانپزشکی شامل: پذیرش، سالن انتظار، اتاق های درمان، اتاق پزشک، سرویس بهداشتی، اتاق استریل و آبدارخانه می باشد. یکی از مهمترین عوامل موثر در مطب مامایی توجه به رنگ و نورپردازی مناسب فضاها می باشد تا حس آرامش را به مراجعه کنندگان القا کند. بدین ترتیب رنگ قرمز برای مراکز درمانی که مراجعه کنندگان آن بیمارانی با علائم کم خونی، خستگی و فلج هستند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. از این رو برای فضاهای درمانی که مراجعه کنندگان آن ها دچار استرس و نگرانی هستند، بسیار مناسب است.