غبار فراموشی به ضرر تحول

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو هیات تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این‌ باره نوشت:

هفته گذشته را می‌توان یکی از نقاط عطف صنعت خودرودر کشور به‌دلیل برگزاری دومین نمایشگاه تحول در صنعت خودرو دانست. این نمایشگاه دربرگیرنده نکات مهمی بود اما از سوی دیگر نیز نشان داد حافظه یک صنعت می‌تواند کمتر از یک سال هم باشد! بدین معنی‌که دیگرصحبتی درباره پلت‌فرمی که از رنو (شعبه برزیل) دریافت شد و قرار بود براساس آن دو خودروساز کشور محصول مشترکی را تولید کنند ، به‌گوش نمی‌رسد.

همچنین این سوال مطرح است چرا نشانه‌ای از همکاری سه خودروساز برای توسعه پلت‌فرم مشترک پیکاپ و شاسی‌بلند برقی به‌چشم نمی‌خورد؟

به طور خلاصه می‌توان گفت اثری از روند پیشرفت سال گذشته تحت‌عنوان تحول در صنعت خودرو مطرح شده بود، دیده نشد. البته طبیعی است در اولین دوره هر نمایشگاهی خودروسازان پیشرفت‌هایی را که چنددهه فرصت رونمایی از آنها را نداشتند، یکجا به نمایش بگذارند و حتی از برنامه‌هایی صحبت کنند که چند سال است که مهر خاتمه روی آنها خورده و عملا امکان ورود آنها به فاز عملیاتی وجود ندارد. اما ازسوی‌دیگر باید به این موضوع مهم نیز اشاره کنیم که در برخی موارد شاهد پیشرفت‌هایی بودیم و حتی برخی از آنها طی این مدت به مرحله عملیاتی هم رسیده‌اند.

اما به‌طور کلی باید گفت آنچه در این نمایشگاه دیده شد- فارغ از مباحث پلت‌فرم و حتی محصول- برخی فناوری‌های خُرد که در نخستین دوره این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته بودند در این دوره متاسفانه خبری از آنها نبود. به‌عنوان‌مثال در طراحی بردهای الکترونیکی ارائه‌شده در این رویداد شاهد تحول چشمگیری نسبت‌به آنچه در دوره قبل عرضه شده بود، نبودیم.

درواقع انتظار داشتیم نتیجه همکاری مشترک این مجموعه‌ها با خودروسازان حاضر در نمایشگاه را ببینیم اما شاهد چنین چیزی نبودیم. بسیاری از دیگر فناوری‌ها نه به‌واسطه شرکت‌های بزرگ، بلکه توسط دانش‌بنیان‌ها توسعه یافته‌اند که در این بخش هم شاهد حضور کمرنگ این مجموعه‌ها بودیم.

البته نباید نوآوری‌های به‌نمایش‌درآمده در این دوره را کتمان کرد، اما به‌هرحال انتظار می‌رود شاهد پیشرفت در بخش‌هایی باشیم که متولیان صنعت در دوره گذشته وعده‌هایش را داده بودند.

در این زمینه نکته مهم آن است که حتی تغییرات مدیریتی (به غیر از وزیر صمت که بانی برگزاری این رویداد بود) نباید به‌گونه‌ای باشد که بسیاری‌از پروژه‌های گذشته را کنار بگذاریم و تحول در صنعت خودرو را صرفا در بحث برقی‌ها بدانیم.

در بحث زیرساخت‌های مورداستفاده در خودروهای برقی- که پایه اصلی این تحول به حساب می‌آیند- نیز به جز دو نمونه شاهد موارد دیگری نبودیم. بدین‌ترتیب به‌رغم آنکه به این رویداد امتیاز موفق می‌دهیم اما این موارد باعث می‌شوند نسبت‌به‌ ارائه محصولات جدیدتر و چه‌بسا ادامه برگزاری دوره بعدی چندان امیدوار نباشیم.